Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken backup till foto utrustningen tar ni med?

Produkter
(logga in för att koppla)

kmsellin

Aktiv medlem
Hej,

Ni som kör med DSLR utrustning, vilken backup har ni med vid utlandsresor? Vikt och plats är ju tyvärr begränsat.

Jag funderar på backup på kamerahuset samt fokusljuset. Hur tänker ni? Samt hur packar ni?

/Mattias

Brukar resa en del och ser alltid till att ha backup med mig. Det mer självklara är ett antal extra batteriertt, minneskort mm.

När det gäller hus brukar jag ha med en d300 + en d200a som reserv.

När det gäller objektiven så är "standard" 10,5a, 12-24a, 17-55a, och en 80-200a. Reserv blir ett par fasta objektiv som inte tar någon direkt plats och jag brukar checka in dem. 35a, 50a + en 90

Blixtar brukar jag ha med mig 2 st.

Dessutom följer det alltid med en analog FM2a med en gammal manuell vidvinkel.

Primärutrustningen tar jag som handbagage vilket brukar funka..;) Resten checkar jag in. (lika så med stativet)

Dubbelt av kamerahus, blixtkablar, batteri- och blixtladdare. Beroende på resmål har jag dubbla vidvinklar och/eller dubbla makorobjektiv.

Mina krav är att klara en totaldränkning. Jag räknar med att kunna fixa skalet genom en massa extra o-ringar och småverktyg. Jag ska sedan kunna fortsätta med det extra kamerahuset och ett annat objektiv i det dränkta och fixade skalet. Om jag ska resa riktigt lätt blir det till att använda en mellanzoom efter en eventuell dränkning.

Två blixtar och jag får i nödfall köra med en om jag dräper den ena. I så fall med en enkelkabel som också är med.

Ett par extra klämmor till blixtarmarna. Jag använder normalt två fokuslampor, men en räcker egentligen.

Tre minneskort om jag har två kameror.

En massa buntband.

Ett par kalsonger mer än antalet resdagar.

Dubla kablar. Min gamla pocket kamera (fast inte till senaste resan) skaffat en extra hård disk. Senast fyllde jag hela datan! Några dvd skivor brukar jag slänga med. Jag har inte hunnit skaffa mig dubbla hus etc. kommer nog inte göra heller. Kommer skaffa mig en vidvinkel till plus en 105 macro.

kmsellin skrev:
Hej,

Ni som kör med DSLR utrustning, vilken backup har ni med vid utlandsresor? Vikt och plats är ju tyvärr begränsat.

Jag funderar på backup på kamerahuset samt fokusljuset. Hur tänker ni? Samt hur packar ni?

/Mattias

Kreditkort som reservlösning, så skadad och förlorad utrustning kan återankffas på resmålet.

Det känns son att ett par av svararna inte riktigt greppat att ämnet är undervattensfotografi.

Inte många dykresorter som kan leverera en ny UV-DSLR-utrustning över disk vad jag stött på.

Hoppsan.. Jag var en av dem som missade.. *lämnar tråden med svansen mellan bena*

Henrik L Jonsson skrev:
Det känns son att ett par av svararna inte riktigt greppat att ämnet är undervattensfotografi.

Inte många dykresorter som kan leverera en ny UV-DSLR-utrustning över disk vad jag stött på.

Hej! Det är alltid en svår avvägningsfråga, men oftast blir det så här för mig:

Packar UV-hus, portar, minst 2 blixtar, blixtarmar, fokusljus, mm, i en specialinredd Pelicase stöt- och vattensäker väska. Denna poletteras.

Packar kamerautrustning, minneskort, dator eller annan bildlagring + övrig elektronik (laddare mm) i handbagaget.

Har alltid med mig extra o-ringar till allt, extra kamerahus, extra kamerabatterier, dubbla batteriladdare, fördelningsdosa + konverter för eluttag på platsen. Objektiv har jag tyvärr inte möjlighet att dubblera, det blir för dyrt. Men jag har alltid minst två objektiv att välja på för uv-bruk, ofta tre.

Senast ändrad:
Bra med tips

Många bra tips samt kloka råd kom fram i denna tråd. Tror jag kommer att sikta på att ha en kamerahus extra samt extra blixt kablar. Resten frår man hålla tummarna för. Givetvis kommer extra o-ringar och liknande följa med, men det tar jag för givet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar