Annons

Vilka komponenter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa mig 512 i RAM och en hårddisk enbart för att ha PS på.

Vad tycker ni är det mest prisvärda?

Har kollat på en IDE 5400RPM 40 GB för 534 riksdaler

DDR-RAM PC3200 512MB för
756 riksdaler.

Är det rätt pinaler för mig? VIll komma undan så billigt som möjligt eftersom jag är student:)

Hmm

160 GB får du för 1000 spänn eller mindre (köpte en för 1000kr vid nyår)

vilket är ungefär dubbla priset, men 4 gånger så mycket diskplats =)

Jag är inte så haj på kompatibilitet och sånt tjafs, men dem siffrorna du angav i ditt inlägg så hittade jag ett minne för 505 kronor på datorbutiken.com för.

/ Marcus

För bäst prestanda ska man väl ha en HD med operativsystem och program och en annan hd med Photoshop swap.

Personligen tror jag att mer minne är det som man märker skillnad på eftersom accesstiden till minne är obefintlig i jämförelse med hd access.

Jag hade inte nöjt mig med en hårddisk som bara snurra 5400 varv/min. Ett tips är Seagate 120.7, 120 GB för ca 800 kr. Den snurrar 7200 varv/min.

Skulle rekommendera vilken hårddisk som helst, bara den är 7200rpm.
5400rpm är helt enkelt på tok för segt.

Att dessutom ha en disk som swap där operativsystemet eller photoshop inte ligger är en klar fördel.

Sitter på en maskin med 1gb minne, nyss uppgradera från 512mb. Kan säga det att jag märkte ingen större skillnad i varken ps eller XP.
Däremot CaptureOne tyckte om det...

Abhraxxas skrev:
Skulle rekommendera vilken hårddisk som helst, bara den är 7200rpm.
5400rpm är helt enkelt på tok för segt.

Fördelen är att den snurrar 5400 rpm, nackdelen är att den snurrar 5400 rpm. fördelarna är ju tysthet och att den inte blir lika varm = mindre chans att den krashar =)

ja det där med 5400 vs 7200 är ju inte riktigt aktuellt längre. Lagringstätheten är ju högre numera så en ny 5400 varvare är ungefär lika snabb som ett år gammal 7200 varvare. Köp en som är prisvärd och tyst. och köp mer RAM så blir photoshop som gladast :)

Melker

Melker Humala skrev:
ja det där med 5400 vs 7200 är ju inte riktigt aktuellt längre. Lagringstätheten är ju högre numera så en ny 5400 varvare är ungefär lika snabb som ett år gammal 7200 varvare. Köp en som är prisvärd och tyst. och köp mer RAM så blir photoshop som gladast :)

Melker

Jo, men antalet varv är ju fortfarande mer per minut. Man kan väl inte jämföra med en ett år gammal hd. Köper han en 7200 så köper han väl en ny?

/ Marcus

Köp en Hd med 7200 V och 8 mb cars minne då får du det optimala. köp samsung som är dom hårdiskar på marknaden som har minst fel och har 3 års garanti. men är ej så mycket dyrare än dom andra. När det gäller minne så köp orginalminnen
Typ apacer,Kingston

jag menar bara att 5400 varvs diskarna inte är så slöa längre dessutom så spelar det inte så stor roll om man bara har mycket RAM. Ljudnivån tycker jag är viktigare än det sista lilla i prestanda så jag hade köpt en 5400 rpm disk.

M

Tack för alla snabba svar..

har jämfört på http://buggy.no-ip.com

Jag har nu en 120 gb hårddisk och 512 i RAM. Jag hade tänkt köra windows på den stora hårddisken eftersom jag inte orkar partionera och så. Sedan tänkte jag lägga swap filen eller hela PS på den nya mindre hd.

Jag vet inte hur snabb hd jag behöver för att köra ps och förminskade bilder på. De stora råkopiorna brukar jag göra backup på en gång så de behöver inte ligga och ta plats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar