Annons

Vilken är skillnad på dessa wacom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Beror på användning

Har en Wacom Graphire i A6-storlek. Perfekt om man som jag har trångt vid datorn och mest använder brädan till maskning och retusch. Ska man använda den till exempelvis målning eller har en fetstor skärm (min är 20tum) kanske man ska ha en större.
 
okej, efter som det jag gör är att fota och vill behandla mina bilder och tänkte det vore roligt med en wacom :)
Men den vita wacom brädan får man med photoshop elemnts och inte med den svarta så det gör att jag funderar på om inte den svarta är en bättre bräda? om inte så är den vita ett självklart val :)

Mvh Erik
 
Har en WACOM BAMBOO A6 USB själv som jag använder i photoshop m.m. funkar perfekt till fotojobb och lite kreativt ritande. Enda jag saknar är ett snurrhjul på pennan.

Tekniskt sätt tror jag inte brädorna skiljer sig. De har lite olika profil, med design och lite olika programvaror som följer med. FUN varianten verkar vara mer för ritande och har lite ritprogram medans den utan fun har mera textigenkänning och sånt.
 
HHar en Graphire 3 A5. Testade en A6a men tycker tveklöst att det är för litet. Åtminstone jag fick ingen kontroll på vad jag gjorde med den. Mycket bättre i A5. Skiljer väl lite i pris men det är väl investerat!
 
Men sånafall så verkar det ju mest vättigt att köpa fun? efter som att man får med en elements 5 license :) och det kan vara bra att ha.

/ Erik
 
bamboo

ja köpte mej ett bamboo fun för ca 1 vecka sedan. när ja var i butiken så frågade ja precis samma fråga som du ställer och efter mkt letande läsande osv kom vi framm till att de inte är mkt större skillnade på dom än deisgnen helt enkelt.
hur eller hur blev de en bambo fun för mig tyckte en vit platta lirade snyggare till min dator:)
är verkligen super nöjd och tycker de är en perfekt nybörjar platta, vill man go pro medesamma ska man nog satsa på en inutos3 men även några loppor dyrare.
 
Som jag uppfattat det så är skillnaden att Bamboo Fun sudd på baksidan av pennan samt att det följer med en mus också. I övrigt är dom likvärdiga.
 
Frithiof skrev:
Har ingen erfarenhet av ritbräda men A6 verkar vara väldigt litet format.

http://www.inwarehouse.se/CompareProducts.aspx?cmp=1256901,1213975,1256899,1256904

Hur stor yta använder du musen på?
Eftersom de flesta av oss är vana med små exakta rörelser med musen så passar en mindre platta bättre. Jag har testat en A5:a men jag fick lyfta armen så mycket när jag skulle till olika ställen över skärmen. Med en A6-platta så når man hela skärmens yta via endast handledsrörelser och du behöver inte lyfta armen.

De större plattorna passar mer de som är vana med stora svepande rörelser såsom konstnärer och tecknare. De är också vana att inte stödja handleden mot plattan, eftersom IRL så betyder det att de smetar ut färgen på teckningen/målningen de arbetar med.

Hoppas denna synvinkel på storleksdilemmat får dig att fundera i andra banor än att större är bättre.

Wupi skrev:
Hejsan! Ska köpa en wacom bräda :)
har kollat på dessa brädorna för ca 1000kr på dustin.
Vad skilljer dessa brädor åt? Vilken rekomenderar ni?

Brädorna är
WACOM BAMBOO FUN SMALL A6 USB
och
WACOM BAMBOO A6 USB

Mvh Erik

När det gäller skillnaden mellan de två plattorna du undrade över så kan jag säga att den enda skillnaden är först och främst färgen, det andra som skiljer är programvaror som följer med samt att pennorna är lite olika. Se mer här:

http://www.wacom-europe.com/bamboo/?lang=en&pid=4

Jag stod själv i valet och kvalet mellan Wacom Intuos3 A5 och A6 Wide. Prismässigt skiljer det ca 1000kr. Jag tycker A6:an är smidigare, samt att den är i Wide-format. A5 Wide är på tok för dyr i detta sammanhang, då den hamnar på runt 4000kr.

Lycka till med ditt val!

Mvh,
Joseph
 
Jag har en A5, och den är för stor. Man blir sjukt trött i armen om man använder hela ytan, och det är bara att glömma att använda den till annat än bildbehandling. Det går att mappa om storleken, men det är ju lite slöseri att inte använda hela. Jag använder hela storleken när jag vill göra väldigt exakta markeringar, men inte annars.
 
Det är mer än programvara och färg som skiljer de båda versionern åt. Enligt forumet på wacoms egna hemsida så säger en representant från wacom att skillnaden ligger i att WACOM BAMBOO FUN SMALL A6 har en tryckkänslighet på 512 nivåer i "sudd-läget" medan WACOM BAMBOO A6 USB enbart har en tryckkänslighet på 2 nivåer i "sudd-läget" (dvs om man vänder pennan upp och ner och suddar).

http://www.wacom-europe.com/forum/topic.asp?lang=uk&ARCHIVE=&TOPIC_ID=9864

Huruvida detta är sant eller inte kan jag inte bekräfta. (Kanske någon annan kan?) Själv har jag alldeles nyligen köpt mig en WACOM BAMBOO FUN SMALL A6 och är hur nöjd som helst! Precis som tidigare talare så tycker jag att storleken är perfekt. En större bräda skulle bara varit jobbig. Men-men, det är nog en smak- och vanesak.
 
Senast ändrad:
Jag fick tag på en Intus 3 A5 som kostade 2300kr :) Begagnad så klart men i stortsätt oanvänd. Jag är hel nöjd med den.

Kan säga att jag inte behöver större yta. så igentligen hade jag nog klarat mig med en mindre men det är skönt att ha lite extra yta.

// Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.