Annons

Vilka grejor till min 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
1. Har ett 256MB minneskort, men känner att jag behöver mer 512-1024MB. Vilket kort rekommenderas och vilken butik? Ska jag ha ett Ultra I eller II kort?

2. Har kört med ett Canon 50/1.8 objektiv utan motljusskydd. Blir bilderna mycket bättre utomhus med ett sådant? Är det några övriga tillbehör jag bör ha som jag inte tänkt på?

3. Har när jag fotat inomhus märkt att jag ofta blivit skogstokig för att jag behöver backa, kan ni rekommendera något annat bra prisvärt objektiv som passar för inomhusfotografering? Kan ett vidare, fast objektiv vara bra, eller blir detta också osmidigt om jag hela tiden behöver gå närmare?

4. Objektiv för utomhusfotografering av barn? Tror att jag tyckte det var lättare att få finare bilder på syrrans ungar med ett Sigma 70-300/4-5.6 än med mitt 50/1.8.

5. Fler tips är välkomna!

Hej

Det hänger ju på budgeten

1. Vill du ha en blixt (extern) rekommenderar jag 550EX då du inte kan ställa blixtkompensering i D300, så 420 eller de billigare saknar detta. Då du blir varm i kläderna kommer du ev att behöva justera blixtens påverkan på bilden

2. Angående objektiv e det svårare, det e i regel mer prisvärt att köpa bra objektiv direkt än att göra misstaget att köpa för billigt. Ett generellt rår är att köp hellre ett begagnat bättre än ett nytt sämre för samma peng. Ljusstärka och genomtänkt zoomomfång är a och o
har du 18-400 mm i et par objektiv så har du allt. Det är enligt min erfarenhet viktigt att ha bra ljusstyrka på vidvinkel, tex ett signa 24-70/2.8 löser det mesta, sen ett tele som uppfyller dina krav, men ett klart tips där är att jaga ett beg 70-200/2.8 och sen en telekonverter 1.4 eller 2x till den. Då har du det mesta tillsammans med ditt 50mm.

3. Ang minnen är de billiga idag, kolla www.zebramedia.com. Tänk på att man kan ha tex en Tripper eller annat extern lagring för att tömma korten, men de klarar i regel inte mer än 2GBkort idag.

4. Sen bör du lära dig hantera råfiler, Capture one är ett bra program för att hantera detta. Man kan rätta till många fel i efterhand om man kör RAW, mer än de flesta tycks tro.
Vill man inte köpa ett program är det nya canonprogrammet Digital Photo Professional bra, men har större inlärningströskel

/Roine

Tack för svaren!

Budgeten är inte riktigt bestämd ännu, beror lite på vad som krävs...Jag vill nog köpa ett objektiv till att börja med. Vidvinkelzoom(inne) eller något typ av tele(utomhus).

Frågor:

1. Minneskort: Behöver jag Ultra I eller Ultra II?

2. Är sigma 24-70/2.8 bästa objektivvalet om jag vill ha lite mer vidvinkel än 50 och vill ha ett smidigare objektiv att fota med?

3. Har kört med ett Canon 50/1.8 objektiv utan motljusskydd. Blir bilderna mycket bättre utomhus med ett sådant? Är det några övriga tillbehör jag bör ha som jag inte tänkt på?

4. Objektiv för utomhusfotografering av barn? Tror att jag tyckte det var lättare att få finare bilder på syrrans ungar med ett Sigma 70-300/4-5.6 än med mitt 50/1.8.

John,

Jag har både vanliga minneskort och Ultra II kort till min 300D och Ultra II är inte mycket snabbare.

Tydligen så kan inte 300D utnyttja de snabbare korten, så där kan du spara lite pengar.

/Kenneth

Lövet skrev:

Det är ingen skillnad i kameran på Ultra I och Ultra II verjar det som, 300D är för långtsam på att skriva/läsa för det.

Lövet skrev:

2. Är sigma 24-70/2.8 bästa objektivvalet om jag vill ha lite mer vidvinkel än 50 och vill ha ett smidigare objektiv att fota med?

Jag ska köpa ett Tokina 19-35/3,5-4,5 eftersom den har bra vidvinkel och hyfsat med ljus för billiga pengar. Om jag hade råd hade jag nog köpt Tamron SP 17-35/2,8-4 men den är dubbelt så dyr (ca 4800 kr)

Lövet skrev:

Det är nog lättare att fånga dom "in action" med en 70-300 än en 50, och ljusstyrkan behövs inte riktigt heller (om det är sol ute).

/ ola

Lövet skrev:
Tack för svaren!

Budgeten är inte riktigt bestämd ännu, beror lite på vad som krävs...Jag vill nog köpa ett objektiv till att börja med. Vidvinkelzoom(inne) eller något typ av tele(utomhus).

Frågor:

Använder du kortläsare med USB 2.0/Firewire går det snabbare med ett Ultra II. Det bör man kanske också ta hänsyn till.

Är Kingston ett bra märke för minneskort?

Är detta ett bra köp, låter billigt för 1 Gb Compact Flash, under 600 kr
http://www.datorhandel.com/se/index.php?artnr=CF%2F1024

Eller är det bättre att köpa ett San Disk 1 Gb för 790kr?
http://www.datorhandel.com/se/index.php?artnr=SDCFB-1024-E10

Är det någon form av extra långsamma minnen eller varför är de så billiga?

En fråga till om minnen: Om jag har en dator med USB 2.0 (har inte nu, men ska väl köpa så småningom) går det väl jättemycket snabbare att tanka över bilderna om jag har ett snabbare typ av minneskort? Vilken sort ska jag välja då?

Angående vidvinkelobjektiv:
Tamron 28-75 har för lite vidvinkel(?) för inomhusbilder.
Tokina 19-35 är ett billigt bra alternativ men kanske med för lite ljusstyrka?
(Tamron SP 17-35/2,8-4 verkar inte vara bättre än Tokinas trots mer än dubbelt så högt pris, enligt cyberphoto).

Hur billigt kan man få begagnade ljusstarka vidvinkelobjektiv? Har Tyskland bra objektivpriser, vart?

Angående teleobjektiv är jag inne på Canon 70/200 4L. Verkar mkt bra! ca 6200 är det billigaste nypriset jag sett. Verkar inte finnas mkt billigare begagnad tyvärr. Finns det billigare i Tyskland?

Problemet är att jag gärna vill fota fotboll och 200mm är väl då för lite(?) och jag vet inte om ljusstyrkan är för dålig?

Har sett ett makroobjektiv Tamron 90/2,8 för 2300 kr, verkar vara bra pris. Är detta bra? Är intresserad, men tröttnar man snabbt på makrofotografering? Då lägger jag hellre pengarna på de andra objektiven. (Kan man använda det till vanligt fotande, eller blir det uppförstorat på något sätt?)

Köp ett Nokia sladdheadset och kapa bort luren, detta skall funka som en billig men helt ok trådutlösare.

Makroobjektivet går att använda som ett vanligt objektiv ja, med den extra makrobonusen :)

Tänk också på att 200 objektivet, blir väll om jag inte är alltför trött, 300 mm med faktorn inräknad. Och fotbollsarenor är ju rätt så bra upplysta så jag tror inte bländare 4 är så farligt.

Senast ändrad:
Har kollat lite till;

Vidvinkel Sigma 18-50/2.8 verkar bäst med sin ljusstyrka, finns det någon vidvinkel med samma ljusstyrka billigare? Verkar mycket smidigare än Tokinas 19-35 också, då kanske man lika gärna kan ha ett fast objektiv, men vilket?

Kollade in denna Sigma EX 28-70/2,8 DG som jag gillar priset på, 3000 kr. Men då är det ingen riktigt vidvinkel...är detta lika bra optiskt som Sigma 18-50?

Vilken djungel....

Jag skulle gå för Sigma 18-50 om jag hade en 300D och pengar, tänk på att även fasta objektiv är lite bättre i kvalitét så måste du släpa omkring på dessa och byta och hålla på, det kan vara lite bökigt om man är ute och spontanfotograferar, eller fotar t.ex folk som rör sig.

Vad kul, då kanske Canon 70-200/4L passar som fotbollsobjektiv då också...en extra bonus isåfall...

Om man kör mer budgetvariant på telezoomen, vilken är det bäst kvalitet på av de?

Ok, tackar....tycker också det verkar bäst. Men pengar är väl problemet, får väl kolla upp begagnatmarknaden...men det finns nog inte så billigt begagnat heller har jag en känsla av...

tänk på att även fasta objektiv är lite bättre i kvalitét så måste du släpa omkring på dessa och byta och hålla på, det kan vara lite bökigt om man är ute och spontanfotograferar, eller fotar t.ex folk som rör sig.

Haha...fick just en tanke på att använda ett fast 300mm på en fotbollsmatch, där får väl fotografen springa mer än de som är på plan, djupled-sidled,höjdled...hade nog sett roligt ut...är det lika osmidigt som det låter?

Om du ska märka någon skillnad på ultra 2 och vanlig beror på kameran, men på 300D är det visst skillnad. Har själv 300D och kommer inte köpa "ner" mig.

Tack för infon, alltså bäst att köra på Ultra 2. Har du någon länk till något bra köp? Spelar det roll vilket märke det är?

Grymma fjärilsbilder! Vilket objektiv osv. har du använt?

Oj, tackar. obj: Canon EF 100mm f/2.8 Macro

Angående märke är Sandisk och Kingston säkra tips.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar