Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv och vilka filmer ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Oavsätt om man väljer F80 eller EOS 30 så behövs det onekligen objektiv och film ;)
Men vilket eller vilka objektiv och filmer lär jag behöva?
Och vad betyder alla siffror i objektivnamnet?

Jag ska fota:

* Landskap (Stämningsfulla skärgårds- och jordbruksmiljöer)

* Porträtt

* Situations-/Reportagebilder

Landskap i främst färg, Porträtt i främst svart/vitt och Situationsbilder nästan uteslutande i svart/vitt. Gillar också lite grovkornigt i svartvita porträttbilder.

Objektiv som jag har tittat på är 28-105/3,5-4,5
28-80/3,3-5,6 Har även fått tips på 24- istället för 28- för att kunna fånga mer av himlen vid skärgårdsfotografering. Men jag vet inte :rolleyes:

Efter att ha tittat lite på priser runt om så har jag fått fram att utpriset på diverse paket är:

* Canon EOS 30 + EF 28-105/3,5-4,5 USM 9369:-
* Nikon F80 + 28-105/3,5-4,5 7990:-
* Nikon F80 + 28-80/3,3-5,6 G 5090:-

Är det något av dessa paket som är ett riktigt kanonerbjudande och som man bara inte kan gå miste om? Vilket kommer jag ha mest nytta av med tanke på de motiv jag tänkt fota?

Med vänlig hälsning
Jonas

85-90 mm brukar vara bra till porträtt har jag hört.
Angående vidvinkel så kan man inte få för mycket av det, speciellt inte i skärgården.
det finns normalzoomar på 24-70 mm om du vill använda zoom.

Personligen använder jag bara två objektiv; en 35:a ocn en 200:a. Jag har en 50-135-´zoom som jag aldrig har någon användning för.
35mm använder jag till landskap, gärna i skärgårdsmiljö. Känner mig dock begränsad av den brännvidden en 17 eller 20 mm skulle inte vara fel :).
200 mm använder jag för närbilder, ibland kompletterad med en 27.5mm mellanring för att korta närgränsen.

Film.
Velvia är fin tycker jag, likaså Kodak Elite Extra Colour. Båda är färgmättade och lämpar sig för landskap, dock ej i solsken. Då är en mer neutral film att föredra. Provia?
För porträtt är de värdelösa.

Köp ett polfilter också. Det kommer du ha nytta av för att göra den dominerande himlen i skärgården fin vid solsken.

De båda övre paketen verkar trevliga, bra hus och bra objektiv. Det sista paketet har ett väldigt plastigt objektiv som iofs ger hygglig skärpa men på bekostnad av rätt kraftig distorsion. Ett annat alternativ är att köpa en ljusstark zoom från en tredjepartstillverkare. Typ Sigma 28(24)-70/f2.8 EX eller Tokina 28-70/f2.8 ATX Pro II. Det är gedigna och skarpa grejer för en bråkdel av vad Nikon och Canon vill ha för sina motsvarigheter. Iofs lite korta för ansiktsporträtt.

För landskapen är Provia ett säkert kort som universalfilm. Ett billigare alternativ är Sensia. Velvia och Elitechrome Extracolor är trevliga om man vill ha lite större färgmättnad. För svartvitt tycker jag du skall välja någon film för färgframkallning om du inte slabbar själv, typ XP2. Det blir väldigt dyrt annars. Tyvärr blir det då svårt att få grovt korn, då är du tvungen att använda traditionell film.

Polfilter håller jag nog med om att det är värt att införskaffa direkt.

När det gäller svartvitt tror jag du kommer gilla Kodak Tri-X. Perfekt till reportagebilder och porträtt om du vill ha lite korn. Den har jättefin gråskala och snyggt korn. Billig är den också.

För landskapsbilder funderar jag på just Fujis Provia 100F diafilm. När det gäller svartvitt i porträtt så är jag inne på Ilford Delta 400. De resultat med denna s/v film som jag har sett gillar jag. Men är denna lämplig att använda då man inte framkallar film själv utan tänker lämna in den?

När det gäller vanlig färgfilm så kanske Fujis Reala 100 skulle kunna vara något för mig? Jag söker mustiga, gärna varma och pastell-/oljeliknande färger.

Polfilter vet jag inte riktigt vad det innebär, men ett filter som kanske bidrar till en varmare ton hade jag uppskattat.

För porträtt är jag inne på 85 mm objektiv.

Tack för era förslag än så länge..dem tåls att kollas upp!

Mvh
Jonas

Jag håller med om att man ska köpa sigma eller tokina. Landskapdfilm är onekligen provia 100/400f. Tri-x är fenomenal. Som vanlig neg. färg tycker jag att du kan pröva superia (fuji) som faktiskt är utsedd till bästa negativa färgfilm av EISA.

forstheim skrev:
Ilford Delta 400. De resultat med denna s/v film som jag har sett gillar jag. Men är denna lämplig att använda då man inte framkallar film själv utan tänker lämna in den?
Det är en trevlig film. Grovt korn har den iofs inte såvida du inte pressar den. Nackdelen med traditionella svartvita filmer om man inte framkallar själv är att det kostar från 180 kr och uppåt för en 36-rulle med kopior.

forstheim skrev:
Polfilter vet jag inte riktigt vad det innebär, men ett filter som kanske bidrar till en varmare ton hade jag uppskattat.
Polarisationsfiltret dödar reflexer i en viss vinkel från solen vilket bl a ger mer mättade färger och möjlighet att se igenom vattenytor.

Deltafilmerna är jättebra också. 400:an blir ganska kornig i D76 (pressar man i denna soppa blir den rejält kornig!). Men ska du inte framkalla själv har både Kodak och Ilford 400-filmer för färgprocess. De lär vara bra båda två. Men att framkalla själv är roligare, och inte så svårt. Det kanske finns någonstans man kan hyra in sig där du bor?
85mm för porträtt låter utmärkt. Använder själv 105 eller 50mm för detta ändamål och kan ibland tycka att 105 är lite för långt och 50 för kort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar