Annons

Vilka är era favorit-fotoplatser på Söderåsen

Produkter
(logga in för att koppla)

Cooper99

Aktiv medlem
Ska packa ner kamerautrustning och tält någon helg framöver och köra ner till Söderåsens Nationalpark för att ta lite höstbilder. Men, parken är ju stor och tiden är inte oändlig så det är inte läge att "köra runt och leta" efter fotogeniska platser. Om man bortser från Skäralid/Kopparhatten som ofta tipsas om här på FS, vilka är era favoritplatser på Söderåsen?
 
Nackarpsdalen och Härsnäs kan vara en idé, odlingsröser och karpdammar.
Inte de vanligaste motiven från Söderåsen.
 
Kommer man från knutstorp mot klåveröd kan man ta av på en liten grusväg (strax innan pålstorp) och komma in på baksidan av parken, där finns leder som inte så mycket folk hittar till normalt sett! Djupa dalgångar och bokskogar. Då har du nära till klåveröds strövområde som ligger vägg i vägg med nationalparken och i klåveröd finns vindskydd och man kan tälta där också. Man får inte tälta i nationalparken och tillsyningsmännen har bra koll :)

Nere i dalgångarna där vattnet porlar finns många fina bilder att hämta.. kanske kan man få syn på strömstarar där nu!
 
Jag var nere i parken i helgen som var med några vänner. Vi höll oss i stort sett helt till ravinen men angrep den från olika håll för att få lite variation. I lördags morse körde vi upp på Kopparhatten och gick efter soluppgången ned västerut för att sedan följa ån österut mot Naturrummet. På lördag em körde vi upp för Serpentinvägen och stannade strax innan infarten till Liagården för lite motljusbilder över ravinen.

På söndagsmorgonen gjorde vi tvärtom, började vid Naturrummet och gick upp i ravinen motströms tills vi kom till den vita "förbindelseleden" på nationalparkskartan. Efter lite letande insåg vi att den gick rakt upp för en brant sluttning och vid de gamla husruinerna där uppe anslöt vi till den röda leden tillbaka mot Kopparhatten. Framförallt denna bit mellan den fd bondgården och Kopparhatten gillade jag. Vi hade tänkt gå den röda leden norrut (medurs) men fick lite ont om tid så vi tog den kortare vägen längs ravinens kant istället.

Du kommer troligen få väldigt fina färger där nere de kommande helgerna, vi kände att vi var en vecka eller två för tidiga även om det börjat gulna ordentligt på sina håll, ffa längst ner i ravinen mot Naturrummet. Förutom några tusen bo- och bergfinkar som kalasade på bokollon uppe på Kopparhatten såg vi inte speciellt mycket fågel, några rovfåglar men inga strömstarar. På vägen hem mot Göteborg såg vi 15-20 glador och andra rovfåglar inom någon mil från parken, som mest 6-7 st på samma gång.

En av killarna som var med stack till Odensjön tidigt på söndag morgon, han hade fått se dimmorna dansa över vattenytan men var inte helt nöjd med bilderna. Jag kan tänka mig att det är svårfotograferat i den grytan...
 
Tack för fina tips. Vi sticker ner imorgon förmiddag och stannar till söndag. Hoppas på färgsprakande miljöer och lite morgondis =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.