ANNONS
Annons

Vilka inställningsmöjligheter bör en skärm ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

mgrufman

Aktiv medlem
Vilka inställningsmöjligheter bör en skärm ha för att man ska kunna dra nytta av en kalibrator?

För tillfället har jag en lågbudget TFT, Viewsonic VX715. Funderar på att skaffa utrustning för att kunna kaliberera skärmen men är osäker på om det är bortkastade pengar innan jag skaffat en bättre skärm.

Mina inställningsmöjligheter är i princip begränsade till ljus, kontrast och färgtemp.

Jo, där finns massor med inställningar. Har ett ATI Radeon 850XT Pe kort. Så du menar att man justerar en del på skärmen och resten med grafikkortet? Har aldrig använt en kalibrator så jag har som sagt ingen aning om vad som krävs för att man ska kunna tillgodogöra sig den.

Det är ju bra om man kan styra direkt på skärmen hur mycket av rött, grönt och blått som ska skickas ut. Och så ljus och kontrast förstås. Ju noggrannare man kan ställa in skärmen direkt med knapparna, desto mindre behöver profilen du skapar kompensera för bristerna, och ju mindre profilen behöver jobba, desto bättre blir resultatet.

Sen har jag jobbat med en Apple Cinema Display utan de möjligheterna, och med en bra profil har det funkat utmärkt också.

Din skärm känner jag inte till, men det går säkert att få hyfsad fason på den också. Tror knappast det är bortkastade pengar, och en kalibreringsutrustning har du ju nytta av om du skaffar en ny skärm också. Testa och se om du blir nöjd.

Ok Mattias, tack för informationen. Då blir det nog till att skaffa en kalibreringsutrustning då. Är det någon som har några rekommendationer?

mgrufman skrev:
Ok Mattias, tack för informationen. Då blir det nog till att skaffa en kalibreringsutrustning då. Är det någon som har några rekommendationer?

Jag kör med en Huey och är riktigt nöjd.
995kr på Scandinavian Photo.

995kr var ju ett riktigt trevligt pris och den verkar ha fått bra kritik också. Scandinavian råkar ha den på lager....nu är det farligt nära att jag trycker på köpknappen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar