Annons

Vilken Af-mode och andra inställningar för "rörliga" porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Satt och funderade lite runt det här idag. Något jag efter alla dessa år fortfarande inte är riktigt säker på eller har en föredragen inställning för är när jag ska fota porträtt på bröllop eller liknande när folk går mot mig eller rörs sig och jag ska ha fokus på deras ansikten. Den metod jag oftast använder är 3D mode och lägger en punkt på "fejan" sedan kör jag backbutton fokus och ofta går det bra ;)
Men har aldrig riktigt satt mig in i vilken metod som är allra bäst när det gäller inställningar och hur många punkter(af) man borde ha och andra inställningar som samverkar bäst för den typen av bilder. Så antar att det finns mer tekniska snillen än vad jag är som helst bara testar vad som funkar och sedan kör på det eftersom jag är för slö för att läsa manualerna etc i början.
Någon av er som har några inställningar ni föredrar där? Några "goto" för dessa tillfällen:)?
Ha det gott!
 
Pratar vi Nikon?
Har faktiskt inte använt 3D de senaste 7-8 åren och ett antal modeller sedan, det var kanske med en D90, men det fungerade dåligt då, hann aldrig riktigt med. Jag använder nästan allltid en enkelpunkt AF-C. När jag har väldigt rörliga fåglar i luften utan hinder så brukar jag använda dynamisk grupp, heter väl D9, D25 etc, brukar välja den minsta som kameran har då risken att någon punkt tar i något är då mindre. Har ibland växlat D9 med Grp, har inte sett någon större skillnad men det har sagts att grupp skulle bättre prioritera något som är ”framför” och inte låsa på bakgrunden som annars ofta är vanligt. Men jag föredrar en punkt om det är möjligt.

Vad man sedan kan välja i menyn är hur länge man ska låsa på ett objekt, jag har valt kortaste tid så tappar jag objekt så har jag ingen hjälp där, å andra sidan så kan jag snabbt komma tillbaka i jämfört om jag tappar objektet och den skulle låsa på bakgrunden så kanske jag inte hinner tillbaka
 
Pratar vi Nikon?
Har faktiskt inte använt 3D de senaste 7-8 åren och ett antal modeller sedan, det var kanske med en D90, men det fungerade dåligt då, hann aldrig riktigt med. Jag använder nästan allltid en enkelpunkt AF-C. När jag har väldigt rörliga fåglar i luften utan hinder så brukar jag använda dynamisk grupp, heter väl D9, D25 etc, brukar välja den minsta som kameran har då risken att någon punkt tar i något är då mindre. Har ibland växlat D9 med Grp, har inte sett någon större skillnad men det har sagts att grupp skulle bättre prioritera något som är ”framför” och inte låsa på bakgrunden som annars ofta är vanligt. Men jag föredrar en punkt om det är möjligt.

Vad man sedan kan välja i menyn är hur länge man ska låsa på ett objekt, jag har valt kortaste tid så tappar jag objekt så har jag ingen hjälp där, å andra sidan så kan jag snabbt komma tillbaka i jämfört om jag tappar objektet och den skulle låsa på bakgrunden så kanske jag inte hinner tillbaka
Japp sorry Nikon är det :) har D4 och en df( df inte mycket till rörliga objekt ändå så används sällan till det dock). Ok, osäker på om jag har grupp, tror att den kom till D810 som jag hade tidigare och D4s men ska kolla :) Tack för tipsen, fåglar är ju rätt mycket rörligare också så torde ju vara en bra teknik även för ansikte som rör sig fram och tillbaka! :D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.