Annons

VIlken av dessa 4 ska jag ta?

Produkter
(logga in för att koppla)

ihaveabike

Aktiv medlem
Drar nästa vecka utomlands o vill inte släpa med min systemkamera.
Har kollat cyberphoto för bilder och priser och har kommit fram till någon av dessa:

Sony DSC-W70
Sony DSC-W100
Pansonic DMC FX01
Canon IXUS 750

Efter vad jag kan se på Cyberphotos bilder så är de tämligen likvärdiga. Pansonics bilder är tagna senare på dagen och ger ett lite brusfyllt intryck, men de thade de andra säkert gjort med.

Priserna är ungefär de samma och minneskort behövs köpas till. Batteripack är det till samtliga, så det kan laddas i bilen.

Blev lite sugen på att prova Panasonicen med Leica objektiv. Men jag har svårt att bestämma mig. Jag vill ha den modernaste och bästa av dessa. Vad tar jag???

FX-01 har "riktig" vidvinkel på motsv. 28mm och bildstabilisering. Därför skulle jag välja den.

ja den ser fin ut. Har inte haft något från panasonic tidigare så man är lite försiktig.

Seda såg jag att det fanns en annan sony med pekskärm, verkar dock lite halvt jobbigt och stor risk att det pajar. DSCN1 heter den.

Jag har inte använt DSC-N1, men pekskärm innebär att man inte känner några knappar utan MÅSTE titta på skärmen. Nu har ju inte FX-01 särskilt mycket direktknappar heller, men fleriaf.
Dessutom får man ju fingeravtryck på skärmen.

Min erfarenhet av pekskärmar är åxå att de reagerar långsamt och antagligen skulle driva mig till vansinne (åas driver bankomater mig åxå till vansinne med sin långsamma reaktion när man tryker på knappsatsen så att man missar hälften av siffrorna).
Men det är ju inte säkert att så är fallet med pekskärmen på N1... Jag tycker, som så ofta med Sony, att det mest är en gimmick utan så mycket praktisk nytta dock. :)

då är DSC-N1 ute ur leken iaf.
Den andra sony med kanske, spec då de använder memorystick ist för standard SD eller dylika minnen.

Torde bli någon av dessa då

Pansonic DMC FX01
Canon IXUS 750

både är ju även attraktiva att titta på.

kom igen, några fler måste ha erfarenheter av dessa:

Sony DSC-W70
Sony DSC-W100
Pansonic DMC FX01
Canon IXUS 750

lägger till denna med:

canon 800 IS

Jag står och själv väljer mellan dessa.

I mitt fall är fuji f30 och ixus 65 med istället för ixus 750 i urvalet.

Har bra erfarenhet av sonys w serie tidigare, men det lutar åt panasonic 28mm. Bildkvaliteten är ju inte helt avgörande eftersom jag kommer att ha med mig min 5d under semestern.

Jag har DSC-N1 som nämns i tråden och ingen jag säger ingen kompaktkamera jag haft eller använt kommer upp i den bildkvalité som Sonyn har. Detaljåtergivningen är grymt bra i klassen. Pekskärm är lite ovan i början men den är väldigt smart uppbyggd och den är riktigt snabb. Jag har nog inget negativt att säga om denna kamera. Skulle väl vara att skärmen tar lite mer batteri än en utan pekfunktion. Det tar den dock igen på att vara väldigt skarp och ljusstark.

Tar gärna emot frågor på ovansagda kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar