Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken av dessa?

Produkter
(logga in för att koppla)

LEON71

Ny medlem
1. Kodak Z740
2. Sony SCR-H1
eller
3. Canon Powershot S2 IS


Vilken av dessa 3 kan ni rekommendera?
Vill gärna höra vad ni tycker om dessa, för- och nackdelar.

Jag är inne lite på Sonyn, men började tveka när kromatisk aberration kom på tal. Canom är ju ett rennomerat märke men den är också dyrast av de 3.

Ja, skulle bli tacksam för lite hjälp här...

Eller ska man invänta Samsungs nya, Digimax Pro 815 (8Mpix, 15ggr opt.zoom, 3,5" LCD skärm etc) som lär släppas runt månadsskiftet juli/augusti?
 
Jag tror att jag hade valt Canon med tankte på att jag kan så lite om Kodak ;) , fast Z740 verkar ändå fin! Sony känns väl inte som det bästa alternativet när det gäller digitalkameror?..

Men varför inte sattsa på en Konica Minolta Z3 eller Z5, då får du en matchande kamera mot Canon Powershot S2 IS (om inte bättre!!) till ett lägre pris. Eller kanske spara ännu mer och lägga strax under 6000kr på en Konica Minolta A200 med 8mp och 7opt.zoom som jag har, då får du en kanon kamera, istället för en Canon :)

Och glöm inte kolla Olympuskamerorna, dom har bra zoom och bildkvalité dom med har jag sett!

En bra länk till en bra test och sälj sajt (som du kanske redan varit inne på...?) http://www.cyberphoto.se/
 
Samsungen får ju vilken proffssystemare som helst att se liten ut... Eller nåt. Den är enorm av de bilder jag sett att döma. Dessutom så kommer den av det preliminära priset att döma kosta en liten slant.

Kodak skulle jag hålla mig ifrån. De har en ful vana att komprimera sönder bilderna och Z740 verkar inte vara något undantag. Dessutom har den väl inte bildstabilisering, vilket de andra har.
Vad gäller kromatisk aberration så tycker jag att Sonyn och Canonen verkar ganska likvärdiga. Bilderna ser besynnerligt lika ut faktiskt.

Men varför inte en Konica Minolta A1: http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/167351/prices

Eller som Fredrik säger, en A200 (eller A2 kanske).
Kan du ändå tänka dig att lägga så mycket som upppåt 5kkr på en S2 så... (Jaja, det är den dyraste av de tre du listat... :)

Fredrik:
Varför skulle inte Sony kännas rätt? De är mycket kompetenta vad gäller elektronik och tillverkar en stor del av de sensorer som används i kameror från andra tillverkare. Ihop med sin elektronik har de optik från ett företag som tillverkat optik sedan innan Canon var påtänkt, typ. :)
 
Jag vet inte riktigt varför jag inte kan tänka mig sony.. Kanske för att jag lekte otroligt mycket med deras "disketkameror" under min bardom. Det var ett tungt arbete och hackade alltid när man satte in bilderna i dom omoderna datorerna.. Jag sony på min digitala videokamera, det funkar bra i alla fall!... Det är nog för att jag inte kan lika mycket fotokameror som dom mest fotokunniga på denna sida ;-)

Tillsist har jag en fråga... Har inte A1 slutat att tillverkas?
 
Jo, det har den nog, men det finns fortfarande i en del butiker. Och då går det ju att köpa den. :)
 
Ok, det verkar vara som att Kodaken inte kvalificerar in sig i valet längre. Nåja, Det är ju era åsikter, och råd, jag är ute efter.
Men jag undrar om det finns någon Kodak användare där ute som kan ge sin syn, då speciellt Z740 modellen (den jag är intresserad av)?

Det är ju en djungel av bra kameror ute på marknaden just nu, och hur länge man än väntar och letar, kommer det alltid ut en bättre kamera bara några månader efter.

Vad bör man då titta på för att få en bra kamera till ett bra pris?
Endel säger att OPTIKTILLVERKAREN är viktig.
Vad jag har förstått är LEICA ett mycket bra märke. Och Panasonics kamera DFC-FZ5 har fått bra betyg på cyberphoto.se. De har LEICA i sin modell.
Kan den vara ett bra köp enligt er?

Måste säga att jag är lite kinkig i mitt val av kamera gällande utseende, trots att jag vet att det är funktionalitet man borde titta på.
Och Minoltas kameror ni rekommenderat faller mig inte i smaken...(hur illa det än låter)

Nå, fler åsikter tas tacksam emot.
 
På tester så brukar Canon S2 IS, Panasonic DMZ-FZ5 och sonyn ligga rätt lika, canonen är nog den vassaste kameran medans panasonic har dom mest fanatiska anhängarna (L).

Jag har använt A200 ett tag och det är en rätt seg kamera fokus och bild-sekvens mässigt, men den har massor av inställningar, skulle jag köpa en kamera till i det segmentet så skulle jag dock köpa canonen.

Titta på lite recensioner på nätet och och till en handlare och känn på kamerorna, vill du ha vridbar skärm, stor skärm, många kanppar eller ... o.s.v.

Redigerat,
Samsungen och Kodaken har ingen IS/AS/VR (bildstabilisering).

/Henrik
Nikon och Canon ägare
 
ANNONS