Annons

Vilken bör jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nevbie

Ny medlem
Hejsan!

Är nybörjare och har tänkt köpa en kamera. Finns ju en del att välja mellan och därför vill jag fråga er mer erfarna om lite tips och råd.
Håller på beställer böcker om fotografi och det finns gott om intresse.
Det jag kommer använda kameran mest till är mat samt live konsärer. Tänker därför också skaffa en s.k panncake lens. Ta med den på resor osv.
Vore därför enkelt ifall den platsar i fickan.

Min budget är ca 5000 kr.

De jag spanat in är:
Panasonic Lumix DMC-GF3 2699 kr.
Panasonic Lumix DMC-GF5 2990 kr.
Panasonic Lumix DMC-GX1 3990 kr. Endast KH.
Sony CyberShot DSC-RX100 4850. Fast då kan jag ju inte byta lens.
Canon EOS M 4990.
Olympus Pen E-PL5 6490 kr med Lens.
Fujifilm FinePix X20 4900 kr.
Leica V-Lux 40 vet den finns i butik förr 2500 kr begagnad.

GF3/GF5 verkar ju ett bra val och då kanske jag kan satsa också på ett makro-objektiv. Eller duger det med GX1 och tillhörande objektiv?

Mvh.
 
Hejsan!

Är nybörjare och har tänkt köpa en kamera. Finns ju en del att välja mellan och därför vill jag fråga er mer erfarna om lite tips och råd.
Håller på beställer böcker om fotografi och det finns gott om intresse.
Det jag kommer använda kameran mest till är mat samt live konsärer. Tänker därför också skaffa en s.k panncake lens. Ta med den på resor osv.
Vore därför enkelt ifall den platsar i fickan.

Min budget är ca 5000 kr.

De jag spanat in är:
Panasonic Lumix DMC-GF3 2699 kr.
Panasonic Lumix DMC-GF5 2990 kr.
Panasonic Lumix DMC-GX1 3990 kr. Endast KH.
Sony CyberShot DSC-RX100 4850. Fast då kan jag ju inte byta lens.
Canon EOS M 4990.
Olympus Pen E-PL5 6490 kr med Lens.
Fujifilm FinePix X20 4900 kr.
Leica V-Lux 40 vet den finns i butik förr 2500 kr begagnad.

GF3/GF5 verkar ju ett bra val och då kanske jag kan satsa också på ett makro-objektiv. Eller duger det med GX1 och tillhörande objektiv?

Mvh.

Det var en tråd tidigare idag som där det nämndes att det kunde vara svårt att ta in kameror med utbytbar optik på någon konsert, om det är vanligt (någon som vet?) kanske du får se upp med det.

Om så är fallet kanske du skulle välja någon av kamerorna med fast optik. Dvs Sony RX100, Fujifilm X20, eller Leica V-Lux. I det läget hade jag valt Fuji på grund av relativt stort zoomomfång i kombination med hög ljustyrka.

Leican har visserligen avsevärt längres zoom men är i gengäld ljusvagare och även om ljuset räcker kommer ett så långt tele vara svårt att hålla stilla på fri hand speciellt som kameran inte har någon sökare med okular så att man kan ta stöd mot huvudet när man fotograferar. Då är det troligtvis bättre att välja något ljusstarkare med kortare brännvidd.

Dessutom har Fujin en optisk sökare vilket varken Sonyn eller Leican har. Detta är bra om du behöver fotografera utomhus i starkt soljus då displayen på kamerans baksida kan bli svår att se ordentligt.
 
Sony RX100 gar fått väldigt bra omdömen. Bästa kompaktkameran. Väldigt bra video också. Ska man kunna ta med kameran överallt hade det varit mitt val.
 
Det var en tråd tidigare idag som där det nämndes att det kunde vara svårt att ta in kameror med utbytbar optik på någon konsert, om det är vanligt (någon som vet?) kanske du får se upp med det.

Kan man inte hålla kameran och lenset separat? En GF3 med mindre lens verkar ju få plats i fickan, någorlunda i alla fall. Sen så tar jag inga bilder utan artistens tillåtelse.
Visst har inte Sonyn någon zoom eller väldigt svag? Ska man helst stå i första raden i sånt fall.

Mitt prio kommer dock vara mat och framför allt bröd bilder.

Mvh.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.