Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka filter kan man ha nytta av?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomaseds

Aktiv medlem
Tjena.
Som hyfsat nybliven digitalfotograf (EOS300D) och med ett par hundringar över undrar jag om det finns några filter som kan förgylla tillvaron och de allster jag försöker åstadkomma. (riktiga fysiska grunkor alltså).
(Har idag ett 18-55 EF-S och ett 55-200 EF objektiv i fickan. Och vet absolut nada om filter.)
 
De som är mest användbara i mina ögon är polariserande filter och avtonade gråfilter.

De första ger mörkare himmel och tydligare moln samtidigt som de minskar reflektioner i vatten, glas, löv etc.

Avtonade gråfilter används tex för att få täckning i både himmel och en mörkare förgrunder. Speciellt bra vid landskapsfoto.

I övrigt så använder en stor del av alla som fotar UV eller Skylightfilter på sina objektiv för att skydda frontlinsen mot repor och som en billig försäkring om man skulle råka tappa dem, för då spricker oftast UV filtret och tar på nått sätt upp lite av stöten - skyddar objektivet.
 
Eveningstar skrev:


I övrigt så använder en stor del av alla som fotar UV eller Skylightfilter på sina objektiv för att skydda frontlinsen mot repor och som en billig försäkring om man skulle råka tappa dem, för då spricker oftast UV filtret och tar på nått sätt upp lite av stöten - skyddar objektivet.

Vem vill putsa den riktiga linsen när man kan få alla smårepor på ett UV. Efter hand byter man UV. Inte gärna gluggen ; -)

/ E
 
Jag har spräckt UV-filter. Blev billigare än att byta frontlins.

Själv använder jag inte filter i övrigt. Effektfilter känns som konstgjord kreativitet. Men polfilter och avtonade gråfilter kan vara nyttigt till landskapsfotografering.
 
Både och eller var för sig!?

Jag har liknande funderingar själv, har precis skaffat en Nikon F75 och vill fota riktigt fina landskapsbilder. har läst lite i forumet och förstått att pol.-filter (som jag redan har) och gråfilter är bra, men har också läst en del om skylight... Om man eftersträvar de där riktiga vykortbilderna med mättade färger så känns både gråtonsfilter och skylight tveksamt, eller!?

Skall man använda kombinationer av dessa filter eller var för sig?

Finns det andra faktorer som är viktiga i sammanhanget: film, framkallning, tid på dygnet, exponering, etc... ???
 
jag kör (nästan) alltid med ett skylight filter på objektivet, ska jag fota natorbilder har jag ofta även på ett polfilter, har även ett blåfilter för foto med färgfilm i min byggstrålkastarstudio...

men som svar på din frgåa så skulle jag råda dig att köpa antingen ett UV eller ett skylight och ett polfilter..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.