Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv ska jag välja för in USA resa?

Produkter
(logga in för att koppla)

coolcat

Medlem
Jag ska resa till USA (New-York och Millwaukee) under Juni månad och behöver bättre objektiv än vad jag har idag.

Har idag:
Canon 350D + Kit objektiv 18-55

Funderar på någon/några av dessa.
Normalzoom:
Canon 28-135 IS
Tamron 28-75 2,8 DX

Tele:
Canon 70-200 4L
Canon 70-300 IS
Sigma 70-200 2,8

Vilken/vilka tycker ni jag ska köpa?
Vilken/vilka har jag bäst nytta utav i USA?

/Pierre
 
Om du ändå ska till Staterna är väl det självklara att du köper gluggarna där? NY är ju ett fotomecka!

På min senaste trip hade jag 300 4:0 L vilket är ett bra tele (köp ett med IS om du har budget) samt ett 17-35 2:8 L vidvinkel + en 70-135 normalzoom. Använde knappast normalzoomen alls utan det var antingen vidvinkel eller tele.

Den viktigaste frågan är nog vad du tänkt fota - kör du gatufoto i NY är kanske knappast ett tele att fundera på. Om du ska ut i nationalparkerna är Telen overäderliga. Jag tror att du använder samma brännvidder i USA som du gör i Sverige - det blir sannolikt inte så stor skillnad mot vad du brukar fota. Kika gärna in mitt album USA 2005 för att se hur jag använde mina gluggar

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=90983

Mvh
BAW
 
I USA har man framförallt nytta av tele till skillnad från Tyskland där vidvinkel är bäst. ;-)
Nej, skämt å sido. Det beror som vanligt helt på vad du vill fotografera. Jag skulle själv inte åka någonstans utan vidvinkel och i så fall blir 28mm på tok för långt på din kamera. Vad vill du fotografera för något?
 
Beror såklart på vad du vill fota, USA är stort och har allt du kan tänka dig.

Canon 350D + Kit objektiv 18-55
+ 28-75 DX
+ 300 f/4

Detta hade varit mitt val, tveklöst. Du täcker det allra mesta med bra kvalitet..

MVH Niclas,
 
Objektivbehoven beror förstås på vad du plåtar, men ungefär så här såg användningsstatistiken ut för de objektiv jag hade med mig på min USA resa:
18-70mm 95%
70-300mm 5%
50mm f1.8 - 0%
 
Lite som när jag var i skottland sist, allroundzoomen 28-135 fick ta 95% av bilderna. Men det var inte enbart fotoresa såklart, annars hade det nog blivit lite andra bullar. På resan innan till Thailand och Filippinerna hade jag med mig 28-135 och en 50 som dock pajade så där var det hundra procent.
 
Bengt: Läkra biilder!!!

Jag hittade en glug som verkade bra :Sigma 70-200 2,8.. ???????

Jag har tänkt att köpa gluggarna på HB Photo i NY,
eller rekomenderar ni några andra butiker? (jag har hört att det ska finnas mycket skit i NY)

Jag är ju lite nybörjare på det här så det är bäst att fråga proffsen. (Ni på denna sidan)

Tror att jag i NY kommer fota både från gatuplan och från "fågel perspektiv".

På landet (Millwaukee) så kommer det bli en hel del porträtt bilder och landskaps bilder (Ska besöka släckt och vänner)

Det är som ni säger, att jag köper inte objektiven bara för USA resan, men när jag kommer hem så vill jag har BRA grejor i några (läs många) år.

Hur bra är det igentilgen med IS? Är så bra som vissa påstår. Saken är den att jag vill heslt inte släpa runt på ett klumpigt stativ hela resan.
Lämnar helst stativet hemma.

/Pierre
 
Senast ändrad:
BHPhoto är bra, men det finns även ett ställe som heter Adorama. Vi jämförde någa grejjer men det var ingen större prisskillnad.

Ett alternativ till Sigmas 70-200/2.8 är kanske deras 100-300/4 som tydligen skall vara riktigt bra. Funderar själv på ett.
Det går att köra med 1,4x konverter och fortfarande få autofokus, då får du 140-420/5,6.
 
språk är skoj . . speciellt roliga felstavningar ;)

jag skulle svårligen klara mej utan nån glugg med vidvinkel motsvarande 28mm fullformat på resa . .
har 24-70 som var perfekt under film-eran

packa lätt - nöj dej med en standardzoom . . jag skulle ta min 24-70 även om den känns lite "lång" ibland

släpa omkring - 10-22, 24-70 & 70-200 . . så har du gott och väl vad 99.5% av oss hobbyfotografer behöver och har råd med

det var mina tankar // rob
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.