ANNONS
Annons

Vilken? 7D vs 650D vs 600D vs A77

Produkter
(logga in för att koppla)

Flight LH786

Avslutat medlemskap
Idag har jag varit i butik här i byn och känt på alla dessa nedan:
Jag har otroligt svårt att välja, speciellt då jag gillar alla på ett sätt.

Mina alternativ ser ut som följande, alla grejer från butik och nya:

Canon 7D + Canon 24-105 för 17.000:-
Canon 650D hus (6590:- hos Walters Foto) + 24-105 (7500:) + Tamron 10-24 (3500:) = 17.500:-
Canon 600D hus (3700:) + 24-105 + 10-24 + Samyang 8mm + batterigrepp BG-E8. = 18.400:-
Sony A77 hus med 16-50 2.8 + batterigrepp VG-C77AM 2790:- + Samyang 8mm = 19.000:-

Detta är alltså mina alternativ.

Jag pysslar med stadsfotografering när jag reser, alltså storstäder.
Sedan är en stor hobby planespotting och jag kommer således köpa ett annat objektiv sedan - tex Canon 100-400 men det får bli lite senare.
Just nu räcker 105 då jag kan ta mig relativt nära det jag vill fota.

Hur ska jag motivera prisskillnaden mellan 600D -> 7D?
650D var också riktigt skön och blir nog ännu bättre med ett batterigrepp.

Sony A77 blev jag positivt överraskad av, därav jag tog med den i beräkningen.
Dock vet jag inte vad jag ska köpa för objektiv sedan?

Hjälp mig, jag har riktigt svårt att bestämma mig!

Tidigare har jag haft: Canon 1000D, Pentax K-5 och Nikon D7000.
Visst kan det kännas som ett nedköp att gå efter 600D då jag haft "bättre" men tror faktiskt jag skulle klara mig på det, men då jag även fotar sport vid vissa tillfällen behöver jag gärna en snabb kamera, tex 7D.

Har även funderat på att dra på med en värstingkamera, ex nya Mark III men tror det är lite för avancerat på den nivån jag ligger och den prislappen kan jag inte riktigt motivera heller även om det är en toppenkamera.

7D har bäst följande autofokus och Canon har bäst teleobjektiv i rimlig prisnivå. Map på planespotting kör Canon, välj hus beroende på af krav. Hade du inte haft telebehov hade jag förordat Nikon D7000.

7D har bäst följande autofokus och Canon har bäst teleobjektiv i rimlig prisnivå. Map på planespotting kör Canon, välj hus beroende på af krav. Hade du inte haft telebehov hade jag förordat Nikon D7000.

7D + 24-105 för 17.000 SEK, är det ett lämpligt pris från en av de större kedjorna i Sverige? Det är billigare än vad jag skulle få betala i USA, trots den låga dollarn.

När tror ni f.ö eventuellt 7D II kommer ut? Man har ju inte hört mycket så det bör ju vara en bra bit kvar, minst sagt.

Nikon gillar jag inte, så något sådant köp kommer inte på tal.

Kolla prisjakt men jag rekommenderar Cyberphoto eller Fotokungen. 7D m2 vet ingen när den kommer men 7D har det mesta förutom modern sensor och map på Canons sensortillverkning kommer 7D m2 förmodligen inte få avsevärt bättre dr etc.

Kolla prisjakt men jag rekommenderar Cyberphoto eller Fotokungen.

Jo, jag har full koll på prisjakt, varje dag. :)

Det är en deal jag fått, på 7D + 24-105 för 17 så en bit lägre än vad det lägsta enligt prisjakt är.

Jag tyckte nya 650D hade rätt skönt grepp också, vad är den största skillnaden mot 7D?
Jag vill ju ha bra AF så där vinner ju 7D men i övrigt? vad skiljer på det stora hela?

Sony-alternativet är det enda som har ett objektiv med traditionellt "normalomfång" så jag skulle satsa på det (av dem du listat). Vet inte exakt vad du menar med stadsfotografering, men låter som att man vill vara ganska allround. Skulle tro att en vidvinkel på 24mm skulle bli begränsande.

Själv skulle jag förorda en 7D med 17-55/2.8 eller motsvarande. Om du vill ha ett robust hus med lite hastighet till framtida objektiv för sport och planespottning.

Oj, jag skulle säga att 25mm på FF är vidvinkligt.... Ger ju väldiga distorsioner vid ex porträtt.

/Stefan R. Nilsson

25 mm är inte särskilt vidvinkligt på FF, vilket innebär att man ofta vill ha lite till för "normalfotografering". Att hålla på med objektivbyten i det läget är ju inte särskilt praktiskt.

Vad säger du karl? 25 mm är ungefär så vidvinkligt det blir på FF. Under 24 blir det ju ultravidvinkel på FF.

Så ni menar att 24-105 till 7D är värdelöst i princip?
Om jag köper en begagnad 5D Mark II, hur är den då?

Är detta en bra deal?
D300s + Nikon 70-300 VR för 13.000:- nytt från butik.
Sa ju tidigare att jag inte vill ha Nikon, men för att lägga in lite annat, dock ej troligt att jag går med Nikon då jag tyckte D7000 var svår att förstå sig på och inte riktigt lika skön som Canon 7D.
Men D300s (har jag förvisso) inte känt på då den inte finns här i butik.

Här är ett bra och billigt paket (beror ju dock på skick)
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=179404

Kanske en begagnad Mark II är gå efter annars?

Tycker att en 7D med 24-105an kan vara ett bra startset. 24-105an bör räcka till det mesta inom stadsfotografering utom extrema arkitekturbilder. MEN...vilket annat startpaket innefattar allt? Hur man än vrider och vänder sig har man ändan bak. Ett snikalternativ är väl 7D med nåt 18-250 eller liknande men kvaliten blir helt klart lidande. Näe, hade jag varit i din sits hade jag tagit 7D med 24-105an för att sen komplettera med ett riktigt Tele till din planespotting och om så skulle behövas ett bra vidvinkel (canon, Sigma eller Tokina är väl de som har de med bäst recensioner där).

Äger själv en 550D och har en 24-105 på nästan för jämnan. En Sigma 10-20 mm finns som komplement i kameraväskan om det skulle behövas (är sällan).

Lycka till!

Nu är det dessa alternativ som gäller:

Jag var in på mediamarkt och jag överväger nu att ge Nikon D7000 en andra chans!

Det som jag funderar över är, kommer jag bli drabbad av autofokusen om man jämför med 7D?
Fokuspunkterna? Planen flyger ju ändå i x-antal kilometer i timmen så jag är lite osäker..

(Hann aldrig fota flygplan när jag ägde D7000 tidigare).

Isåfall skulle setup:en bli:

D7000 (begagnad i nyskick med garanti kvar).
MB-DB11 batterigrepp
Nikon 16-85 VR
Nikon 70-300 VR
Pris: Ca 15.000:-

Eller 7D + 24-105 för 17.000:-

Det känns ju som att jag får mer för pengarna om jag väljer Nikon paketet men ändå är det så förbannat svårt.
Har jag drabbats av L-feber?

Nikon 16-85 är inte värt pengarna. C 24-105 är klart bättre och 7D har "bättre" af. Jag kör Sigma 17-50 f2.8 på min D7000, grymt nöjd. Men Nikkor 70-300 är bra och prisvärd. Du behöver väl tele för planen även om du tar Canon? Isf rekommenderas Canon 70-300 L ;)

Nikon 16-85 är inte värt pengarna. C 24-105 är klart bättre och 7D har "bättre" af. Jag kör Sigma 17-50 f2.8 på min D7000, grymt nöjd. Men Nikkor 70-300 är bra och prisvärd. Du behöver väl tele för planen även om du tar Canon? Isf rekommenderas Canon 70-300 L ;)

16-85 har ju fått riktigt bra betyg i princip överallt jag läser?

Är det bättre med 18-105 + 70-300 då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar