Annons

Vilka ger Du kommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag måste bolla en tanke med er andra uvar på FS och se om ni känner igen er.

När jag först blev medlem på fotosidan så var jag väldigt aktiv och kommenterade bilder hit och dit men på senare tid så har det blivit mindre och mer sporadiskt. Jag ägnar mer tid åt forumen.

MEN, när jag väl kommenterar så kollar jag ofta på fotografens profilsida och ser hur många kommentarer han/hon har gett kontra fått och om det är en mindre siffra på givna kommentare än på mottagna så hoppar jag ofta över att kommentera. Undantag finns naturligtvis, som tex om jag ser en bild som jag helt enkelt måste säga något om eller om jag ser att det är en nybörjare/ny på fotosidan som då kanske inte kommit igång ännu men ber om kritik.

Finns det fler som kollar detta för att bestämma om ni ska ge en kommentar eller inte? Det är ju iofs inte så bra men det har blivit så och sista tiden har jag märkt att jag mumlar för mig själv "Kan han inte kommentera själv ska han f-n inte ha någon av mig". Man vill ju gärna ha en kommentar tillbaka.

Greven
 
Jag hänger också mest i forumen, men när jag kommenterar bilderna tenderar jag att ge dem bilder som antingen är riktigt bra ett beröm eller dem som har enligt mig något "fel". Jag försöker då säga vad som är "fel" och vad jag skulle gjort.

De bilder jag tycker om försöker jag även säga vad det är jag tycker om i bilden. Tex linjer eller känslan jag får när jag ser bilden.

Jag brukar även gå in till dem som ger mig kommentarer, men jag ger oftast bara en kommentar tillbaks om jag hittar någon bild enligt ovan.

/ Marcus
 
Jag kommenterar bilder, inte fotografer. Jag spanar bilder via senast inlagda i pooler och tittar inte efter huruvida fotografen fått/givit många kommentarer eller hur differensen ser ut. Möjligen kollar jag om det är ett "proffs" eller nybörjare när jag är tveksam på hur min åsikt kommer att tas emot.

Inte heller ger jag "svarskommentarer", dvs en kommentar tillbaka bara för att jag fått en.

Det inspirerar mig helt enkelt inte att kommentera på annat sätt än att en bild tilltalar (eller inte tilltalar) mig.
 
Spanar in senast inlagda. Hittar jag nån bild som jag intresserar mig för så går jag in. Har bilden redan fått relevant feedback så struntar jag i det om det inte råkar vara så att jag tycker annorlunda än alla andra. Men det händer inte så ofta.

Ger sällan eller aldrig svarskommentarer. Gynnar inte heller vissa fotografer utan utgår från bilden.

Mvh
Maverick
 
Jag är mest inne i forumen och när jag tittar på bilder så har jag inget system som jag går efter utan det sker ganska slumpmässigt, sedan så har jag i alla fall hittills kommenterat högst sporadiskt och då endast utifrån att jag känt att jag kunnat skriva något mer än bra bild/dålig bild utan att behöva lägga ner mycket tid på att hitta rätt formulering. Jag föröker då också att kommentera utifrån vilken nivå fotografen befinner sig på.

Har tänkt många gånger att jag ska kommentera flitigare men det har inte blivit så ännu.
 
Jag tycker det är skoj att kommentera...

Har dock inget system över vilka bilder/fotografer som jag ger kommentarer.

Oftast blir det bilder jag gillar som får kommentarer faktiskt, även om jag tycker att jag borde kunna ge ris också och inte bara ros :) Men visst, ibland slinker det ur mig lite gnäll också ;)

Visst har jag "favoriter" som jag ofta återkommer till, just för att jag vet att det brukar finnas guldkorn där, men lika väl kan jag dyka ner i kritikalbumen för att dela ut kommentarer.

Det är alltid roligt att få kommentarer tillbaka, men det är inte huvudsyftet med mitt kommenterande. Dock kollar jag alltid in fotografen som kommenterat mina bilder, och i nästan alla fall så hittar jag fina bilder där som är värda en eller flera kommentarer.
(mycket "kommentarer" blev det i detta inlägg)

Då jag inte besitter ngn teknisk kunskap så blir mitt kommenterande mest koncentrerat till hjärtat, och inte hjärnan. Men jag hoppas att det skall uppskattas ändå :)


/C
 
Re: Jag tycker det är skoj att kommentera...

-Catherine- skrev:
...
Då jag inte besitter ngn teknisk kunskap så blir mitt kommenterande mest koncentrerat till hjärtat, och inte hjärnan. Men jag hoppas att det skall uppskattas ändå :)/C
Det tycker jag är alldeles utmärkt, kommentarer på det tekniska finns det så många som sköter om ändå.

Jag kommenterar enbart bilden, kollar ofta inte vem som tagit den och försöker låta bli att läsa tidigare kommentarer. Om det är en bild som redan har många kommentarer kan jag låta bli att skriva något, fast om jag *verkligen* inte kan låta bli så blir det väl någon kort rad ändå.

Och visst, jag hör till dem som kan fälla kommentarer om det tekniska också. Men jag håller mig aldrig *bara* till det tekniska.
 
det skulle aldrig falla mig in att neka eller ge kommentarer till en fotografs bilder grundat på huruvida fotografen kommenterat mycket eller lite själv.

jag kommenterar bilder som jag tycker behöver en kommentar för att fotografen behöver en skjuts framåt och jag kommenterar när jag känner att jag har tiden och orken att skriva så konstruktiva kommentarer jag bara kan.
det är inte kvantiteten som är viktig, det är kvaliteten.

och kan man inte ge utan att få så kanske man ska se över sina egna behov först.
 
Jag brukar köra ett race genom nyinlagda bilder ibland och försöka kommentera alla oavsett vad de visar, för jag tror alla bilder säger en något och alla bilder är värda att reflektera över. Om bilden känns väldigt tråkig, kan det vara värt att fundera över varför, om bilden är bra, varför den är det... Men det är ganska uttröttande för lilla skallen, så man orkar inte mer än ett par bilder på rad...

O andra dagar blir det de vanliga, okonstruktiva kommentarerna med, när man inte orkar formulera meningar kring bilderna...

O att ge en motkommentar tycker jag är ganska trevligt. Det är kul att se vem som tagit sig tid att kommentera mina bilder o alltid hittar man någon bild hos den andra som kan vara värd ett par ord...
 
Jag kollar nyinlagda bilder, främst bildkritik.
Är det en bild jag hoppar till på, bra eller dålig, så kritiserar jag, förutsatt att bilden inte redan tidigare fått massor kommentarer.

Roligt när man får en kommentar på en kommentar :)
(även om jag själv slarvar med sånt).

Aldrig att jag skulle kommentera en bild bara för att den fotografen kommenterat min bild, men eftersom jag gärna kollar profil o foton på kommentören så händer det ju ganska ofta eftersom man då ser bilder man gillar eller ogillar - men jag gör det aldrig som ett tack för kommentaren.
(även om jag tycker det är ett schyst sätt)
 
Jag ger de bilderna jag tycker är bra kommentarer. (Kollar oftast inte vem som är fotografen innan jag skriver.) Det får gärna va bilder som skiljer sig ur mängden, för det känns som att det är lite för många bilder som har ”identiska” motiv. Men det var det säkert när jag blev medlem med. Bara att man inte orkar skriva något om dem för att de inte är något speciellt över dem längre.
 
Greve Nickon skrev:
[...] MEN, när jag väl kommenterar så kollar jag ofta på fotografens profilsida och ser hur många kommentarer han/hon har gett kontra fått och om det är en mindre siffra på givna kommentare än på mottagna så hoppar jag ofta över att kommentera. [...]
Det skulle aldrig falla mig in att kolla vems bilden är, eller kolla fotografens statistik innan jag kommenterar (de få kommentarer jag nu ger). För mig är det 100% bilden som avgör om jag säger något eller inte.
 
fattar ej hur man kan gå efter hur många dom fått och gett. det är ju vad BARN gör.

öööö han fick mer saft än mig...... och så.???

kommenterar om jag gillar den. är ej erfaren nog att ge kritik på fotografiska saker mer än skärpa och så.
och skulle bilden inte betyda ett smack så. säger jag varför bilden inte säger något.
 
Att kommentera andras bilder kan ocksa ha en liten glimta av egoism, men en sund sadan. Att betrakta och fordjupa sig i och analysera andras bilder gor oss till, om inte battre sa forhoppningsvis mer medvetna fotografer.

Jag kommenterar bilder som jag fastnar for, oftast i positiv bemarkelse. Om jag kommenterar en bild jag gillar mindre ar det for att jag tror att min kommentar kan hjalpa fotogafen, eller att den bidrar med en annan synvinkel.

For mig ar det ganska slumpmassigt, jag surfar runt bland sidor, bildkritik, en bild leder till en annan. forsoker dock att "atergallda" en kommentar med en annan.
Darmed inte sagt att det handlar om ngt fjask eller "ger-du-mig-ett-gott-betyg-far-du-ngt-lika-fint-pa-ditt-bord" - stuk, utan mer att jag forsoker ge nagon eller flera bilder en arlig kommentar.

Forsoker ocksa att kommentera bilder som ligger utanfor den "genre" eller "typ" av bilder jag sjalv jobbar med. Dels for fotografens skull; att fa en "oinvigds" synpunkter ar manga ganger spannade och berikande, och dels for att bredda mitt eget seende.
 
Senast ändrad:
Jag befinner mig till 80 % endast på forumet och läser tester mm. När jag sitter på jobbet brukar jag kolla genom "nya bilder" avdelningen och det brukar väl bli dom 15-20 första sidorna.

Då kommenterar jag de bilder som verkligen sticker ut och som faller mig i smaken. Oavsett vad fotografen heter eller hur de har kommenterat andras bilder.

Sen brukar jag sporadiskt kolla in profilerna på de personer som skriver på forumen, och där kollar man igenom alla bilder de har och kommenterar de bilder man gillar.

Tyvärr så hinner man nog inte kommentera så många bilder som man skulle vilja då det är ett enormt flöde på bilder här på FS.
/Jonas
 
Jag kommenterar på lite olika sätt, beroende på humör:

Ibland sitter jag och går igenom "alla nya bilder" i menyn, de bilder jag fastnar för av någon anledning stannar jag till hos och kommenterar. Det är både bilder jag gillar och inte gillar.

Ibland gör jag samma sak i Bildkritik-poolen (och den svartvita motsvarigheten) men det är mer sällan, jag föredrar "alla nya bilder".

Oftast så besöker jag sådana fotografer som varit inne hos mig och kikat, när jag ser namnet i listan över bild-tittare/profil-tittare så kilar jag in och kollar igenom deras bilder. Försöker alltid kommentera en eller två bilder för varje fotograf där. Särskilt skoj är det om det rör sig om fotografer som kollat på mina bilder men inte brytt sig om att kommentera någon. Det känns som att man ger dem lite dåligt samvete om man kommenterar deras bilder då, ju fler desto bättre. Och ibland har det faktiskt fungerat, man har fått värdefull feedback tillbaka när de är och hälsar på för andra gången. Mission accomplished! :)

Hur deras förhållande mellan givna och mottagna kommenterar ser ut är av mindre betydelse. Vid något tillfälle har jag dragit öronen åt mig och låtit bli att kommentera när någon fått 149 kommentarer men bara gett 5 själv, då känns det faktiskt inte som att personen ifråga är värd min tid. Man får allt lägga manken till lite själv också...

Kan tillägga att jag väldigt sällan går in på mina favoritfotografer och kollar för att kommentera där, jag har inte bevakning på en endaste fotograf och jag föredrar att vara lite mer impulsiv i mitt bildletande istället för att ständigt gå in hos samma personer och se bilder som nästan alltid är i samma stil. Men jag har ändå länkar till favoriterna, för de är ju trots allt favoriter även om jag inte är där varje vecka. :)

PS. Jag har kommit på mig själv vid några tillfällen att gärna skriva kommentarer till fler bilder per fotograf om fotografen är yngre. En tjej på 18 år som pluggar foto får kanske 2-3 fler kommentarer av mig än studiofotografen med 20 års erfarenhet. Jag är inte helt säker men jag tror att det bottnar i en vilja att hjälpa yngre förmågor, att vilja poängtera sådant jag tycker är bra för att de på så sätt kan utvecklas i sitt fotograferande. Trots att de i 90% av fallen är betydligt bättre fotografer än vad jag själv är så tror jag att jag har något att bidra med. :)
 
Jag kommenterar bilder där jag tycker att jag har något att tillföra. Om jag själv har något som jag tror skulle gjort bilden bättre att komma med. Eller, ibland, för att jag tycker att det är jävla snyggt och måste säga det.
Jag skiljer inte på vilken fotograf som tagit bilden.
Ibland kollar jag på profilen eller andra bilder av fotografen innan jag skriver ner mina tankar, för att jag ska veta vilken nivå jag ska lägga mig på och om man behöver "linda in det" för att det inte ska tas för hårt sas.

En del bilder är så dåliga och till synes utan tanke att man inte riktigt vet var man ska börja. Dylika bilder kommenterar jag inte, även om fotografen(?) ifråga behöver all hjälp i världen.
 
Hur deras förhållande mellan givna och mottagna kommenterar ser ut är av mindre betydelse. Vid något tillfälle har jag dragit öronen åt mig och låtit bli att kommentera när någon fått 149 kommentarer men bara gett 5 själv, då känns det faktiskt inte som att personen ifråga är värd min tid. Man får allt lägga manken till lite själv också...

[/B]


Här hade det hänt en del. Min dator har krachat så jag har inte möjlighet att kolla så ofta just nu.

Det är just det jag menar, jag var nog lite otydlig i mitt första innläg. Jag skiter i om det skiljer 100 kommentarer mellan givna eller mottagna. Men när det en person har fått 900 och gett 57 så anser jag inte att jag behöver kommentera honom jag också. Eller en person som inte varit inloggad på ett år.

Kan ju tilllägga att det inte är antal kommentarer jag går efter när jag ska kommentera en bild som vissa verkar tro. Det är inte så att jag aktivt letar efter fotografer som ger mycket kommentarer för att föhoppningsvis få en "tack-kommentar" på en utav mina bilder. Däremot så kollar jag ofta profilsidan innan jag kommenterar en blid för att se vilken "nivå" en fotograf ligger på så att jag inte lägger mig på fel nivå eftersom det kan framstå som arogant och det är när jag gör det som jag samtidigt kollar kommentarsstatus.

Hoppas att det blev klarare vad jag menar.

Greve Nickon
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.