Annons

Vilka batterier kör ni med?

Produkter
(logga in för att koppla)
har varit på 2st expert butiker och en fuji butik och alla har dom men dom är ju inte gratis
kostar 98kr paret.
Alltså 200kr för ett uppsattning.


hur är det med snabbladdare?
Funkar alla batterier med snabbladdare?
 
Guffa skrev:
Det är ju inte så stor skillnad mellan 1700 och 1850 mAh, så det kan nog gå.

En batteriladdare måste vara kraftig nog att ladda batteriarna. En batteriladdare avsedd för 600 mAh duger inte att ladda 1800 mAh-batterier.

Det var det beskedet jag fick i Expert-butiken i alla fall... jag tror inte att de står och blåljuger...

Är det något jag har lärt mig här i världen, så är det att det sista de är i Expert-butikerna är...experter.
Jävla skitkedja säger jag...
Bara okunniga fjunisar tycks få jobb där.
Nåja, det är ju bara min erfarenhet.
/Micha
 
Jag använder Warta 1900 och Kodak 1850 till min Dimage 7i. Tycker faktiskt att Kodaks räcker längst.
Laddare: Jag hade tidigare en Kodak laddare med underhållsladdning. Laddaren som följde med den betydligt dyrare Dimagen verkar inte fungera så, batterierna laddas ur om de får sitta några dagar i laddaren.
Jag vet att jag läst i någon test att man bör köpa en laddare som känner av batteriets maxgräns och laddar därefter. De var mer än dubbelt så dyra som de vanligaste. Tyvärr hittar jag inte tidningen där testet fanns med.
Hoppas det finns någon här som vet mer.
 
Efter ett praktiskt test har jag kommit fram till att min batteriladdare för 600 mAh:s-batterier inte duger att ladda 1800 mAh:s-batterier. Gav upp efter tre dygn när de fortfarande inte var fulladdade.

Strömstyrkan skiljer, men det ska ju bara resultera i en längre laddtid. Men spänningen skiljer också, vilket tydligen gör att laddaren inte mäktar med att fylla batterierna.
 
Man kan läsa mer om batterier och laddare i "Råd och Rön" nr7 aug 2002. Där finns det tester också.

Det verkar som om de flesta enkla laddare är tidsstyrda. Med en laddare som laddar ett 1200mAH batteri med strömstyrkan 100mA på tar det 12 timmar.Om man i stället stoppar i 1800 mAH batterier i den laddaren får dom bara i sig 1200 mAH, eftersom laddaren bryter efter 12 timmar.

Jag har en "intelligent" laddare (inte testad i "R&R")från Clas Ohlsson, som jag är nöjd med.
 
Tänk på laddaren också

Se till att skaffa en "intelligent" laddare om ni ändå skall plöja ned mycket pengar i nya laddbara batterier.

Jag har en bra som jag köpt i en leksaksaffär ("Power electronc Smart charger"). Fördelen med denna är att 1, den laddar ur batterierna till 100% vid behov. 2, Påbörjar laddningen med en svag ström för att efter en tid öka strömmen (skonar batterierna) och 3, Sätter batterierna på undehållsladdning när de är "klara".

Det finns även en mätare som talar om hur mycket "effekt" det finns kvar i varje enskilt batteri.

Noterade i min olympus4040 att ett av seten med 4 batterier tog slut onormalt snabbt. Mätte upp alla 4 och konstaterade att ett var helt tomt medans de övriga hade minst 50% kvar.

Jag bytte då det kassa batteriet och driftstiden förlänghdes markant! Digitalkamerorna verkar vara väldigt kinkiga med exakt rätt spänning/ström!


/Anders

P.S. Appråpå inlägget ovan om laddtider: Om en laddare laddar med 100 mAh tar det väl i praktiken lite mer tid än 10 timmar att (fullt) ladda en 1000 mAh cell? Något slags förlust i överföringen måste man nog räkna med? D.S.

P.S.2 Har skrivit "batterier" ovan, men den riktiga benämningen torde väl vara "celler" (flera celler parallell/serie-kopplade = ett batteri)? D.S.2.
 
OBS
Man kan ladda sönder batterier.
Clas Ohlson har en elektronisk laddare för 465 kr.

Den känner av vart och ett batteri individuellt om det är färdigladdat eller inte sedan underhållsladdar den batterierna. Den laddar också ur batterierna om man vill.
 
Re: Tänk på laddaren också

Sidde skrev:
P.S. Appråpå inlägget ovan om laddtider: Om en laddare laddar med 100 mAh tar det väl i praktiken lite mer tid än 10 timmar att (fullt) ladda en 1000 mAh cell? Något slags förlust i överföringen måste man nog räkna med? D.S.

P.S.2 Har skrivit "batterier" ovan, men den riktiga benämningen torde väl vara "celler" (flera celler parallell/serie-kopplade = ett batteri)? D.S.2. [/B]

Naturligtvis. Jag ville inte komplicera resonemanget i onödan. Mina 1800mAH batterier har en verkningsgrad på 71% vid laddning.
Vad det gäller terminologin, så tycks tillverkare och försäljare gått över till batterier, men borde det inte heta ackumulatorer, när det handlar om återladdbara?
 
Ok, jag utgår från vad som står på batterierna. Kapacitet 1800 mAh. Laddtid 14 timmar vid 180 mA. Tillförd energi 14x180=2520 mAh. Verkningsgrad 1800/2520=0,71 dvs ca 70%
 
Tack. Det GP (1300mAh) jag har har framför mig just nu har samma värde. Bra att veta när man använder andra laddare än den vanliga.
 
Friwo

Hej,

Även jag kör med Friwos 1800 mAh-batterier.

Min enkla Olympus Camedia C-1 överlever ett par hundra exponeringar med två 1800 mAh-batterier (om man inte använder LCD:n som sökare allt för mycket).

Det enda negativa jag kan säga om det valet är att laddaren är lite skrymmande.

Det där med laddning är en hel vetenskap. Vissa laddare går bara på laddningstid, vissa på spänning, en del på temperatur i cellen. Jag blandar mig inte i den diskussionen. :eek:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.