Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Glassdrottning

Avslutat medlemskap
Hej!

Funderar, som så många andra, på att köpa en egen skrivare (Det står just nu mellan Epson 2880 och 3800).
Och nu när jag undersökt en massa om skrivaren, så inser jag att det är en djungel det här med papprena till också!

Vad ska man tänka på? Det är ju rätt stor skillnad i styckpris mellan olika varianter!

vissa rekommenderar samma märke på bläck/papper, så du kan ju alltid börja m epsons egna.

Att bara hålla sig till tillverkarens originalpapper är bra tråkigt i längden, tycker jag. Mycket av det roliga med att skriva ut själv är möjligheten att välja papper. Val av papper påverkar rätt mycket hur bilden upplevs, framförallt när man visar bilder på lösa ark. Inte lika mycket när man skriver ut och ramar in bilderna. Som ett exempel kan du ta skillnaden mellan akvarellpapper och blanka fotopapper. Sedan finns alla de olika varianterna av lumppapper och nu det senaste året "baryt"-papperna. Det finns en lång diskussion i forumet om just olika papper och olika forummedlemmars åsikter om dem.

Som ett direkt svar på frågan om vad du ska tänka på så är det att kolla upp så att det finns profiler till pappret innan du köper det. Utan en ok profil kommer inget papper till sin rätt. (Man kan låta tillverka sådana om de inte finns från papperstillverkaren, men om man bara vill testa ett papper kan det vara ett dyrt alternativ. En förlängning på detta är att det av samma anledning kan vara bra att hålla sig till originalbläck, eftersom om man byter mot annat bläck blir papperstillverkarnas profiler oanvändbara.) Sedan är det bara att testa på med så många pappers-sorter du tycker att du har råd med!

För min del har det slutat med att jag skriver ut rätt mycket på Ilford Gold Fibre Silk. Mycket för att man får ett fint papper som passar mina bilder för en ganska billig penning. Men jag vet att åsikterna går isär mycket om just det pappret. Men nyfikenheten på nya papper upphör inte. Jag spanar så smått efter något företag som säljer Hahnemühle Photo Rag Baryta, det verkar vara ett intressant papper.

Mikael

Ps. Jag skriver ut på en Epson Pro 3800. En fördel med en skrivare som funnits så länge på marknaden som den är att många papperstillverkare tillhandahåller profiler för den skrivaren.

Edit: stavnings- och språkkorrektioner

Tycker att Mikael har sammanfattat pappersval på ett bra sätt. Själv skriver jag ut på en Epson 2400 har kommit fram till att jag gillar de lite blankare varianterna bäst, senast samma Ilfordpapper som Mikael nämde.

För att bilda sig en egen uppfattning kan du besöka någon fotoaffär som säljer skrivare och se utskrifter på olika papper. En del pappersfabrikanter säljer också provpack med olika papper så att man själv kan prova utan att behöva köpa ett helt paket.

Till sist ett länktips: http://www.outbackprint.com/

Jag själv har fastnat för Ilford Galerie Smooth Pearl, jag gillar denna typ av papper med Pearl-yta. Ilford tillhandahåller profiler till de flesta Epson skrivare verkar det som, men jag blev mer nöjd över resultatet när jag skapade en egen profil. Med Epson originalbläck till min R1900 så tyckte jag att bilden fick en väldigt svagt blå ton med deras profil.
Sedan installerade jag ett InkJetFly CISS till min skrivare så jag har nu bläcktankarna på utsidan av skrivaren. Sen så lånade jag till mig en skrivarkalibrator och skapade egna profiler till ett antal papper som jag brukar använda. Tidskrävande och pickligt men väl värt resultatet. Nu blir jag väldigt nöjd med utskrifterna och säljer även av det jag själv skrivit ut.

Okej! Jag tackar för alla utförliga svar!

En helt pantad fråga kanske, men använder ni även denna skrivare till att skriva ut vanliga dokument. Eller skriver ni endast ut bilder på den?

Jag använder den till allt, har t.o.m provat skriva ut Canvas på den.

Jag kan rekommendera att köpa denna modell av skrivaren som är lite billigare och sedan beställa ett CISS/CFS kit från t.ex. InkJetFly. Då får du 100 ml av varje färg på utsidan av skrivaren och fyller lätt på. Kostnaden för bläck blir otroligt mycket lägre och man slipper att ha tomma patroner hela tiden.

Nackdelen är att man får skaffa egna skrivarprofiler för att vara på säkra sidan att färgerna blir OK. Vissa av CISS-tillverkarna tillhandahåller profiler till olika papper men inte till så många.

Okej! Jag tackar för alla utförliga svar!

En helt pantad fråga kanske, men använder ni även denna skrivare till att skriva ut vanliga dokument. Eller skriver ni endast ut bilder på den?

Jag skriver ut en del annat, när jag behöver färg, på min 3800:a. Då med ett bläckstråleanpassat kontors-papper. För svartvitt har jag en gammal laser-skrivare. Hade jag inte haft den hade jag nog skrivit ut det jag behöver på bläckstrålen, mycket för att hålla den igång kontinuerligt.

Jag kan rekommendera att köpa denna modell av skrivaren som är lite billigare och sedan beställa ett CISS/CFS kit från t.ex. InkJetFly. Då får du 100 ml av varje färg på utsidan av skrivaren och fyller lätt på. Kostnaden för bläck blir otroligt mycket lägre och man slipper att ha tomma patroner hela tiden.

Nackdelen är att man får skaffa egna skrivarprofiler för att vara på säkra sidan att färgerna blir OK. Vissa av CISS-tillverkarna tillhandahåller profiler till olika papper men inte till så många.

Åsikterna om den typen av bläck-system du nämner går isär. För en som skaffar sin första ordentliga skrivare tror jag inte det är att rekommendera. Misstänker att det kan bli en del pyssel och knåp att installera det, men även att fylla på bläck med mera. Sedan har vi den stående frågan om utskrifternas hållbarhet, som inte har testats av oberoende parter än för bläcksystemen. Med tillverkarnas egna bläck finns det siffror från t.ex. Willhelm research på arkivbeständigheten. Vidare, med en Pro 3800 får man ett bläckpris på drygt 6 kr/ml, vilket jag tycker är helt överkomligt för ett originalbläck med känd arkivbeständighet. Det är inte så högt att det blir intressant med bläcksystem.

Detta med arkivbeständighet tycker jag, för övrigt, är en viktig anledning till att välja en skrivare med pigmentbläck (typ Epsons UltraChrome, HPs och Canons motsvarigheter), just att man får en mycket god arkivbeständighet och ljusäkthet på utskrifterna. I många fall betydligt bättre än vanligt färgfotopapper som snabblabben använder. De två skrivare som nämndes i det ursprungliga inlägget har båda UltraChrome pigment-bläck med mycket god hållbarhet. Det har förvisso äver Epson R1900, men den har en bläckuppsättning som är optimerad för blanka papper. Tyvärr går man därmed miste om möjligheten till riktigt bra utskrifter på matta akvarell- och lumppapper.

Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar