Annons

Vilken är den mest klassiska analoga Leica M -modellen?

Produkter
(logga in för att koppla)

beetle

Aktiv medlem
Har säkert dryftats otaliga gånger förut men jag ställer frågan igen: Vilken är den mest klassiska och/eller bästa analoga Leica M -modellen? Har precis köpt en, avslöjar inte vilken modell än! Har jag gjort rätt val - det kanske inte var så mycket av ett val, den var i ett bra skick och så googlade jag litet och så blev det den. Måste erkänna att jag egentligen inte är någon mätsökartyp, har egentligen vurmat mer efter spegelreflexer. Vilken M-modell argumenterar ni för som läser den här tråden, är det en modell ni har eller är det en modell ni skulle vilja ha? Kom igen!

M3 är den mest klassiska, nackdelen med den är att den inte har ramar för objektiv vidare än 50mm, vilket M2 och nyare har...

Själv har jag en M6 då jag ville ha med ljusmätare, vill du även ha lite automatik så är det ju M7 som gäller, allt är en fråga om tycke och smak.

Skulle jag utöka min Leica-samling idag så skulle det bli en M3 med hopfällbart 50mm Elmarit eller liknande.

Av dom två svaren (tack för dom) jag fått verkar det vara M3 som är den mest klassiska Leica M-modellen!

Jag vet inte hur man mäter "mest klassisk", men om jag skulle köpa en M skulle det bli en M6.. Skulle det inte behöva stå Leica blevo det en Zeiss Ikon.

I dag när serien med M-Leicor för film alla är historiska, så skulle jag säga att M6 är den mest klassiska eftersom den är vanlig, komplett och stilig. Den som flest tänker på när vi nämner Leica.

M2 kan man kalla klassisk för att den såldes i stora kvantiteter och fick igång användandet av M-Leica bland fotografer.

Samtida M3 har en klassisk status pga sin fina sökare med högre förstoring och att den sökaren inte fick någon efterföljare.

Tack för svaren, trodde nog att det skulle komma fler men frågan är kanske uttjatad? Av svaren att döma vill jag kora M3 till att var den mest "klassiska" och M6 till vara den mest användbara och samtidigt "klassisk". Ingen av dom blev dock min första Leica - bifogade bild avslöjar vilken! Den kom med en inskjutbar Elmar 5cm 2.8 och en sliten Elmarit 90/2.8 men med rena och fina glas. Det tog över över 30 år innan min Leica-"dröm" införfriades - då det begav sig var M2 min favorit!

Bilagor

• 2014-03-11 11.24.18b.jpg
    2014-03-11 11.24.18b.jpg
    114.5 KB · Visningar: 125
Tack för svaren, trodde nog att det skulle komma fler men frågan är kanske uttjatad? Av svaren att döma vill jag kora M3 till att var den mest "klassiska" och M6 till vara den mest användbara och samtidigt "klassisk". Ingen av dom blev dock min första Leica - bifogade bild avslöjar vilken! Den kom med en inskjutbar Elmar 5cm 2.8 och en sliten Elmarit 90/2.8 men med rena och fina glas. Det tog över över 30 år innan min Leica-"dröm" införfriades - då det begav sig var M2 min favorit!

M4 är en fin modell! Grattis! En bra sak med M4 är att den har ramar för de mest användbara brännvidderna (35, 50, 90 och 135).

Det blir till att spara till 35 och 90 ;-)

M4 är en fin modell! Grattis! En bra sak med M4 är att den har ramar för de mest användbara brännvidderna (35, 50, 90 och 135).

Det blir till att spara till 35 och 90 ;-)
Tack David! Det får nog räcka med 50 och 90:an, har en Nokton 40/1.4 också. Däremot är jag nog lite sugen på en fin svart M6:a också :)

Jaha, då kommer jag in med M4-2 och M5 då som de mest klassiska modellerna då...
...näae, men M4-2 var åtminstone den kameramodell som lyckades rädda Leica ur ruinens brant (efter M5:an) en gång i tiden.

Skämt åsido. Jag tycker att den allra mest klassiska Leican måste vara någon av de som är konstruerade i mässing. Det snygga och otroligt klassiska leicaslitaget...
http://blog.ricecracker.net/wp-content/uploads/2010/02/00AHhY-20694284.jpg
....kräver ju ett svart kamerahus av mässing med nötta hörn. Färgslitaget blir inte alls lika coolt på de senare kamerorna (som M6:an).

Sen får man ju inte glömma de tidigare leicorna. Tycker att Leica IIIf och IIIg är otroligt vackra som objekt. Och vilka konstruktioner. Och så låter de bättre än de senare.

En liten "bump" för att visa senaste tillskottet, det "mest klassiska" objektivet ;)

Summicron 50m f/2 "rigid" från 1957, här på min M6a...

Bilagor

• bild-3.jpg
    bild-3.jpg
    63.3 KB · Visningar: 103
M3 ser jag som mest klassisk.. den beträdde redan beprövad mark och banade ny väg för inflytelsesrika fotografer..

M6 ser jag som det smartaste begg-köpet idag. Valde Hexar AF + Hexar RF en gång i tiden - som tillsammans med Contax G2 kan ses som det närmaste du kommer Leican men med motorframdrift + lite lull.

Äger dock ingen Leica själv - sneglar dock konstant bara för kul. Den skulle bli för lite använd hos mig.

Mätsökarkameror inbjuder till en ytterligare nivå av närhet till motivet! Magi.
(Det handlar inte om att smyga med kameran utan tvärt om - den skymmer inte ens ditt ansikte för omvärlden!)

Besök Mattssons foto i Lund för en guidning på de nyare - så ser man snart det klassiska arvet ;)
/N

Håller med att M3 är "the" Leica M. Dock har jag blivit sugen på att byta min mot en modell som hanterar 35mm objektiv utan "glasögon" då de är lite bökiga! (Kanske får bli en M6, verkar vara trevligaste valet där...)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar