Annons

Vilka är era favoritplugins till photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Är nyfiken vilka plugins som används av fotografer för att underlätta livet med photoshop.?
Vilka använder ni samt vad är det bästa med det.
 
Är nyfiken vilka plugins som används av fotografer för att underlätta livet med photoshop.?
Vilka använder ni samt vad är det bästa med det.

Silver Effex Pro för svartvita konverteringar! Ett helt suveränt program där du kan använda färdiga mallar med ett enkelt musklick eller göra alla upptänkliga inställningar manuellt. Man har också möjlighet att simulera valfri analog svartvit film i en rullist med valfritt iso-tal. Rekomenderas varmt!
Använder också Neat image för brusredusering ibland, och det funkar också till full belåtenhet./Stefan
 
Tror aldrig jag använt nån såkallad "plugin" inte vet jag vad man ska ha dom till heller.. allt går väl ändå göra i photoshop..?
 
OnOneSoftware kör jag på ibland om jag behöver några fina effekter. Dom har en rad fina plugins.
Även Artizen e bra. För noise så kör jag noise ninja eller neat image.
 
Tror aldrig jag använt nån såkallad "plugin" inte vet jag vad man ska ha dom till heller.. allt går väl ändå göra i photoshop..?

Man sparar ju ofta enormt mycket tid på att använda plugins istället för att göra varje grej själv i PS. Och det är ju ytterst få personer som kan göra allt på egen hand som plugins kan göra i PS.
Och vanliga plugins som Noise Ninja eller Neat Image, hur gör du det själva i PS ???
 
Silver Effex Pro för svartvita konverteringar! Ett helt suveränt program där du kan använda färdiga mallar med ett enkelt musklick eller göra alla upptänkliga inställningar manuellt. Man har också möjlighet att simulera valfri analog svartvit film i en rullist med valfritt iso-tal. Rekomenderas varmt!
Använder också Neat image för brusredusering ibland, och det funkar också till full belåtenhet./Stefan

Instämmer till 100% med Stefan. Visst kan man gör bra s/v-arbeten i PS utan denna Plug-In, men det går minst 10 ggr fortare om man har den + att man har mkt bättre kontroll över processen. / FiCa1
 
Silver Efex Pro för gråskalekonvertering och Neat Image mot bruset. Stundtals använder jag även Dfine 2.0 mot bruset.
 
Finns massor av plug-ins, de flesta överflödiga men några är ovärderliga såsom:

Silver Efex Pro
Noise Ninja, Neat Image eller Dfine (beror på vilken typ av bild)
Mask Pro

/ Mvh Peter, ProSwedePhoto
 
Och vanliga plugins som Noise Ninja eller Neat Image, hur gör du det själva i PS ???

Har faktiskt aldrig brusreducerat, tycker bara det ser fult ut och onaturligt ut.. vad gör det om det syns lite brus i 100% på skärmen när det ändå inte kommer synas i utskriften?

Jag har däremot tagit bort lite såna där "vita" små brusartefakter med hjälp lite damm och repor och målat fram på vissa ställen genom lagermask... Men jag fokuserar oftast mer på att ställa färgerna så rätt som det bara går för att få en så naturlig och äkta bild som möjligt, när jag inte leker dvs :)

Vad jag skulle vilja veta är om det finns ett plugin som kan släta ut hud utan att det ser onaturligt plastigt ut.. dvs, som det ser ut i high-fashion världen, Vouge osv.. Finns det?
 
Senast ändrad:
Är nyfiken vilka plugins som används av fotografer för att underlätta livet med photoshop.?
Vilka använder ni samt vad är det bästa med det.


Skärpning:

1) Topaz Detail

2) Focal Blade

Kontrast:

1) Contrast Master

2) Topaz Adjust

Svartvit konvertering:

BW Styler

Brusreduktion:

1) Boundary Noise Reduction

2) Topaz DeNoise

Maskning:

Topaz Remask (ännu ej provat men verkar lovande)

Plugins har för- och nackdelar.

Fördelarna är att de kan ge bättre resultat och kontroll än vad verktygen i Photoshop kan erbjuda. Nackdelarna är kostnad, inlärning, tidsåtgång och i vissa fall svårigheter att använda i actions.

Även om det inte är någon plugin utan ett fristående program vill jag också nämna att för interpolering använder jag Qimage med dess Hybrid algoritm. Den ger lika bra eller bättre resultat än vad Genuine Fractals, Photo Zoom eller Blow Up presterar.
 
Senast ändrad:
Hmmm, Den viktigste plug-in er for meg CameraRaw ;-)
Ellers gjør NIK en bra job med brus, sharpening og BW-convertering
 
Har faktiskt aldrig brusreducerat, tycker bara det ser fult ut och onaturligt ut.. vad gör det om det syns lite brus i 100% på skärmen när det ändå inte kommer synas i utskriften?

Fult och onaturligt ser det ju bara ut om man använder det helt fel och för mycket. Du ställer ju in i mjukvaran precis hur mycket du vill reducera bruset och flera andra saker också.
Om det inte syns på bilden så är det ju nog för att du inte skriver ut stora bilder. För det är ju knappast så att en bild med mycket brus blir helt utan brus när den skrivs ut :)

ps. du kan också använda brusreducerings plugins för att släta ut huden som du ville göra
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.