Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka minneskort använder ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

JDK

Aktiv medlem

Med tanke på att det verkar vara problem med olika märken av minneskort till olika kameror kunde det vara intressant att försöka göra en sammanställning över vilka kort ni använder till era kameror.

Själv har jag för tillfället endast ett 128 MB SanDisk (CompactFlash) till min Olympus C-5050 vilket jag inte har haft några som helst problem med.

Funderar på att köpa ett 256 MB CF-kort till (mer tillåter inte plånboken för tillfället). Efter sökning på pricrunner.com så är det billigaste jag hittat ett ApAcer för 625 kr. Har ni erfarenheter av detta märke?


Det skiljer ju ganska mycket i pris mellan olika fabrikat av Compact Flash, frågan är om man är "säkrare" på att kortet fungerar i kameran om man satsar på ett dyrare kort...

Som sagt, vilka kort använder ni själva och till vilken kamera? Någon som haft problem?


-----
En annan fundering: överväger att köpa en
X-drive II
inför en 6 veckors semesterresa till Australien/Nya Zealand i höst. Är medveten om att det finns andra modeller som kanske är mer driftsäkra men är x-driven ett vettigt alternativ i sin prisklass? Någon som testat den? Har läst en del på dpreview.com men det kunde vara intressant om någon här har synpunkter.
 
JDK skrev:

Med tanke på att det verkar vara problem med olika märken av minneskort till olika kameror kunde det vara intressant att försöka göra en sammanställning över vilka kort ni använder till era kameror.

Själv har jag för tillfället endast ett 128 MB SanDisk (CompactFlash) till min Olympus C-5050 vilket jag inte har haft några som helst problem med.
Eftersom jag har hört minst klagomål på Sandisks CF-kort har jag sådana. Har inte haft några problem, trots att jag har tappat dem ett par gånger.
 
I use both Lexar and Sandisk. Lexar 1GB and two Sandisk 256MB. The Lexar is much faster than the Sandisks, but the Sandisks are not the latest versions either, so...
No problem with either kind, both function superbly.
If I was going to buy another one soon, I'd get the Lexar, due to their warranty, image recovery service and speed.

Bests, Duncan
 
I 10D:n använder jag 2st Lexar 512mb. Funkar alldeles utmärkt att tappa i golvet och dylikt.. =)

I V3:an kör jag med nåt 256mb som jag köpte på komplett.se för hur lite som helst, typ 700spänn. Det funkar det med. Dock inte lika snabb när jag ska tanka över till datorn.
 
Jag använder en IBM microdrive 1GB i min D60. Har inte haft några problem än så länge. :)
 
Jag har Sandisk och Lead Data till min Canon EOS 10D. Lead Data är mycket snabbare än Sandisk, och då är ändå Lead Data på gränsen till ett noname-märke.
 
Jesper K skrev:
Någon som testat Scandinavian Photos egna CF-kort? Jesper

Jag har ett 256 MB till Minilta Dimage 7Hi och gjorde ett snabbt test där jag mätte tiden som skrivlampan var tänd efter tagning av en bild i RAW. Jag gjorde även detta med ett Sandisk Ultra och kunde ingte märka någon signifikant skilnad.
 
jag har ett 128MB SanDisk till min ixus300. har dessvärre inget att jämföra hastighet med.

däremot kan jag säga att jag aldrig har haft några problem med kortet trots att jag inte är speciellt varsam med det.

sandisk känns som ett gediget märke, har märkt att även Canons medföljande CF-kort är av märket Sandisk, fast det kanske inte säger nåt..
 
George, the Sandisks are good cards, no doubt about it. I hear very few compalints about them, other than there are faster cards out there...
I haven't tried the Sandisk Ultra line but heard they were faster.
In all honesty, though, the difference for most people noticeable but negligable, IMHO.

Bests, Duncan
 
Jag har bara Sandiskkort, inte deras Ultra, utan den vanliga varianten. Jag tror inte man tjänar så mycket på snabbare kort i en D100 eller liknande. Det är nog främst i snabbare kameror det har någon betydelse.
När man laddar över bilderna via en FW-läsare tror jag nog det märks också.
 
2st Sandisk 512:eek:r i min Canon 10D.

Köpte i Deutschland för 1400kr (150E) st.

Frasen "lide billigt" dyker upp i huvudet när jag tänker på dem.
 
Kingston

Någon som har använt "Kingston 256MB Hi-Speed CompactFlash", eller erfarenhet av Kingston över huvud taget?
 
Frasen "lide billigt" dyker upp i huvudet när jag tänker på dem.

What "lilla Edward" means when he says the above.

Duncan
 
Korten köptes för väldigt lite pengar. 150E. Det blir 1380kr. I Sverige kostar 512mb CF 1700kr, 1600nånting om man har tur.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.