ANNONS
Annons

Vilken belysning för arbete vid skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klaferra

Medlem
Visst är det bäst att jobba med en belysning som ger en liknande vitpunkt (D50, D65) som inställningen på skärmen (5000K, 6500K)? Har ni tips på vart man kan skaffa sådan belysning till mitt arbetsrum?

Tacksam för tips och kommentarer!
/Jonas
 
Du kan ju skaffa en skärmkeps istället, så att inte ljuset från taket kan reflekteras i skärmen. Proffsen har oftast både dagljuslysrör och keps.
 
Dagsljuslampa av hälsoskäl

Är det någon som vet om riktiga dagsljuslampor/lysrör har några positiva hälsoeffekter för den som annars sitter och jobbar hemma i källaren. Kan man kompensera det uteblivna riktiga dagsljuset till viss del med rätt belysning?
 
Det finns små kompaktlysrör av typ G23 som är av
dagsljustyp för skrivbordslampor o.dyl.

ELFA har följande:
Osram Dulux-S
7W, 4000K, art.nr. 33-542-14
9W, 6000K, art.nr. 33-542-30
kostar ca 40 SEK + moms

Det finns en standard för hur färgtemperaturen
anges på kartongerna. Står det "9W/860" så anger
de två sista siffrorna färgtemperaturen i hundratals
Kelvin, 860 = 6000 K t.ex. "7W/21-840" blir 4000 K.
I dom flesta lamporna sitter varmvita lysrör på
3400 K från början. Belysningsaffärer har oftast bara denna typ.
Skillnaden är dramatisk men om bildskärm och belysning
stämmer någorlunda blir det mycket lättare att jämföra foton och
utskrifter med skärmen. Första intrycket att ljuset
blir blåtonat går över efter ett tag.
 
Det finns ett värde til att ha koll på, det så kallade RA-värdet (indexet).

Som Arne skriver anger 840 att färgtemperaturen är 4000 Kelvin, tyvärr är RA bara 80 (första siffran i 840), vilket är för lågt för de riktigt petiga.

RA bör vara över 90 (enligt ISO-standard), annars lyser lampan inte med ett tillräcklig rent och färgjämnt ljus.
Solen har 100...

Det finns lysrör som har 950.
 
Det var nyttig information, Mikael.
Kikade lite på Osrams hemsida och hittade en
sammanställning av lysrörstyper och färgegenskaper.
http://www.osram.com/pdf/service_corner/white_light.pdf

Bland kompaktlysrören fanns bara 80 som bäst i
färgåtergivningsindex. Bland de konventionella raka
lysrören finns också de med låg effekt (=små) och RA 90.
(Anledningen till att jag först bara letade bland
kompaktlysrören var att jag bara ville ha en liten
skrivbordslampa vid printern.) Kostar väl mindre
än en enda färgpatron att byta upp sig så det kan
det vara värt.
 
Stäng ute allt dagsljus för att slippa variationer över dagen. Använd gärna 950-belysning. Ljusstyrkan i den omgivande belysningen kan du lätt mäta upp med en exponeringsmätare:

Stäng av bildskärmen
Tänd den belysning du tänkt ha när du arbetar
Sätt ett vitt papper framför bildskärmen
Gör en spotmätning på papperet

Bra ljusnivå har du när du får ett mätvärde vid ISO 100 på 1/4s vid bländare 4.

Sedan kan du med fördel måla väggen med en inte allt för stark färg (gärna ljusgrå) som reflekterar knappt två bländarsteg lägre än ett gråkort (18%). Mipert rekommenderade mig på fråga en grå NCS-färg (NCS3000), som skall vara optimal. Dock målade jag slutligen ändå i en svagt gul ton, eftersom jag inte står ut med att leva helt i svartvitt.

/G
 
Det var många bra tips!

Jag har mätt upp att de glödlampor jag har idag ger en färgtemperatur på 2500-2600K så de kommer inte att användas. Jag ska testa med ett 950-lysrör (LUMILUX DE LUXE Fullfärg Special) med lämplig armatur och skärma av störande ljus från fönster. Det blir att ta vägen förbi elaffären imorgon efter jobbet och höra vad de ska ha för ett sådant lysrör.

Jag tror inte jag kan få måla rummet med kulören NCS3000, det går nog inte hem hos min sambo :D
 
Hej, Såg just på www.sfoto.se under rubriken "Tekniska nyheter", en liten artikel om betraktningslampor...Tydligen nåt nyutvecklat som verkar intressant. Lamporna ger 5000K.
//Stefan
 
gerhardp skrev:
Dock målade jag slutligen ändå i en svagt gul ton, eftersom jag inte står ut med att leva helt i svartvitt.

/G

Nästan ännu värre att ha en svagt gul ton på väggen än en kraftig färg. Du lurar ditt färgseende som anpassar sig efter den färg du har på väggen. Vid tester av duktiga bildbehandlare som har fått arbeta först i ett rum med en svagt gul väggfärg, sedan göra samma bilder igen i ett rum med en svagt blå färg, visade det sig att alla bilder blev lite kallare när de gjordes i det gulmålade rummet.
 
Oj vilken gammal tråd men jag återupplivar den!
Hur är det om man jobbar i ett helt nedsläckt rum? Jag har alltid gjort det då jag saknar skämkeps och fått för mig att inget ljus skall studsa på skärmen. Har jag helt varit ute och cyklat?
 
Det finns små kompaktlysrör av typ G23 som är av
dagsljustyp för skrivbordslampor o.dyl.

ELFA har följande:
Osram Dulux-S
7W, 4000K, art.nr. 33-542-14
9W, 6000K, art.nr. 33-542-30
kostar ca 40 SEK + moms

Det finns en standard för hur färgtemperaturen
anges på kartongerna. Står det "9W/860" så anger
de två sista siffrorna färgtemperaturen i hundratals
Kelvin, 860 = 6000 K t.ex. "7W/21-840" blir 4000 K.
I dom flesta lamporna sitter varmvita lysrör på
3400 K från början. Belysningsaffärer har oftast bara denna typ.
Skillnaden är dramatisk men om bildskärm och belysning
stämmer någorlunda blir det mycket lättare att jämföra foton och
utskrifter med skärmen. Första intrycket att ljuset
blir blåtonat går över efter ett tag.

Jag har en kontorslokal som jag tänkt inreda med dagsljusbelysning. I rummet så finns det redan armaturer med kompaktlysrör så jag tänkte att om man kan använda dessa så hade det varit väldigt smidigt.

Jag har hittat kompaktlysrör med en färgtemperatur på 6000K och RA-värdet ligger på 85. Är dett tillräckligt bra för att använda vid redigering av foton? Jag har förstått att RA-värdet gärna ska ligga över 90 men 85 är ju bra nära, kommer jag att märka nån skillnad?
Finns det några nackdelar förutom Ra-värdet med att använda kompaktlysrör istället för vanliga?
 
Jag har en kontorslokal som jag tänkt inreda med dagsljusbelysning. I rummet så finns det redan armaturer med kompaktlysrör så jag tänkte att om man kan använda dessa så hade det varit väldigt smidigt.

Jag har hittat kompaktlysrör med en färgtemperatur på 6000K och RA-värdet ligger på 85. Är dett tillräckligt bra för att använda vid redigering av foton? Jag har förstått att RA-värdet gärna ska ligga över 90 men 85 är ju bra nära, kommer jag att märka nån skillnad?
Finns det några nackdelar förutom Ra-värdet med att använda kompaktlysrör istället för vanliga?
Som jag ser det så är det viktiga för dig nu att använda nått svart på överkroppen, en tröja som är ljus och gul, röd eller blå kan betyda lika mycket som lampan. Finns det inga glödlampor som är lite blåfärgade så dom ger ett acceptabelt ljus. Vill minnas att dom lampor (Philips på 60W) som jag köpte till fotoklubben på 90-talet var mycket vita i färgen, dom använde vi till repro, och till S/V var dom bra men till färg fick man ha blåfilter. Nackdelen med lysrör är ju att det är en onaturlig ljusskälla, dvs dom ger ett skevt spektrum jämfört med glödtråden eller solen.
 
När jag startar en kalibrering av skärmen med min I1-diplay LT så väljer man önskad färgtemp.
"Please define your target settings" : White point 5000,6500 eller 7500

Är det lämpligast att välja det som ligger närmast den belysning man har?
Är ju lättast att hitta belysning runt 6000.
 
Puffar lite på min fråga om kompaktlysrör då jag tänkte handla belysning i veckan....
När du redigerar bilder så måste just färgtemperaturen vara viktigast och ligga nära skärmens. Däremot när du granskar bilder så är det mera kritiskt med färgriktighet, så då är nog dagsljus eller tom glödlampsljus bättre, ögat anpassar sig till temperaturen. Viktigast som jag ser det är att inte blanda olika ljusskällor. Kom ihåg en grej från 80 talet: en person upptäckte att en pappersrulle skiftade lite i gult(eller så) och fick se en ingenjör, han granskade rullen och upptäckte att det lyste in lite blekt solljus genom ett fönster ...annars hade rullen kasserats(såldes för ett par tusen på den tiden).
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar