ANNONS
Annons

Vilka program använder polisen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag såg ett program på TV för många år sedan. Det kan till och med ha varit före kabel-TVns tid, och jag skulle kunna tänka mig att det var Tekniskt Magasin. I det programmet visades en demonstration av bildbehandling som polisen använde sig av då.
Exemplet som visades var ett foto av en bil i rörelse. På grund av rörelseoskärpan som bilen orsakade var bilens registreringsskylt på fotot oläslig.

Med hjälp av digital bildbehandling kunde ett program "räkna baklänges" hur bilens registreringsskylt måste ha sett ut för att den skulle smetas ut på exakt det sättet under exponeringstiden. På det sättet kunde man få fram en, om inte knivskarp, så i alla fall tillräckligt skarp bild för att registreringsskylten skulle vara tydligt läsbar.
Det är annat än oskarp mask, det.

Är det någon som vet vilka program som klarar sådant här? Mig veterligen gör inte CS2 det, men jag kan ha fel.
En sådan här funktion skulle kunna användas till väldigt mycket mer än att göra oskarpa registreringsskyltar läsliga.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Jag vet inte, men kan tänka mig att programmet arbetade med lager. Ett föremål i rörelse och för lång exponeringstid ger rörelseoskärpa i en riktning, t.ex. höger. Programmet kanske gjorde flera halvtransparenta lager av bilden och lade dem över varandra med stegvis lätt förskjutning åt vänster.

Ja var det så länge sedan så var det troligtvis MS paint 1.0. i Windows for Workgoups 3.11
Var en riktig banbrytare på sin tid..
Personligen har jag ärligt talat manualen till detta program kvar på jobbet :)

Jag vet inte svaret på din fråga, men det väcker en annan intresant fråga...
Vad har polisen för program idag när dom jobbar med bilder/video? Vore kul att veta..

MVH
Stefan Krantz

Exemplet som visades var ett foto av en bil i rörelse. På grund av rörelseoskärpan som bilen orsakade var bilens registreringsskylt på fotot oläslig.

Vid videofilmning finns program där bilderna läggs i lager, och kan ge en såpass detaljrik bild att ex. en registreringsskylt eller att ansikte blir avläsbart.
England som har ett stort antal övervakningskameror har egentillverkade program för bildbehandling.

Adobes program används generellt för bildbehandling för stillbild. Plugins för speciella bildhanteringsuppgifter finns framtagna.

Hmmm... om det var så länge sedan var det troligen en sk. Paintbox.
Detta var (vill jag minnas) en Silicon Graphics baserad maskin som då kostade ca 2-3 miljoner kronor beroende på configurationen.
Idag ohjälpligt efterbliven, så det borde nog gå att köpa en för några hundralappar, om du har plats för SG Onyx dator hemma vill säga.

Hej!

Tack för era svar. Det var intressant läsning. Nu hoppas jag ni inte tycker jag låter otacksam, men egentligen var inte frågan så bokstavligt menad. Det som är mer intressant är hur man skulle kunna komma tillrätta med oavsiktlig rörelseoskärpa med dagens program, vilket mig veterligen inte går i CS2. I alla fall tror jag inte att det finns någon färdig funktion för det, men Patriks idé, "Programmet kanske gjorde flera halvtransparenta lager av bilden och lade dem över varandra med stegvis lätt förskjutning åt vänster" låter som en intressant metod och går ju att göra i nästan vilket bildbehandlingsprogram som helst idag. Värt att testa.

Stisse skrev:
Jag vet inte svaret på din fråga, men det väcker en annan intresant fråga...
Vad har polisen för program idag när dom jobbar med bilder/video? Vore kul att veta..
Men visst, Stefan, har jag med tanke på vad det programmet kunde göra då, ibland varit lite nyfiken på vad polisen måste ha för bild- och videobehandlingsresurser idag.

Jag såg nyligen en Wallanderserie på TV där två poliser sitter och försöker ta sig in i en killes laptop med XP genom att gissa lösenord. Det är ju busenkelt i XP Home och lite mer komplicerat i XP Pro, men det går ju att läsa i en vanlig datortidning.
Hoppas polisen har bättre datorkunskaper än så i verkligheten.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

fredrikru skrev:
Känner en på Tull-span och han har fått gå på Photoshop kurser....

// Fredrik

Låter ju lovande. Hela rättsväsendet måste ju ha problem och ordna med specialutbildning inom bildbehandling nu när foton inte utan vidare går att lita på som bevismaterial längre. Det krävs nog väldigt erfarna fotoögon för att upptäcka saker som vanligt folk kan mixtra till ganska enkelt med sina bilder i program som är billiga eller tom gratis.

Lasse C skrev:
Jag såg nyligen en Wallanderserie på TV där två poliser sitter och försöker ta sig in i en killes laptop med XP genom att gissa lösenord. Det är ju busenkelt i XP Home och lite mer komplicerat i XP Pro, men det går ju att läsa i en vanlig datortidning.
Hoppas polisen har bättre datorkunskaper än så i verkligheten.

Jag kom precis på att det inte var i Wallanderserien jag såg detta utan i Lewis, efterföljaren till Morse. Rätt ska vara rätt.

Mvh.
Lasse C

gissade dom inte lösenord oxå i wallanderfilmen som gick på svt för några veckor sen?

tyvärr tror jag att datorkunskapen hos polisen är genomgående usel, men det är bara fördommar jag gärna skulle se komma på skam.

tiq skrev:
gissade dom inte lösenord oxå i wallanderfilmen som gick på svt för några veckor sen?

tyvärr tror jag att datorkunskapen hos polisen är genomgående usel, men det är bara fördommar jag gärna skulle se komma på skam.

Tack och lov har allmänheten ovan skrivna uppfattning om polisen. Behövs icke stora kunskaper till att reda ut brott när misstänkta inte fattar vara försiktiga.

Polisen är en del av samhället och i samhällets intresse ligger att polisen är up to date. Det betyder att beslutsfattarna ser till att polisen använder de program vilka underlättar polisens arbete och får brottslingar inför domstol. Detsamma gäller kamera utrustning och andra tekniska hjälpmedel.

Jag testade ett program for nagra ar sedan dar man kunde fa nast intill knivskarpa bilder bara man hade minst 3 bilder tagna i foljd. Dessa bilder kunde tillsammans, om man visste foljden de var tagna i, komponera fram en helt ny bild som var fullt lasbar.
Metod och algoritm genom att fouriertransformera innehallet i bilderna kan ge en 'fore/efter'-kansla.

Minna inte namnet pa programmet, men sok lite pa image enhancement och fourier transform(ation) sa kanske du hittar nagot intressant!

elohim skrev:
Minna inte namnet pa programmet, men sok lite pa image enhancement och fourier transform(ation) sa kanske du hittar nagot intressant!

Tack för tipset, Carl!

Jag har inte orkat leta än, men metoden låter intressant. Det här är inte en så jätteakut grej för mig, men det kunde vara bra ibland att kunna justera oavsiktlig rörelseoskärpa i en för övrigt lyckad bild.

tiq skrev:

Jag måste erkänna att jag har lite sådan fördomar, men jag hoppas jag har fel.
Fast jag undrar ibland hur det är med bildbehandlingskunskapen inom rättsväsendet. Förr kunde ju ett foto enkelt fälla en gärningsman. Knappast idag. Det går säkert att undersöka en bild och se om den är manipulerad, även om det är skickligt gjort, men det måste krävas avancerade kunskaper för att kunna avgöra sådant.

Det finns nu också en teknik för att ta reda på med vilken kamera en bild är tagen. Jag vet inte om den används än, men den lär vara ganska pålitlig. Vad jag förstår lämnar varje kamera ett unikt spår på bilden i pixelmönstret, antagligen på grund av att optik och sensor inte är identiskt lika på varje kamera.
Det påminner ju väldigt mycket om den välbeprövade metoden att avgöra från vilket skjutvapen en kula kommer.
Kommer vi få få höra talas om hur vissa typer av brottslingar, exempelvis pedofiler, slängt digitalkameror i sjöar och vattendrag om nätterna tro?

Mvh.
Lasse C

freka586 skrev:
Ett begrepp i sammanhanget verkar vara "super resolution", handlar i korthet om att utnyttja information från många överlappande lågupplösta bilder för att skapa en högupplöst.
En liten skärmdump såg jag på http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2367
Långt från realtid men rätt tufft...

Hej!

Inte för att jag kan säga att jag hängde med i det tekniska, men resultatet var imponerande.
Jag har ibland undrat, när det visas rörliga bilder på TV av en person med mosaikfilter över ansiktet för att dölja identiteten, en tillräckligt kraftfull programvara borde kunna räkna ut en bild av hur ansiktet ser ut utifrån alla videoframes med mosaikpixlar, ju fler frames desto bättre resultat.

Med en stillbild med mosaikfilter över ansiktet går det ju inte, men om det är rörliga bilder blir det en annan femma.

När sådana program blir var mans egendom (jämför Photoshop, även Elements, med vad som gick att göra för privatpersoner tidigare) får nog TV hitta på ett annat sätt att dölja folks identitet, ett svart fält för ansiktet t ex.

Men det kommer ju inte gå att hindra att folk "trollar fram" ansikten ur gamla nyhetsinslag. Kanske något för nyhetsredaktionerna att vara lite förutseende och tänka på redan nu.

Mvh.
Lasse C

Lasse C skrev:
TJag måste erkänna att jag har lite sådan fördomar, men jag hoppas jag har fel.

Man måste komma ihåg att polisen ute i fält grnerellt inte har större kunskaper än folk i allmänhet i stort. De som faktiskt utreder brott kanske har något större kunskaper men de är inte experter på långa vägar.

De har dock riktigt skarpa hjärnor anställda också och de lurar man inte med några enkla knep.

(Det har vissa fördelar att ha pluggat datavetenskap så att man har kurskamrater lite här och där ;-) )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar