Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken 6x6?

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
Letar efter en 6x6-kamera med optik och mag för mellan 4000-8000 kr. Hasselblad är för dyrt, men Bronica verkar intressant. Någon som har erfarenheter av Bronicasystemet? Vilka modeller är bra? Hur är optiken? Hur mycket ska man betala?
Tack.
 
Jag har inte själv erfarenhet av Bronica eller Kiev. Det finns några här som kör med dem och de brukar säga att kameran fungerar men att det inte är en Hasselblad. Blev du klokare av det? :) Hasselbladare för 5kkr brukar vara gamla och/eller slutkörda men det räcker kanske för dina behov.

Annars kan du hitta en riktigt fin tvåögd för de pengarna om det nu skulle vara av intresse. Nackdelen är att de försvårar en del filterarbete och att de inte kan byta objektiv (bortsett från några få modeller). Däremot så har de ingen rörlig spegel vilket ger en del fördelar.
 
Hej Mårten
Jag har haft Bronica i snart 10 år och är ganska nöjd. Om du har lust att se vilka modeller som har funnits, finns, är det lätt att söka på nätet. En sak som man nog bör beakta är att Tamron" vilka nu äger Bronica kommer att sluta med tillverkning och lägga mer hela klabbet i år(tyvärr). Service och reservdelar kommer att tillhandahållas i lagstadgade 7 år. Innebär sänkt andrahandsvärde och svårt att få tag i delar och tillbehör... opik :-(
Om du vill ha mellanformat och inte helt är beroende av kvadratiskt format skulle jag nog överväga 4,5x6 kamerorna. Till och med Hasselblad H1 (nya) kör ju det formatet. Smidigare bättre ljustyrka i objektiven + billigare. Och då är det förstås Mamiya som är mest prisvärt (tror jag).
Annars om Bronica. 3 generationer skulle kunna vara aktuella. S2 (tror jag modellern från 1969 heter). Vet inte så mycket om den och den är väl lite för gammal egentligen. Nästa generation SQA, SQAM. Samma fast -M med fast monterat stort motorhandtag (rätt klumpigt men funkar bra i porträttstudio, drivs med AA batterier har jag för mig). Denna serie kör jag själv. Är nöjd med känsla, funktioner, t o m AE prismat har hygglig inbyggd ljusmätare dock med begränsat omfång EV4 till EV17. Eftersom objektiven har centralslutare kan blixt synkas på alla slutatider d v s 8s till 1/500s med alla objektiv. Perfekt för upplättningsblixt t ex vid bröllop utomhus. Ska man köpa några nya tillbehör äe allt relativt dyrt (Molanders är agent i sverige, har ungefär samma priser som utländska lev). Systemtillbehör magasin mm räcker. Inget saknas. Optiken är skarp men kanske lite föråldrad ändå. Zensanon -S serien tillhörde SQA. Tillverkades -83 till 91 tror jag. -92 tror jag släpptes en mycket fin uppfräschad variant SQAi med TTL som största nyhet via SCA-300 adapter. Även objektiven gjordes om och fick tillägget -PS. Dock samma brännvidder som tidigare (nästan), 40mm (22), 50mm (29) 65mm (40) nytt, 80mm (50), 110mm (70), 150mm (90), 200mm, 250mm, 500mm. Jag har inga mätningat MTF att stödja mig på men om man går på konstruktionsfakta och Bronicas engna uppgifter var det en rejäl förbättring av optiken till -PS serien. Har själv de gamla -s objektiven. Andra saker som uppdaterades på SQAi var lite snyggare exteriör, förbättrad manuell vev, och placering av ISO inställningsratt på magasinen samt möjlighet att sätta på motordrivet handtag på kameran. Senare (tror ca 2000 släpptes också en SQB viket är en SQAi i princip utan elektronik...... en budgetversion alltså). Är lite osäker men tror man måste ha en handhållen ljusmätare till dessa. Måste man förresten med SQA ochså om man som jag oftast använder ljusschaktsökaren.
Kvalité då? Tja, små detaljer på magasinen som går sönder men som fungerar hjälpligt ändå, min spegeluppfälning (manuell i förväg) krånglar lite) och jag har lite ljusinsläpp på ett magasin.... tror jag. Kan vara att filmen inte dragits tillräckligt hårt på spolen och utsatts för ljus efteråt... svårt att vara säker. Men generellt förstås, löjligt bra skärpa i bilderna, smidig utrustning för att vara 6x6 modulsystem och prisvärt.
Tja det var ju lite tankar.
MVH, Niclas
 
Det finns ju lite Rolleikopior, Photax säljer Seagull för en tre fyratusen, och letar du på nätet så bör du kunna hitta såna under tusenlappen. Jag köpte min för 700:- i England. Min är rätt gammal, men byggkvaliteten verkar OK. Bildkvalitet har jag inga kommentarer om eftersom jag bara tagit svartvitt med den och dessutom rört till det i mörkrummet så det inte går att peka ut en enskild faktor som gjort bilderna kass.
 
6x6 till bra pris

Hejsan Mårten. Du funderar på 6x6 .
Jag har jobbat med Hasselblad ett antal år.
Skall du köpa 6x6 så kolla med Lindbergs foto i Vansbro.
Han har massor med Hasselblad till bra priser,jag har själv varit på plats och tittat.
Lindberg har 0281-71 351 eller 070-55 71 351.
Gå inte på några "kopior".Ett alternativ är Pentax 6x7,finns också till rimliga och bra priser,bra optik.
Med fotohälsningar Börje Olsson
 
jag har tagit en del med Seagull 4A103, och jag måste säga att bildkvaliteten var över förväntan när jag började använda den. Men man bör blända ned ett steg minst för att få bättre kantskärpa. Jag har tagit en del Fuji Velvia under åren som jag haft i broschyrer med bra resultat. Men nu övergår jag till att bli digital så min Seagull är till salu för den som vill prova bra kinesisk kvalitet:

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=8521076
 
mitt tips:

Om du vill kunna byta objektiv:
för 8000 kr bör du få en hasselbladutrustning med
ett kamerahus 500 CM med utbytbar sökarskiva (på "sikt" vill du ha en Accutemat D)
ett äldre magasin C12
och en 80/2,8 C glugg.

sedan har du en utrustning att växa i och det finns massor med beg. utrustning att senare komplettera med.
och du får solid kvalitet.

Om du inte behöver kunna byta objektiv:
för ca 1200 kr bör du få en bra beg rolleicord
för ca 3500 kr bör du få en bra beg rolleiflex

Svante
 
Jag har en uppgraderad kiev-60 från araxfoto.com, som fungerar alldeles utmärkt. Kostar kring 2500:- med frakt från ukraina. Den medföljande 80mm är skarp och bra. Extra objektiv är billigt och det finns många bra, både ukrainska och östtyska zeissobjektiv. Jag har bl a köpt en zeiss biometar 120/2.8 för 600:-.

Man kan få en kiev 60 snorbilligt på ebay fast då måste du vara beredd på att skicka den till arax för justeringar och reparation. Reparationerna är billiga, slutarreparation för 250:-, och en CLA (rengöring, justering och smörjning) kostar 130:-. Frakten är däremot ganska dyr.

http://www.araxfoto.com/cameras/arax-60mlu/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.