Graal skrev:
Detta var min teori eftersom tillverkarna ibland använder olika skärpedjupsområden för samma bländare.
Är det inte bara så att de inte har standardiserat sig på vilken förstoringsgrad man räknar utifrån (eller rättare sagt vilken som är den största förvirringscirkel ;-) som är acceptabel)?
I L. Stroebels "View Camera Technique", 7th ed, skriver man i alla fall att det är anledningen till att depth-of-field skalor varierar mellan olika tillverkare.
Låt f vara fokallängden och C vara diameter på största tillåtna förvirringcirkel (circle-of-confussion borde kanske översättas oskärpecirkel men förvirringscirkel låter ju roligare) och F vara bländarvärdet . Då bestäms hyperfokalavståndet H av
H=f^2/(FC)
Närmsta avståndet D_N med acceptabel skärpa blir då, om U är avståndet till objektet skärpan är inställd på
D_N=HU/(H+U)
och på motsvarande sätt blir D_F avståndet till bortersta punkten med acceptabel skärpa
D_F=HU/(H-U) om H>U
D_F=oändligt annars
Nu kan du göra din egen DoField skala
.
För att beräkna skärpedjupet är det F-numret som är avgörande och inte ljusinsläppet och T-värdet.
Enligt samma bok brukar objektiv där problemet är relevant vara märkta med både F- och T-värden (månglinsiga objektiv med sämre coating. Sådana försöker man undvika att konstuera, men det lär förekomma hos äldre motion-picture objektiv och småbildsobjektiv) . En i regel större källa till avvikelser i ljusinfall är avståndsvariationer mellan bakre nodalpunkt och filmplan vid fokusering på oandlighet resp. närgräns.
Som jag förstått de mer tillförlitliga källor jag läst så är F-värden konstanta med avseende på bländaryta relativt fokallängd mellan objektiv.