Annons

Vilka färger på kläder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tremere

Aktiv medlem
Jag skulle vilja veta om det finns några "regler" om vad för färger på kläder som lämpar resp. lämpar sig inte för porträttfotografering?
Antar att det har med modellen att göra (hårfärg, ögonfärg osv) men finns det även generella "regler"?

Min främsta modell (sambon som får stå ut med mycket) har mörkbrunt hår och blå ögon.
Några tips???

Slänger med en bild på henne så kanske ni kan ge mer konkreta tips :)
 

Bilagor

  • sambo01.jpg
    sambo01.jpg
    33.7 KB · Visningar: 3,352
Vitt, som du har här är ju alltid snyggt, framför altl på en mörkhårig modell enligt mitt tycke.

Att modellen trivs i kläderna och känner sig snygg är nog annars en viktigare aspekt en perfekt färgmatchning.

Och sedna hnadlar det ju om att välja rätt bakgrund också, så att den itne skär sig eller smälter ihop alltför mycket med modell elelr kläder. För inte så länge sedan tog jag bilder på en liten bebis, med beige tröja, mot en natur-gul-beige bakgrund. Oxch de bilderna blev ganska trista trots att jag lyckades få själva barnet väldigt bra på bilderna
 
Undrar hur många gånger ordet "regler" har nämts i dessa forum....
Lite tråkigt eftersom det gärna skapar "ångest" hos fotografen och på så vis fungerar hämmande.
Lek, skapa, experimentera och låt släpp loss kreativiteten vet ja!
Eftersom du plåtar "din egen försökskanin" så har ni gott om tid att jobba fram bra bilder.

Här kommer lite egna "iaktagelser":
Undvik för stora kontraster - typ svart bakgrund och kritvita kläder.
Ta hänsyn till hårfärg, ögonfärg, hudfärg och smink - de flesta tjejer har bra koll på detta.
Och som oxå Tobias skriver, låt modellen välja kläder som hon trivs med. Då brukar det bli bra.
Framförallt kvinnliga modeller brukar vara grymt petiga med hur kroppen avbildas, så fotovinklar är viktiga vilket också kläderna blir eftersom de kan maskera ev detaljer som hon inte är nöjd med.
Ljussättningen är också viktig - t ex ett enda frontalt ljus plattar motivet - bra för en del modeller som kanske vill undertrycka ålderstecken, men tar samtidigt bort mönster i kläderna.
 

Bilagor

  • angelica.jpg
    angelica.jpg
    47.5 KB · Visningar: 3,154
Tjejer brukar ha koll på vilka färger de passar i. Fråga henne men be henne ta hänsyn till omgivningen. Sedan föredrar jag så enkla kläder som möjligt.
 
Kan rekommendera att använda enfärgade kläder, med så lite mönster som möjligt.
Använd absolut inte tröjor med stora märken eller texter mitt på. Om man nu inte vill att det skall vara en del av bilden.
Det kommer att ta betraktarens blick från modellen.

Personligen föredrar jag inte så starka färger.
Något att tänka på om du fotar med blixt, är att en starkt färgad tröja kan reflektera av sig på modellens ansikte.
Plåtade ett par killar som hade varsin svensk gul landslagströja på sig. Använde blixt.
När jag sedan tittade på bilderna så var båda grabbarna citrongula i ansiktet. Inte bra.

Detta var visserligen ett extremfall, men ändå värt att tänka på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.