Annons

Vilken är bästa bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Det är inte helt tydligt vad du skriver. Förstår jag dig rätt om jag tror att du hävdar att objektiv har ett sfäriskt skärpeplan?

Det är fel i så fall. Alla kameraobjektiv konstrueras för att ha ett rakt skärpeplan. Vissa är naturligtvis inte helt perfekta, och makroobjektiv brukar vara de bästa på detta, men målet och principen är att skärpeplanet skall ligga på en linje parallellt med filmplanet.

Stämmer detta? Är inte skärpeplanet sfäriskt? Det är vad jag har trott... och många med mig tydligen eftersom man ofta hör talas om risken att missa fokus genom att förfokusera och komponera om bilden vid de tillfällen då man inte vill lägga fokus mitt i bilden.

Ex: Ett objektiv med 50 graders bildvinkel med fokus i mitten av bilden på 1 meters avstånd, medför att ett platt skärpeplan får fokus 1,42 meter bort i bildens kant (om mina trigonometriska kunskaper är rätt). Klarar man att böja skärpeplanet så mycket?

Det faller väl lite på enkel logik, om skärpeplanet varit sfäriskt hur skulle det då vara möjligt att få en plan bild skarp över hela ytan? Det är väl också just därför som "focus-recompose" inte fungerar, med ett sfäriskt skärpeplan hade det däremot fungerat klockrent.

erro.se skrev:
Stämmer detta? Är inte skärpeplanet sfäriskt? Det är vad jag har trott... och många med mig tydligen eftersom man ofta hör talas om risken att missa fokus genom att förfokusera och komponera om bilden vid de tillfällen då man inte vill lägga fokus mitt i bilden.

Ex: Ett objektiv med 50 graders bildvinkel med fokus i mitten av bilden på 1 meters avstånd, medför att ett platt skärpeplan får fokus 1,42 meter bort i bildens kant (om mina trigonometriska kunskaper är rätt). Klarar man att böja skärpeplanet så mycket?
Det där kan knappast stämma. Då vore det omöjligt att förfocusera och placera motivet i bilden högra eller vänstra sida. Det skiljer förmodligen lite i focusplanet men eftersom bilderna som regel blir skarpa ändå kan det knappast handla om hela 42 cm.

erro.se skrev:

Det är just för att skärpeplanet är plant som man kan missa fokus genom att komponera om. När man vrider kameran hamnar skärpeplanet då utanför avsedd fokus.

erro.se skrev:

Du har visserligen räknat fel, med 50 graders bildvinkel och 1 meter i mitten blir avståndet i kanten 1,1 meter (1,4 meter blir det med 90 graders bildvinkel).

Men svaret är ja, man klarar att tillverka objektiv med (någorlunda) platt skärpeplan. Det handlar inte om att "böja" skärpeplanet med utgångspunkt från ett sfäriskt (det finns ingen sådan utgångspunkt), det handlar snarare om att det är ett grundläggande konstruktionskrav för optikingenjören som designar objektivet.

Johannes

erro.se skrev:
Är inte skärpeplanet sfäriskt? Det är vad jag har trott...
Skärpeplanet är ett plan, inte sfäriskt.

erro.se skrev:
och många med mig tydligen eftersom man ofta hör talas om risken att missa fokus genom att förfokusera och komponera om bilden vid de tillfällen då man inte vill lägga fokus mitt i bilden.

Tankevurpa. Håll ett plant papper framför ansiktet - du har olika avstånd till olika punkter på pappret. Rent matematiskt är "avståndet till ett plan" definitionsmässigt lika med det kortaste avståndet till planet.

Tankevurpan som jag isåfall gjort är att tänka att fokus finns på ett visst avstånd från optikens "brännpunkt" och att detta avstånd är konstant över hela bildytan, därför skapande ett sfäriskt "plan" av skärpa.

Men tydligen är det inte så.

Antag att det finns ett objekt i bildens mitt en meter framför mig, samt ett objekt i bildens kant 1,1 meter framför mig, och att jag vil ha fokus på objektet i kanten. Om jag då riktar om kameran (antar här att jag använder fokuspunkt i mitten i kameran) och låser fokus och sedan komponerar om bilden så ligger fokus 0,1 meter bakom objektet i mitten. Om vi tänker oss ett platt skärpeplan så ska alltså fokus hamna 0,1 meter bakom även objektet i kanten, trots att jag faktiskt fokuserat på det (men sedan komponerat om bilden). Om vi å andra sidan har ett sfäriskt skärpeplan borde objektet i kanten bli skarpt, så som jag tänkt.

Nu när jag skriver detta så inser jag hur det ligger till. Ofta är det väl så att skärpedjupet räcker till för att dölja det faktum att en focus-och-omkomponering faktiskt inte satt skärpan exakt där man vill ha den.

Not 1: tyckte att 1,42 meter lär väl långt... får nog fräscha upp mina kunskaper i sinus och cosinus

Not 2: ett plan är ett plan, men jag tänkte mig nog nåt som liknade en jorglob från insidan, alltså ett sfäriskt plan

Men hur skulle det fungera om man inte hade korrigerat optiken för detta? Borde man inte få ett sfäriskt skärpeplan då?

erro.se skrev:
Tankevurpan som jag isåfall gjort är att tänka att fokus finns på ett visst avstånd från optikens "brännpunkt" och att detta avstånd är konstant över hela bildytan, därför skapande ett sfäriskt "plan" av skärpa.
Ja.
erro.se skrev:
Not 1: tyckte att 1,42 meter lär väl långt... får nog fräscha upp mina kunskaper i sinus och cosinus
Du kanske gjorde det vanliga felet att blanda ihop HELA bildvinkeln (från hörn till hörn) med HALVA bildvinkeln (från centrum till hörn)?
Men hur skulle det fungera om man inte hade korrigerat optiken för detta? Borde man inte få ett sfäriskt skärpeplan då?
Nja, normala linser har två slipade ytor som är kalotter, alltså den form du får på ytterskivan om du skivar en apelsin. Om dessa linser kombineras "på rad" som de normalt gör i ett objektiv så finns det inget att korrigera. Genom ett annat arrangemang, t.ex. ett tilt-shift-objektiv, kan man få andra effekter.

En intressant tanke vore ju att bygga en SENSOR som inte är plan...

BengtJohnsson skrev:

Du kanske gjorde det vanliga felet att blanda ihop HELA bildvinkeln (från hörn till hörn) med HALVA bildvinkeln (från centrum till hörn)?

Jag blandade nog snarare ihop sin, cos och tan. Märkligt hur man kan tappa sådana kunskaper bara för att man knappt använt dem på 20 år :-

Nja, normala linser har två slipade ytor som är kalotter, alltså den form du får på ytterskivan om du skivar en apelsin. Om dessa linser kombineras "på rad" som de normalt gör i ett objektiv så finns det inget att korrigera. Genom ett annat arrangemang, t.ex. ett tilt-shift-objektiv, kan man få andra effekter.

En intressant tanke vore ju att bygga en SENSOR som inte är plan...

OK, nu börjar det nästan bli för tekniskt, även för mig... får erkänna att ljusbrytningsteori aldrig varit min starka sida...

Men om vi bortser från linser helt då? Säg en hålkamera. Även den har väl någon form av fokusplan? Blir det sfäriskt?

erro.se skrev:
Men om vi bortser från linser helt då? Säg en hålkamera. Även den har väl någon form av fokusplan? Blir det sfäriskt?
Nej, allting blir lika skarpt (eller snarare oskarpt) från hålet till oändligt.

Olle

Det "plana skärpeplanet" är i verkligheten en funktion av att man avbildar en platt yta (tegelvägg) på en annan platt yta (sensor, film). Ett "perfekt objektiv" har inga problem med det här. Den som vill förstå möjligheter och hur det fungerar kan läsa på om hur man justerar skärpeplan med storformatkamerar (såna där som kan vrida standar och filmhållare åt alla håll...) Det är på det sättet man kan skapa skärpa över hela bilden när man fotograferar "snett in i bilden" - men det går inte att skapa skärpa i flera plan samtidigt. Planet kan dock manipuleras, så att det passar motivet så bra som möjligt.

Bildfältskrökning (som optiskt fel) är naturligtvis förödande för ett objektiv som skall användas för repro. I praktiskt bruk på 3D-motiv spelar problemet kanske mindre roll.

I valet mellan bästa skärpedjup och bästa skärpa kan man tänka så här: Om man tar en närbild av en (rund, 2-3 cm tjock) kaktus kan det vara befogat att acceptera sämre upplösniong för att få alla taggar skarpa (bländarhål för största skärpedjup, sämre upplösning). Å andra sidan kvittar skärpedjupet om man fotograferar ett frimärke (eller en testtavla) medan det kan då vara ytterst värdefullt att få med alla detaljer (bländare för bästa upplösning).

Bilder på testtavlor har förstås en begränsad publik utanför nördarnas skara, men i industriellt bruk är rak- och plantecknande objektiv viktiga. Nikon (på spår igen) bygger till exempel objektiv som används för att projicera kretsar på substrat, en tillämpning där skärpa och fokusplan är ytterst vitalt.

Tack alla!

Tack för era svar, intressant och lärorikt.
Även om det var flera trådförvrängare inblandade ;-)

Ska prova att gå upp från f19-32 och istället ha f8-16 vid mina macrobilder och se om det blir bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar