Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka filter är bäst ?

Produkter
(logga in för att koppla)

mianto

Aktiv medlem
Hej igen,
Här kommer fler "dumma" frågor.
Jo, jag är ganska novis vad gäller detta ämne.......än så länge.

Min fråga, vad är bäst...........Cokin eller "vanliga" filter (Runda alltså).....vet att Cokin också finns i runda men jag syftar på "P" systemet tror jag det heter (Fyrkantiga)

Jag har fastnat lite för Cokin, det verkar finnas mer "roliga" filter, men jag har bara hittat scandinavianphoto som säljare, finns det fler och var ?
Men å andra sidan ser Cokin ut att vara en aning otympligt.

Tacksam för förslag/råd och tips ;-))

Mvh...Micke
 
Jag gillar Cokin.

Man kan kombinera olika filter utan att behöva skruva och få objektivet "längre". Alltså, man kan givetvis skruva på flera filter även med skruva-på-varianten, men risken för vinjettering är mycket större. För att den ser kanterna på ringarna.

Vinjettering på objektiv med stor diameter kan det ju också bli med p-systemet, men på dom mindre objektiven är risken mindre.

Det är inte så himla krångligt, snarare tvärtom. Jag har mina filter i en CD-box med fickor.
Man skruvar bara dit en passningsring och trycker dit hållaren. Sedan är det bara att välja filter.

Du kan använda ett filter till alla objektiv. Har du skruvfilter måste du ha samma filter i många upplagor för att täcka hela serien.
 
Cokin är ju bra om man vill använda exempelvis avtonade filter som man kan justera i filterhållaren.

Annars är de gjorda av plast, vilket försämrar bildkvaliteten något.

För vanliga filter, som gul, grön, röd och orangefilter, samt färgkorrigeringsfilter, så är ju glasfilter bäst. Rekommenderar B+W eller Heliopan, men även Hoya är bra.
 
Ok, tack så mycket.

Blir väl till att köpa lite av varje, jag är ju inte så teknisk, jag vill ju bara göra något "snyggt/fräsigt" med dom foton jag tar.

Jag har visserligen Photoshop 7 men är ingen fena på detta program heller.

Är nog ute efter att göra resultatet av min bilder lite roligare då jag inte har en aning om varför min bild blir bra eller dålig, men jag gå en fotoutb. med början 13 feb.
Så förhoppningsvis lär jag mig något.

Mvh...Micke
 
uv+pol?

Har nyss köpt ett UV och ett polfilter från Hoya till min dimage A1 och har några frågor angående detta.

Jag ska åka till fjällen vecka 8 och tänkte att det kan bli snyggt med polfiltret mot himlen. Men uv-filtret hade ju också varit bra med tanke på allt soljus. Har polfiltret inbyggt uv-filter, eller måste man köra båda?
Kör man båda så blir det en del vinjettering under 50mm men det är egentligen iget problem, hade bara varit kul att veta.

Jag upptäckte också att mitt polfilter har ett roterbart glas. Jag antar att det betyder att det har någon slags ojämn toning. Hur ska man ställa in filtret? Är det det vita-strecket (på ringen) mot himlen, eller kanske ner mot marken?
Vad händer om man vänder det fel?

Jag fick också med ett sorts kort till varje filter som verkar vara någon sorts uv-indikator, det står "uv-a" och "uv-b" i olika färger och så finns det en rund ruta som är tom. Är det så enkelt att man bara tar ut skiva i ljuset och ser
på färgen den får vilken sorts strålar som finns? Kan man använda den flera gånger? Vilken nytta har man rent fototekniskt av att veta vilken sorts uv-strålar som finns?

Hoppas det finns någon med svar på mina frågor. Är som ni märker lite novis på filter-området.
 
Polfiltret vrider du tills du ser den effekt du vill ha i sökaren. Hur effekten blir beror från vilket håll det polariserade ljuset kommer i vinkel till filtret.

Titta genom polfiltret med ögat och vrid på det så ser du hur effekten varierar. Titta ut genom fönstret, eller på grejer inomhus m.m. Det är ganska roligt. :)

UV-a och UV-b behöver du inte bry dig om. Det är filter som klipper olika mycket av det ultravioletta ljuset.

De flesta färgfilmer har inbyggt UV-filter, så filtret lär inte ge någon effekt.
 
Tycker Cokin inte är något vidare alls, dom avtonade gråfiltren och gråfiltren överhuvudtaget är inte helt färgneutrala, dessutom softar dom ner bilden tycker jag också.

Jag använde Cokin i förut men var aldrig nöjd med bilderna jag tog med dom filtren, lyssnade mig för om andra filter i liknande prisklass(dom är iaf billiga) och fick tipset om Hi-tech filter, fungerar till Cokins P-system om än aningens bredare men fungerar fint.
Finns hos Dito foto i stockholm som jag tror är enda återförsäljare i Sverige. Aningens dyrare men inte mycket och skillnaden i kvalitet är i mitt tycke stoooort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.