Annons

Vilka objektiv ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lalan

Medlem
Hej!

Har köpt en KM Dynax 7D med Experts kitobjektiv (rätt kass) och vill köpa till några nya. Har ett Sigma 28-300 till min förra analoga Minolta.

Förslag på bra men inte svindyra objektiv mottages tacksamt! Är entusiastisk amatörfotograf men bereddd att lägga en del ståla på bra grejer.

Gärna macroobjektiv och fast 50mm.

Allt gott!/Harald

köp Minoltas 50mm (1.7),
har det inte själv, men alla tycks ju hylla det mycket ljusstarka objektivet.
Ska köpa det snart, om nu skattpengarna kan komma en vacker dag.

Nu vet jag inte vilket kitobjektiv du fick, men jag har en 18-70 (eller är det 28-70, minns inte) och det tycker jag inte är SÅ kasst. Inte världbäst, men det duger gott.

Annars verkar det lite knökigt att få tag på ett 50mm-objektiv just nu. Finns en del på ebay, men begagnatpriserna är ju i princip lika höga som när objektivet fanns som nytt.
Men ev. finns det några kvar hos Scandinavian Photo, har inte kollat där den senaste tiden.

kolla Sigma 17-70/2,8-4,5 Macro har fått bra
kritik kostar ca 3200kr på Cyberphoto.

christianhylse skrev:
Annars verkar det lite knökigt att få tag på ett 50mm-objektiv just nu.
Här är ett.

Annars så verkar ju Sigman (17-70) som Johannes rekommenderar vara intressant...

Tamron 28-75/2.8 eller den KM-märkta som är likadan är helt suveräna, blir ju dock ingen vidvinkel...

Sigma 18-50/2.8 eller den kommande Tamron 17-50/2.8 kan ju också va nåt.

Kolla in här för priser.

//Larsa

Expert sålde/säljer kameror med en sunkig Sigma 18-55 3.5-4.5 tror jag det var, som inte är något vidare, till skillnad från KM 18-70 3.5-5.6 som duger.

Ett Tamron 28-75 2.8 är nog ett mycket bra val (har funderat på ett själv att ersätta kitzoomen med) KM-versionen kostar lite mer och är exakt samma objektiv (förutom att det står KM på...).

50mm 1.7 borde inte vara så svårt att få tag på från tyskland eller USA.

Tack alla för era tips! Lysande sida detta...

Slog till på det fasta 50mm objektivet som Larsa tipsade om. Ett spontanryck kanske men om annonsen håller vad den lovar borde det vara valuta för pengarna med tanke på de goda omdömena objektivet har här på fotosidan.

Annars siktar jag nog på förslaget om Sigma 17-70/2,8-4,5 Macro. Vet inte om jag är beredd att köpa ett externt macroobjektiv vilket skullle vara fallet om jag går på Tamron. Vad är den största skillnad i kvalitén mellan fasta macroobjektiv och zoomobjektiv med macrofunktion?

Tar gärna emot tips på extern blixt i 2000kr-klassen.

Allt gott!/Harald

50 mm objektivet är ju bra. Det objektivet som du kommer att få är bra det vet jag, såg att du hade köpt det av mig då.

Man ska skynda långsamt tycker jag men om jag ska rekomendera ett objektiv.

Mitt personliga favorit objektiv är Sigma 28-70 F2.8 jag köpte mitt för 500:- på EBAY. Ett sånt skulle jag hålla utkick efter. Lite tungt men väldigt bra.

.

Åkersstyckebruk skrev:
50 mm objektivet är ju bra. Det objektivet som du kommer att få är bra det vet jag, såg att du hade köpt det av mig då.

Man ska skynda långsamt tycker jag men om jag ska rekomendera ett objektiv.

Mitt personliga favorit objektiv är Sigma 28-70 F2.8 jag köpte mitt för 500:- på EBAY. Ett sånt skulle jag hålla utkick efter. Lite tungt men väldigt bra.

.

Enligt tester jag läst (orkar inte leta fram länkar nu) så är Tamron 28-75 bättre (skarpare iaf) än motsvarande från sigma (28-70/24-70), men för 500 spänn är det väl ett klipp.

Jupp AF 50mm 1.7 är mitt skarpaste hittills.
Betydligt skarpare än det nya och dyra 17-35 2.8-3.5.

Har ett AF 100mm 2.8 D på ingående vilket är en klar favorit om man tänkt syssla med makro.Det ska ju vara überskarpt enligt tester och sånt.
Visserligen kanske inte det billigaste eller det som är lättast att få tag på.
Sigma har ju ett 105mm EX DG macro som fortfarande går att köpa på vissa ställen som nytt.
Minoltas AF 50mm macro kan man få rätt billigt på Ebay.

Ett fast objektiv är väl att föredra om man ska ner i 1:1 förstoring. Vet inte om det finns någon zoom som klarar det.
Men jag vet hu inte så mycket heller. :)

En du ska ha en konverter köp inte en teleplus 1.4x det gjorde jag, den funkar utmärkt om man inte gillar att ha kvar skärpan.
/Patrik.

Ang. Tamron 28-75/2.8 så undrar jag faktiskt om det är några zoomar i det omfånget som slår den på fingrarna optiskt sett, oberoende av pris? Om man ska ha en zoom med det omfånget som grejar hela spannet så galant som Tamronen så kostar det nog en hel del... Har själv haft KM 17-35/2.8-4 (Tamrontillverkat) vilken håller en klart lägre klass, dock utan att vara dålig på något sätt. Man kan inte jämföra då 28-75:an håller absolut toppklass!

En kille här på FS har ju testat objektiv på 28mm, både fasta & zoomar & där klarar den sig fantastiskt bra, även jämfört med de fasta.

Jag har även läst en test där den klår Canon 50/1.8 vid 50mm, både vad det gäller skärpa samt ströljus!

Får se om jag orkar göra en liten test med min 28-75/2.8 mot min Minolta 50/1.7, skulle tro att skillnaderna inte är stora & för egen del så är jag inte så förbaskat petig:) Tamron 28-75/2.8 (eller KM som jag har, samma objektiv) måste vara något av den mest optimala zoomen som byggts om man ser till priset, optiskt sett då alltså. Den mekaniska känslan ger jag dock inte mycket för men dom verkar dock hålla ihop bra & hålla jämn kvalite...

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar