Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka filter ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agathorn

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag har beställt en Canon 20D med Sigma EX 18-50 2,8 som nu äntligen är på väg hem till mig. Jag har en begagnad Canon 24 2,8 mm redan och ska också beställa en Tamron 90 mm 2,8 makro samt Canon 50 mm f1,8.

Jag har tidigare fotograferat med en analog minolta slr kamera och aldrig använt filter då objektiven inte varit så dyra och att jag inte orkade sätta mig in i hur filter ska användas osv.

Nu till fråga: Vilka filter bör jag investera i? Både rent funktionsmässigt och som en billig försäkring till objektiven? Jag tycker det verkar intressant med polarisationsfilter men läste att det inte alls fungerar bra med ultravidvinkel pga att ljuset bryts olika vid inzoomat läge så att säga.
Jag har också hört att vanliga uv-filter osv "stjäl" ljus så att man förlorar ljusstyrka, det låter inte alls bra tycker jag.

Så kom gärna med tips om vilka filter som är värda att investera i. Jag gillar makrofotografering, i övrigt plåtar jag allt jag kommer över :)

mvh
David Harrysson

Att UV-filter stjäl ljus har jag inte upplevt, men tycker inte heller att de tillför något. Skydd för frontlinsen får jag tillräckligt genom motljusskydden tycker jag, utom på min 17-40 där frontlinsen fortfarande är ganska utsatt, så där har jag det enda UV-filter jag använder.

Det är sant att polfilter vid ordentlig vidvinkel kan ge lustiga effekter. En ren blå himmel med polfilter på 17 mm på min 10D blir inte jättebra. Men på andra brännvidder gillar jag det skarpt. Det är ett av de två filter jag använder regelbundet. Det andra är ett avtonat gråfilter som jag tycker är mycket användbart vid landskapsfoto.

För just makrofoto är det väl inga specifika filter som är speciellt användbara, gissar jag. Kanske close-up-linser för att komma lite närmare om man inte har ett makroobjektiv. Om dessa linser vet jag dock inget (men det finns det många andra som gör).

Ok tack för svaret.
Då kanske man skulle beställa ett "Hoya Pol cirk 67mm HMC Super" ifrån cyberphoto då i alla fall och sätta på sigmat i alla fall. Känns som att det kommer bli mitt standardobjektiv och de gångerna jag behöver ner till 18 mm så kan man ju alltid plocka bort det.

Du vill inte ha ett polfilter på som standardfilter: det stjäl ljus i motsats till UV-filtret. Men skaffa du ett som du kan sätta dit när du vill ha det. Det går att få finfina bilder utan filter :eek:)

(edit: fixade stavfel)

UV-filter som skydd!

Jag har alltid ett UV-filter som skydd. Tappade mitt 85 mm objektiv i backen och var mycket glad för det. Filtret gick i småsmulor, men objektivet fick inte en skråma.

Jag har ett kit närlinser och det är ett bra sätt att komma närmare.

Jag har också tappat min 28-135 IS till asfalten, UV-filter gick i bitar men objektivet höll. Jag tror filtret är billig försäkring!!

En skidstav repade filtret på min 35-70/2,8.

Så visst händer det och jag tycker det är en billig försäkring att skydda frontlinsen.

Jag tycker det är värt att investera i ett bra polfilter. Filtret kan köpas efter ditt kamerasystems största
filtergänga, även framtida tänkt största filtergängan.
Sedan kompletterar du med stepringar till mindre gängor. Tänk bara på att det kan vara omöjligt att använda motljusskyddet med stepringarna.

B&W, övriga märken vet jag ej, har gängor tillverkade i mässing och det gör att filtren inte nyper lika lätt. Detta är framförallt viktigt för polfiltret eftersom ena halvan bara snurrar med.

Sedan har jag börjat sakna avtonade filter. Typ Cokin som man förskjuter i höjd. Men det är inte lika nödvändigt för dig som är digital som kan slå ihop två exponeringar.

Bara en liten not kring att slå ihop två exponeringar istället för att använda avtonat filter vid fotograferingstillfället; det funkar dåligt om det finns saker som rör på sig som ligger i övertoningen. I de fallen är filter vid fotograferingstillfället klart att föredra...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar