Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilken analog?
- Trådstartare Danlo
- Start datum
Bjoernowitsch
Avslutat medlemskap
Vilket märke den bästa analoga kameran ska ha, är valfritt. Det viktigaste är att den är tålig, alltså inte gjord av plast. Tyvärr finns det inte så många sådana bra kameror att välja på, särskilt för dem som inte har någon rymlig budget. Man kan hitta riktigt bra begagnade kameror för en spottstyver, om man har tur. Om man inte redan sitter på ett stort system och behöver ny kamera, är valet relativt fritt, men om man har ett gammalt, inkört system, råder jag till att leta bland radannonser efter något begagnat kamerahus av samma märke som man redan har. Så gjorde jag för en tid sedan och har på det sättet förlängt livet på min fotoutrustning.
avslutat
Aktiv medlem
F90x kan du få för strax över 1500:- med batterigrepp. F80 har jag sett för runt 2000:-. F5r utannonseras för 5000:- ibland och de tycks inte säljas direkt. F100 borde kunna hittas för 4.000:-, kanske mindre.
Det viktigaste är att vara medveten om vilka funktioner man väljer/väljer bort. Vill du lägga 4.000 kanske du lika bra ska försöka hitta en F5:a så får du allt du kan behöva.
Objektiv ingår förstås inte i priserna.
MVH
Johnnie
Det viktigaste är att vara medveten om vilka funktioner man väljer/väljer bort. Vill du lägga 4.000 kanske du lika bra ska försöka hitta en F5:a så får du allt du kan behöva.
Objektiv ingår förstås inte i priserna.
MVH
Johnnie
Danlo
Avslutat medlemskap
Tack för svaren.. men problemet är ju att jag inte vet vilken som är bäst, den som verkar fått bäst i recensionerna här på fotosidan är ju F4:an.. Jag vill ha en kamera som alltid fungerar, i vått o torrt. Jag vill att batterierna ska räcka länge, och vill ha väldigt bra manuella möjligheter, speciellt när det gäller Iso-inställningen. Spotmätning är ett måste! Autofokusen måste vara mycket snabb så man verkligen kan få användning för den..
Sen så gör det ju inget om den är ganska tung samt att både manuella och af-objektiv fungerar till den..
Detta kanske är höga krav.. men jag har tröttnat på min gamla minolta srt101b. Visst är den bra men jag känner inte riktigt att jag vet vad jag kommer få när jag framkallar negativen..
Sen så gör det ju inget om den är ganska tung samt att både manuella och af-objektiv fungerar till den..
Detta kanske är höga krav.. men jag har tröttnat på min gamla minolta srt101b. Visst är den bra men jag känner inte riktigt att jag vet vad jag kommer få när jag framkallar negativen..
Brejdol
Aktiv medlem
F100 är ju den modernaste och snabbaste av dom, men samtidigt också den dyraste. Alla tre är riktigt bra kameror! F90X kan du hitta under 2000 ibland, oftast ganska slitna. F4 för 4000, F100 för lite mer.
F4 har f.ö en av de känsligaste ljusmätare som någonsin gjorts, den är nattfotografernas favorit (tror den mäter ner till -8 EV, det är 30 minuter på F/8 i ett mörker som man sällan hittar ens utomhus på vintern).
Se till att du får med batterigreppet när du väl bestämmer dig, jag har inte tagit en bild utan det med min F100.
F4 har f.ö en av de känsligaste ljusmätare som någonsin gjorts, den är nattfotografernas favorit (tror den mäter ner till -8 EV, det är 30 minuter på F/8 i ett mörker som man sällan hittar ens utomhus på vintern).
Se till att du får med batterigreppet när du väl bestämmer dig, jag har inte tagit en bild utan det med min F100.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Jag tycker inte att autofokusen på F4 är speciellt bra. Bäst är den på F5. Nästan lika bra autofokus hittar man på F100. F100 är den senaste modellen förutom F6. Satsa på en F100 eller F5.
Bjoernowitsch
Avslutat medlemskap
Eftersom jag redan har flera objektiv och andra tillbehör av märket Pentax och behövde en ny kamera, svarade jag på en annons om en Pentax K1000. Visst är det en enkel kamera utan finesser, men den passar mitt sätt att arbeta med bilder.
paco
Aktiv medlem
Danlo skrev:
Vilken är den bästa analoga 35mm kameran man kan få tag i för runt 4000 kr?
Har funderat på Nikon F4 eller F100, F90X.. Vilken av dessa kan rekommenderas?
Jag hade ung. samma budget och hittade en EOS 3 för 3500kr. Den har spotmätning. Efter tre rullar så har det här snabbt blivit favo-kameran. F100 är väl i samma prisklass, om man kollar på nytt.
Pongu
Aktiv medlem
Danlo skrev:
Ok, men det verkar ju alltså som om det är en Nikon F5 det ska vara.. Passar nikons manuella objektiv till den o alla AF-objektiv?`
Hur länge räcker batterierna? Vilken typ av batterier är det?
Hur vattentålig är den?
Både F4 och F5 är väderskyddade, båda kan använda vanliga batterier eller uppladdningsbart batteripack. Batterierna räcker ett bra tag. F5:an har en tryckplatta på baksidan för att välja fokuspunkter och den strular lätt om man andas för mycket på den i gömsle etc. Båda funkar med manuella AI-objektiv. Objektiv före AI-epoken funkar ej. AF-S funkar på båda, men F5 är snabbare. VR funkar på F5 men jag är osäker på F4:an.
/Pontus
boris.bonasin
Aktiv medlem
Du kan använda i stort sett alla Nikons objektiv (med några undantag) på en Nikon F4. Och visst tål den en del vatten.
För bästa kompabilitet bör AIS- och AF-objektiv användas. De manuella AIS-objektiven går för rena vrakpriser just nu så det kan vara läge att köpa upp ett gäng och använda tillsammans med en F4.
Lens compability chart with Nikon F4
Mer om Nikon F4
För bästa kompabilitet bör AIS- och AF-objektiv användas. De manuella AIS-objektiven går för rena vrakpriser just nu så det kan vara läge att köpa upp ett gäng och använda tillsammans med en F4.
Lens compability chart with Nikon F4
Mer om Nikon F4
Danlo
Avslutat medlemskap
Tack för att ni är så hjälpsamma.. men nu kommer en sista fråga
Jag har kört helmanuellt i ca 4 år nu.. Har testat några kameror med af.. men det känns bara som om det tar mer än dubbelt så lång tid att få in skärpa.. kameran ställer in skärpan på fel saker oftast..
Tror ni det är meningslöst att skaffa en ny dyr kamera med en massa finesser när jag redan kan fota helmanuellt med tillfredställande resultat?
Är det inte oftast så att de där avancerade och dyra kamerorna mest är till för att synas?
Många säger att "de är så mycket snabbare än helmanuellt gammalt skrot" Hurdå snabbare? Om man räknar bort framdragning av filmen så måste man ju ändå mäta ljuset, avväga om man vill frysa eller ha rörelse oskärpa, bestämma skärpedjup, beskära och få skärpan där man vill ha den.
Vad är det som kan gå så mycket snabbare?
Min fråga är helt enkelt:
Hur skulle en sån kamera (typ F5) kunna hjälpa mig i mitt fotograferande?
(Övertyga mig gärna, är väääldigt sugen
Jag har kört helmanuellt i ca 4 år nu.. Har testat några kameror med af.. men det känns bara som om det tar mer än dubbelt så lång tid att få in skärpa.. kameran ställer in skärpan på fel saker oftast..
Tror ni det är meningslöst att skaffa en ny dyr kamera med en massa finesser när jag redan kan fota helmanuellt med tillfredställande resultat?
Är det inte oftast så att de där avancerade och dyra kamerorna mest är till för att synas?
Många säger att "de är så mycket snabbare än helmanuellt gammalt skrot" Hurdå snabbare? Om man räknar bort framdragning av filmen så måste man ju ändå mäta ljuset, avväga om man vill frysa eller ha rörelse oskärpa, bestämma skärpedjup, beskära och få skärpan där man vill ha den.
Vad är det som kan gå så mycket snabbare?
Min fråga är helt enkelt:
Hur skulle en sån kamera (typ F5) kunna hjälpa mig i mitt fotograferande?
(Övertyga mig gärna, är väääldigt sugen
eatfrog
Aktiv medlem
Bjoernowitsch skrev:
Eftersom jag redan har flera objektiv och andra tillbehör av märket Pentax och behövde en ny kamera, svarade jag på en annons om en Pentax K1000. Visst är det en enkel kamera utan finesser, men den passar mitt sätt att arbeta med bilder.
Jag har en Pentax MX till salu (bara huset), som är riktigt suverän. Den är mycket bättre än K1000, och jag säljer den billigt (hål i plånboken lagom till sommaren!).
Maila ifall du är intresserad.
/Henri