Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka eller vilket objektiv bör jag ha i min kameraväska???

Produkter
(logga in för att koppla)

Imonfire

Aktiv medlem
Har en Canon 700D och Kitt objektivet EF-s 18-55 IS STM och även ett
Tamaron SP 70-300 F/4-5,6 Känner ändå att det fattas något... Fotar mycke natur och konsert och rörliga som travtävlingar och speedway!

Tack på förhand för hjälpen! :)
 
För konsert och events vill man gärna ha ett ljusstarkt objektiv och där hamnar Canon EF 50mm f1.8 som du får för under 1000-lappen.

Dpck kan det vara bra med något mer vidvinkligt, flera tillverkare har 30 mm eller 35 mm alternativ. Canon har även sitt 40mm med STM om du filmar mycket.

Har du pengar i fickan kan även Sigmas 18-35mm f1.8 vara ett alternativ :)
 
Utifrån konsert, trav och speedway borde ett ljusstarkt inte alltför långt tele vara perfekt, men med ultraljudsmotor för att autofokusen skall hinna med. Canon EF 85mm f/1.8 USM borde vara perfekt för det ändamålet. Väldigt bra optisk kvalitet har det också.
 
Tack för era förslag, ska kolla upp dessa och kolla lite priser! Filmar inget, så objektiven behöver inte vara anpassade till detta.

Behöver man några filter?
 
Tack för era förslag, ska kolla upp dessa och kolla lite priser! Filmar inget, så objektiven behöver inte vara anpassade till detta.

Behöver man några filter?

Hej !

Öronproppar, gärna gula.

Jag anser uv filter är lämpligt i de flesta fall, kan ge lite reflexer och dubbelbilder
vid ex konserter. Kan även vara som att se med kikare genom fönster vid
långa bränvidder, 200-300 mm.
Ska man ha så SKA det vara bra kvalitet, behöver dock inte vara de dyraste.

Finns några mastodonttrådar om detta, många åsikter där man ibland
undrar om personerna övar inför nått framtränade på något väckelsemöte.

Leta och läs dessa, väck inga nya.

//MW
 
ANNONS