Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka inställningar för jpep med d50?

Produkter
(logga in för att koppla)

HaakanD

Medlem
Vilka inställninga ska man köra för att få bäst resultat med jpeg. Skärper och ändrar vitbalans i PS. Brusreducering av/på?
 
Vad jag har fått lära mig så bör du låta kameran göra så lite som möjligt med bilden, under förutsättning att du tänkt redigera bilden i datorn. Anledningen är att du helt enkelt får bättre resultat i datorn + att det alltid är lättare att "lägga till" än att "dra ifrån" (vad gäller mättnad, skärpning etc). För bästa resultat är mitt tips att helt enkelt fota i RAW, på så sätt får du störst kontroll.

Vad gäller brusreducering så har jag för mig att den "aktiveras" vid 1/2 sek eller längre.
 
HaakanD skrev:
Vilka inställninga ska man köra för att få bäst resultat med jpeg. Skärper och ändrar vitbalans i PS. Brusreducering av/på?

Vitbaland bör du definitivt pricka rätt nät du tar bilden om du kör jpg.
Jag kör numera endast RAW, men körde på min kontrast och skärpa när jag körde jpg.
Färgmättnaden hade jag på +/-0 tror jag.
Läste någonstans att det är skonsammare att dra ned mättnaden än att dra på den.


/Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.