Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken är din teori till det manliga överrepresentationen på fs och inläggs-aktiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Estethia skrev:
jag låter min man stå vid spisen istället.
alla på #foto vet varför det är det bästa... ;o)

Enligt din egen utsago i andra kanaler är du ju en jäkel på snabbnudlar, så helt poänglös är du ju inte :D

hound skrev:
69 % procent av alla medlemmar på fs är män
(45000 män 20000 kvinnor)

vilken är din teori till det manliga överrepresentationen på fs

och därmed även bland inläggs-aktiva medlemskap

(måste förklara att

Jag själv är varken onormalt helhjärtad könsrolls aktivist eller en fotograferande bh- brännare utan bara naturligt
nyfiken i min totalt oskolade, autoknappen förespråkande,lekfullt annorlunda fotograf - lystna personlighet och är djärv nog att kalla mig ,,,,,,konstfotograf....och kvinna ..)

Jag tror att svaret är både enkelt och svårt.

I grunden så tror jag att vi är olika. Lika olika som vi normalt ser ut nakna (lika men olika).

Män tenderar att grabba åt sig (vilket begreppet antyder:) och är väl lite generellt gärvare vad gäller sätten att nå målen.. Vi kommunicerar olika mellan könen,, bara lyssna på vad lärarna säger om rent objektiva könsskillnader:)!!
Detta med att överrösta och dominera tror jag killar generellt driver aningens längre än tjejer. Vi ser efter olika signaler hos varandra och lyssnar liksom på olika komandon.

Makten i olika situationer tillhör den som anstränger sig mest för att komma åt den.
Tar man den inte så måste den fås.. här kommer kulturerna in i en större roll.

Utan data = ingen fs.se
Tjejer tror jag i större grad attraheras av den traditionella fotoklubben idag.. men detta blir nog bara en ren spekulation på lösa grunder;)

Vi är helt enkelt olika i en lik värld. Inget att fokusera sig sönder på tycker jag personligen.
Makt kan vara olika saker. En kvinna kan nog vara så lur att låta en man tro att han äger makten.. för att själv skörda när tid är mogen..
Detta antyder en portion intelligens.
Betyder det då att mannen är mer intellektuell eftersom mannen har mer makt idag?, hehe nej, knappast. Men det bevisar ju också att mannen nyttjar sin intellegens genom att låta det primitiva ta/få makten.

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Kvinnor kanske har vettigare saker för sig än att diskutera brus o pixlar i den 100%-klubb som Fotosidan ofta fungerar som?

Appråpå kön och fotograferande: Var i Gränna nyss, och kunde på Andrémuseumets läsa att de tre första studiofotograferna i staden var kvinnor.

Torbjörn:

Jag tror att du har träffat helt rätt! Det är bara att läsa igenom ett antal debatter på fotosidans debattforum så ser man hur rätt du har.

tormig skrev:
Kvinnor kanske har vettigare saker för sig än att diskutera brus o pixlar i den 100%-klubb som Fotosidan ofta fungerar som?

Frågan ær ju om typ Aston Martins detaljkvalitet hade varit densamme om man inte før utvecklingens skull hade plockat især alla smådelar till minsta detalj och disskuterat førbættringar...?

Jag tror att man många gånger gør rætt i att gå på djupet. Att sonika sæga nej till det ær ju att (riskera att) førlora kontrollen øver ett resultat.

Det ær i mina gon hur lætt som helst att hoppa øver/gå førbi dessa teman. Liksom jag hoppas førbi sånt som jag inte ær intresserad av. Jag ser alltså inte riktigt problemet,, egentligen;)!

MVH Niclas,

Jag var ensam kvinna på en fototräff för ett tag sedan och det var rätt nyttigt att sitta omringad av cirka 10 män och försöka synas och höras och man får då lära sig att bli mopsigare också. :eek:)

Kanske är kvinnor för upptagna med mänskliga relationer och allt som ska göras på jobbet och hemma för att ha tid att leta efter den senaste tekniken i fotovärlden. Jag själv både förundras och roas över beteendet i forumet när ett nytt optik eller en ny kamera från kamerajättarna ska komma ut på marknaden.

Någon mer djupsinnig teori har jag inte,
Men det lustiga är att om någon ber mig nämna två duktiga fotografer som huserar på fotosidan så är det två kvinnor jag kommer att tänka på...

En liten "slutsats" bilr därför; Det är inte kvanititet som är avgörande utan kvalitet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar