Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka tider och objektiv på konsert?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Tjo!
Jag har på senaste tiden fastnat för konsertfotografering eftersom grabben spelar med i två olika band. Jag har idag ett fast 50 mm f/1.8, Sigmas 18-50 f/2.8 och Canons 24-105 f/4.0 L bl. a.
Jag har även 70-200 f4 men tycker jag kommer för nära objektet. Det handlar ju inte direkt om konserter med flera tusen personer i publiken, hehe...
Finns det något riktigt bra objektiv med f/2.8 på hela skalan som jag borde ha?
Det jag saknar nu är att kunna korta ner tiden lite eftersom det lätt blir oskärpa. Bilden under är tagen med mitt 24-105, bländare 4, ISO 6400 och 1/25 sek. Det funkar ju om de inte hoppar runt för mycket. Nästa gång ska jag ta med mitt fasta 50 mm, har faktiskt inte testat det än.

Vad brukar ni ha för inställningar? Tider och ISO? Själv kör jag alltid manuellt eftersom kameran lätt luras av spotarna i taket. Just det, hur gör ni med vitbalansen? Inte lätt att kunna ställa den själv som jag brukar (när jag inte är på konstert) när det växlar mellan blått, rött och gult hela tiden...

Bilagor

• IMG_3668.jpg
    IMG_3668.jpg
    73.9 KB · Visningar: 538
Tjo!
Jag har på senaste tiden fastnat för konsertfotografering eftersom grabben spelar med i två olika band. Jag har idag ett fast 50 mm f/1.8, Sigmas 18-50 f/2.8 och Canons 24-105 f/4.0 L bl. a.
Jag har även 70-200 f4 men tycker jag kommer för nära objektet. Det handlar ju inte direkt om konserter med flera tusen personer i publiken, hehe...
Finns det något riktigt bra objektiv med f/2.8 på hela skalan som jag borde ha?
Det jag saknar nu är att kunna korta ner tiden lite eftersom det lätt blir oskärpa. Bilden under är tagen med mitt 24-105, bländare 4, ISO 6400 och 1/25 sek. Det funkar ju om de inte hoppar runt för mycket. Nästa gång ska jag ta med mitt fasta 50 mm, har faktiskt inte testat det än.

Vad brukar ni ha för inställningar? Tider och ISO? Själv kör jag alltid manuellt eftersom kameran lätt luras av spotarna i taket. Just det, hur gör ni med vitbalansen? Inte lätt att kunna ställa den själv som jag brukar (när jag inte är på konstert) när det växlar mellan blått, rött och gult hela tiden...

Jag har aldrig fotat konserter men mina andra erfarenheter säger:

Kör på ditt 50mm med bl 1.8 och ställ ISO på något lämpligt. Sen fotar du i RAW så kan du ändra vitbalansen hur du vill sen.

Jag plåtar väl kring 60-70 konserter om året. Objektiv beror på lite vilka scener det är man plåtar på.
Här i stan där jag bor använder jag mest ett 20/1.8 och 85/1.8, ibland även ett 50/1.4 beroende på hur ljuset är. Mitt 70-200/2.8 brukar komma till användning ibland med.

50/1.8 borde fungera bra då det är så pass ljusstarkt, om du inte har en FF-kamera kan det dock bli lite tight om scenen inte är större. 18-50/2.8 borde fungera fint om det inte är alldeles för dåligt ljus, så testa med det och ta med ditt 50/1.8 som alternativ.

Inställningar beror helt på, men jag brukar väl i alla fall se till att försöka ha minst 1/125 i slutartid (beroende på hur mycket artisterna rör sig dock) och sedan anpassar jag bländare och iso efter det.
Vitbalans bryr jag mig inte om då jag fotar i raw, så den kan man justera själv sen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar