Annons

Vilka objektiv ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Knolpak

Aktiv medlem
Tja!

Tänkte skaffa mig en Canon EOS 300D kamera då jag tycker jag inte längre klarar mig på min Canon powershot G3 länge. Då har jag en del frågor ang objektiv. Varför har man olika objektiv? Att "formen" blir annorlunda hr ajg förstått, men varför egentligen? Och vilka objektiv ska jag välja? Och sist: Vad står de olika siffrorna för som står på objektiven?

Tacksam för svar.

/Adde
 
Ok. Tackar. Är ny här, och hittade inte det där när jag letade tidigare. Ber så hemst mycket om ursäkt.

/Adde
 
Det är lugnt. Själv väntar jag på den tredje och sista artikeln om L-objektiven av Jesper Ekvall.
 
Förresten: Finns det ingen enkel beskrivning på vad objektiven gör, och vad alla siffror betyder? Ingen av länkarna besvarade min fråga särskillt bra...
 
Objektivens viktigaste skillnad är hur mycket man får med av motivet på ett visst avstånd. Ju kortare brännvidd (i mm) desto mera får man med.
 
När jag hör dig så känns det som att du borde ha kvar din G3:a ett tag till. Läs lite om brännvidder, optik, och hur det fungerar innan du satsar på att köpa en 300D. Vad är det du är ute efter med att byta kamera?
 
Mmm, som fisheye menar du? Canons speciella EOS 300D objektiv har ju brännvidden 18-55mm. Menas det alltså att när jag använder "18mm" så har jag full vidvinkel och när jag använder "55mm" har jag full zoom och får med så lite som möjligt, och fokuserar på en viss "punkt"?

Om jag fotar mest snabba sportiga bilder eller lugna bilder på föremål (tex katten och blommor(dock ej så mycket macro)). Vad tycker du (ni) att jag ska satsa på då? Har förstått att det är värt att satsa på det 18-55mm objektiv som "följer med" 300D är värt att satsa på. Vad ska jag ha mer än det? Behöver jag det?
 
Knolpak skrev:
Förresten: Finns det ingen enkel beskrivning på vad objektiven gör, och vad alla siffror betyder? Ingen av länkarna besvarade min fråga särskillt bra...

Genom att titta på objektivets namn får man ut följande information

Exempel:

EF 70-200 f/2,8L IS USM

EF = Electro Focus (Canon's beteckning för "Auto
focus"

70-200 = Zoomobjektiv med inställbara brännvidder
från 70mm till 200mm.

f/2,8 = Största möjliga bländare (anger maximalt
ljusinsläpp). Ju lägre siffror desto
större ljusinsläpp.

L = Canon's beteckning för "Lyx". Dessa objektiv
ingår i Canon's serie med extra fina linser.

IS = Image Stabilizer (Bildstabilisering). Hjälper
till att förhindra skakningsoskärpa vid
handhållen fotografering.

USM = UltraSonic Motor (autofocusen drivs med en
tyst motor).


EF, L och USM gäller för Canon's objektiv. Andra tillverkare har sina beteckningar.
 
Ok. Tack för alla svar. DÅ återstår bara en fråga: Vad ska jag ha? Visst, ja gförstår att alla väljer olika. Men jag tror ni kan välja bättre än jag själv.

Nått som funkar för sport, gärna mycket zoom då jag gillar närbilder tagna på lngt håll. Samt något som kan funka bra för porträtt och något bra för macro...
 
Knolpak skrev:
Ok. Tack för alla svar. DÅ återstår bara en fråga: Vad ska jag ha? Visst, ja gförstår att alla väljer olika. Men jag tror ni kan välja bättre än jag själv.

Nått som funkar för sport, gärna mycket zoom då jag gillar närbilder tagna på lngt håll. Samt något som kan funka bra för porträtt och något bra för macro...

Som jag skrev innan. Läs på lite först. Ta tiden att lära dig lite om olika begrepp och terminologi så kommer du automatiskt själv veta vad du behöver.

Zoom har ingenting med närbilder att göra. Zoom syftar ändast till att du med ett och samma objektiv kan ändra brännvidden fritt mellan två olika gränser.

Macro-bilder fotograferas bäst med ett objektiv som har avbildningsskalan 1:1. Mer om detta kan du läsa om här på fotosidan. Vilken brännvidd du vill använda för dina makrobilder väljer du själv. Förslagsvis någonting mellan 50 och 180mm.

Men som sagt, det är nog bra mycket bättre att du läser på lite innan du ger dig i kasst med att hosta upp 30-40 000 för ett nytt system, som du inte kan utnyttja pga. att du saknar kunskapen.

Ingen kan heller "välja" objektiv till dig, det är ju Du som måste komma underfund med vad det är du vill fotografera, hur du vill göra det, och varför, inte någon som kan mycket om optik och fotografi. Sök på lite "nät-kurser" eller köp någon bra litteratur för att lära dig hur det går till att plåta med systemare.
 
Yoohan skrev:
Som jag skrev innan. Läs på lite först. Ta tiden att lära dig lite om olika begrepp och terminologi så kommer du automatiskt själv veta vad du behöver.

Zoom har ingenting med närbilder att göra. Zoom syftar ändast till att du med ett och samma objektiv kan ändra brännvidden fritt mellan två olika gränser.

Macro-bilder fotograferas bäst med ett objektiv som har avbildningsskalan 1:1. Mer om detta kan du läsa om här på fotosidan. Vilken brännvidd du vill använda för dina makrobilder väljer du själv. Förslagsvis någonting mellan 50 och 180mm.

Men som sagt, det är nog bra mycket bättre att du läser på lite innan du ger dig i kasst med att hosta upp 30-40 000 för ett nytt system, som du inte kan utnyttja pga. att du saknar kunskapen.

Ingen kan heller "välja" objektiv till dig, det är ju Du som måste komma underfund med vad det är du vill fotografera, hur du vill göra det, och varför, inte någon som kan mycket om optik och fotografi. Sök på lite "nät-kurser" eller köp någon bra litteratur för att lära dig hur det går till att plåta med systemare.

Ok. Tack för svaret. Jag har kikat lite och kommit fram till att original 18-55mm objektivet skulle vara bra samt ett 75-300mm. Med brännvidsförlängningen får jag ju då 500mm samt ner till 28,8mm. Som billigast kan jag komma undan med 12 000kr.

Vad skiljer ett 10 000kr objektiv mot ett 2 000kr? Att det är hållbarare, tätare och bättre ljusinsläpp förstår jag. ME när det något annat som skiljer? Nått som jag kan råka ut för om jag köper billiga objektiv?
 
Som alltid, man får vad man betalar för. Kom ihåg att alting är inbakat i priset. Kvalitet, service, funktioner, livslängd. Att köpa budgettprylar är som att flyga economy class, fast annorlunda. Det är inte så svårt egentligen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.