Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka bilder får jag visa på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluedude

Aktiv medlem
Jag har läst en del här på sidan om vad jag får fotografera och det var en väldigt intressant läsning.

Det jag nu undrar är: Vad får jag visa?

Om jag befinner mig på en fest, eller tittar på en knattefotbollsmatch, eller kanske är nere och tittar på tjejmilen i stan och har kameran med mig. Om jag förstår saken rätt är det ju fritt för mig att fotografera på de flesta ställen.

Får jag visa dessa bilder på nätet? Det är ju fritt att ta bilder på människor ute på allmän plats. Hur får jag använda bilderna?

Kan man tex visa små versioner av bilden på nätet så att folk kan kontakta mig och ev beställa bilden av mig? Bilden publiceras ju då naturligtvis utan personuppgifter.

Så man kan alltså inte publicera "vimmelbilder"? Och bilder på olika människor man inte känner? Då är det ju mängder med bilder på fotosidan som visas som man egentligen inte får... ?

Finns specfika regler runt om det, Finns flera trådar som tar upp just detta också.
Om bilden har en specifik huvudperson är det ok, tror jag. Bästa är o sök på forumet det finns här, de vet jag :)

På Bildleverantörernas förening(http://www.blf.se/) finns väldigt bra information kring både denna fråga och andra frågor som kan dyka upp.(kolla under frågor och svar)

Så som jag tolkat informationen måste man ha tillstånd av vart och en innan man publicerar bilden på internet

// Anders

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto