Annons

Vilken av följande kompakta digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

enslow

Ny medlem
Jag tänkte köpa en inte alltför dyr kompakt kamera och undrar vilken av följande ni rekommenderar och i så fall varför.


Fujifilm Finepix F31fd

Canon Ixus 75

Sony Cybershot DSC-W80

Samsung S1050

Jag vill gärna veta varför ni rekommenderar den ena före den andra.

Jag har en gammal Nikon FE2 som det blir bra bilder med men den är lite klumpig att bära med sig överallt.

Tacksam för svar.

Enslow
 
Har kollat skillnaderna mellan Ixus 75 och Finepix F31fd då jag också letar ny kompaktkamera. Såhär snabbt har jag kommit fram till:
bättre med Ixus 75
Större skärm
videoinspelning
Oändlig sekvenstagning
Mindre (fysisk storlek)
Större upplösning

bättre med Finepix F31fd
bildkvalite i full upplösning
ljuskänslighet (inte lika kornigt i högre iso)

priset är ju desamma så bara att välja va man vill ha.. själv kommer jag nog köpa ixus 75an då jag vill ha bra sekvenstagning o skärm.
 
august brandels skrev:
ixus suger tycker jag...fast den bästa kameran av dem

Att en kamera "suger" är alltid ett bra och produktivt argument...

august brandels skrev:
tycker att den känns plastig och flum... gillar samsung nv10 mera

Har du ens haft en Ixus 75 i din hand? Den har ett mettalhölje så var den plastiga känslan kommer ifrån ställer jag mig frågande till.
 
Du är verkligen konkret i dina svar.
Varför suger Canon Ixus 75? Eller har du bara hängt upp dig på själva Canon Ixus i sig?
Den är verkligen inte plastig, har ju ett aluminiumhölje! Och "flum"?

Istället för att bara rata den, nämn några av dina "många bättre kameror" med subjektiva anledningar till varför de är bättre. Inte bara utseende o "känsla"...

Själv skulle jag valt Sony DSC-W80/90 på grund av dess snabbhet i start, mellan bilderna och sekvenstagning, optisk sökare samt bildkvalite.
 
Har en F30 och det är ju i princip samma kamera som F31fd. Är särskilt nöjd med batterikapaciteten på kameran. Tar 500 bilder på en laddning utan problem.
Finns möjlighet til många manuella inställningar vilket är kanon.

F31fd känns helt klart som det bättre köpet!
 
Jag tackar för alla tips speciellt till Blizzy och J Andersson.
Jag har just beställt en Finepix F31fd med 1GB minne
Om det är rätt eller inte får jag se.
Anledningen till att det blev den var att därifrån jag beställde paketet var skillnaden på priset.
Det skilde nästan 500sek.

Enslow
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.