Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka är de största fördelarna med fullformat? Jag velar mellan 7d och 5d II mark

Sidni

Aktiv medlem
Hej! Jag har tänkt att köpa en ny kamera. Tanken är att jag ska jobba med foto och göra en del storbildsformat. Jag skulle vilja höra era argument för och även emot fullformat (om det finns nackdelar) Hur viktigt är det om man fotar mäklarbilder, bröllop, mycket macrobilder mm? Hur stort kan man förstora bilderna för en 5d II resp 7 d?
 
Den absolut största fördelen tycker jag iaf är det kortare skärpedjupet och möjligheten att köra på höga ison utan att det ser ut som en grötig röra. Och att sökaren blir lite större skadar ju inte heller :)
 
Om du ska fota mäklarbilder, bröllop och macro så finns det ju inga direkta fördelar med 7D. Däremot ger ju 5DMII bättre bildkvalitet, tydligast vid bröllopsfoto i mörka kyrkor.

EDIT: Det finns inga nackdelar med en större sensor (FF). Däremot så är ju 5DMII en långsammare kamera än 7D både vad gäller AF och bilder per sekund. Men det är inget du kommer ha någon större nytta av vid tänkta jobb. Då är fördelarna med FF större.
 
Nakdelen kan ju vara att du inte har nån bränvidsförlängning. Om man fotar mycke med teleobjektiv kan ju det vara en fördel faktiskt..
 
En fördel med crop är att man har tillgång till både EF och EF-S. Mer att välja på alltså, ofta till billigare peng. Skulle sakna EF-S 17-55/2.8 IS t.ex.
 
Hej! Jag har tänkt att köpa en ny kamera. Tanken är att jag ska jobba med foto och göra en del storbildsformat. Jag skulle vilja höra era argument för och även emot fullformat (om det finns nackdelar) Hur viktigt är det om man fotar mäklarbilder, bröllop, mycket macrobilder mm? Hur stort kan man förstora bilderna för en 5d II resp 7 d?

Fördelen med 5DII är större sensor. Detta gör att du inte behöver förstora bilden lika mycket som med 7D.

Tänk dej en negativ film som är 24x36 mm (5DII) och en negativ film som är 16x22 mm (7D eller de gamla film-APS-kamerorna) som du skall förstora till en utskrift på 480 x 720 mm. Det skiljer ca 2,5 ggr i förstoring mellan de båda till fördel för 5DII.

Nu är pixlarna lite tätare packade och av en nyare o lite bättre sort i 7D (en finkornigare film) så detta jämnar ut det lite men inte tillräckligt och inte alls vid lite högre iso. Så för de du tänker fota så är 5DII det givna valet idag. Bra AF och 4 bilder/s dessutom.

Studerar du bilder på skärm i 100% förstoring (1 pixel på skärm = 1 pixel i kameran) så innebär det att de lite större pixlarna från 5DII inte behöver förstoras lika mycket som de mindre pixlarna i 7D, en pixel på skärmen är jättestor i jämförelse med båda. Därför kommer i grunden 5DII att se bättre ut på skärmen oxå, liksom alla andra grovpixliga kameror gör idag vid normala iso och 100%.
 
Senast ändrad:
Nakdelen kan ju vara att du inte har nån bränvidsförlängning. Om man fotar mycke med teleobjektiv kan ju det vara en fördel faktiskt..

Det finns inget annat sätt att förlänga brännvidden på än att sätta på just en längre brännvid (eller en telekonverter). Ett 50mm-objektiv är just ett 50mm objektiv sett till brännvidden oavsett om det sitter på en aps-c eller FF-kamera.

Bättre att kalla det cropfaktor eller beskärningsfaktor. Alternativt "skenbar brännviddsförlängning".

Vad som sker är alltså samma sak som om man beskär en 24x36 bild till aps-c format. Men det blir fler pixlar på en 7D än en 5DMkII när den senares bild beskärs till aps-c format /c:a 9 mp.

Kantskärpan är lite mer kritisk på en FF och det talar till 7D.s fördel, anser många.

Men om vi talar om kameror med samma pixeldensitet och jämför en FF och en aps-c ser man på en gång att "brännviddsförlängning" bara är ren beskärning. Man rentav lite drastiskt jämföra med "digital zoom"

Rekommendation: 5DMkII
 
Hej !

Tack för svaren. Jag vill ha en 5d mark II men en när jag började räkna med att jag behövde 3 objektiv så blev det jäkligt dyrt. Så då började jag kolla på en 7d istället. Jag tänkte att man kanske inte såg sån enorm skillnad,Samtidigt så kanske det kan vara värt att lägga lite mer pengar på ett hus. Om man ska få ner kostnaden lite är ett Tamron objektiv 28-75/2.8 för klent på en 5d:a ? Med tanke att jag ska jobba med foto ? Hade tänkt mig 24-105/4 från Canon innan som allroundobjektiv. Ja nu blev det ju en del andra frågor än min huvudfråga :)
 
Hej !

Tack för svaren. Jag vill ha en 5d mark II men en när jag började räkna med att jag behövde 3 objektiv så blev det jäkligt dyrt. Så då började jag kolla på en 7d istället. Jag tänkte att man kanske inte såg sån enorm skillnad,Samtidigt så kanske det kan vara värt att lägga lite mer pengar på ett hus. Om man ska få ner kostnaden lite är ett Tamron objektiv 28-75/2.8 för klent på en 5d:a ? Med tanke att jag ska jobba med foto ? Hade tänkt mig 24-105/4 från Canon innan som allroundobjektiv. Ja nu blev det ju en del andra frågor än min huvudfråga :)

Här finns en lista över 20 bra objektiv under 500 dollar. Kolla halvvägs ner på sidan men se upp för alla objektiv som bara passar modeller som 7D (EF-S, Dx och allt vad dom kallas) men klickar du på länkarna till varje objektiv så får du veta vad som passar bara för FF.

http://www.lensplay.com/lenses/lens_top_ten.php

Tamron 28-75/2,8 finns med men oxå några andra godbitar, även utgågna modeller som kan vara lite svåra att få tag på.
 
Har lång erfarenhet av Tamron 28-75/2.8 XR Di på både aps-c och FF-kameror. Kan varmt rekommenderas till 5DMkII. Har hållit för yrkesanvändning på både rockkonserter, actionsporter i ur o skur i 4 år. Och givetvis för all övrig fotografering.
(Bara som förstärkning till Leif Bengths lista)
 
Intressant med Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di, då jag skulle behöva en godtagbar normalzoom till 5D mkII, sigman passar ju tyvärr inte och eftersom jag iaf inte vill lägga myckt pengar på normalzoom som jag använder så sällan så var det ett intrrssant tips med tamronen.
 
Det finns inget annat sätt att förlänga brännvidden på än att sätta på just en längre brännvid (eller en telekonverter). Ett 50mm-objektiv är just ett 50mm objektiv sett till brännvidden oavsett om det sitter på en aps-c eller FF-kamera.

Bättre att kalla det cropfaktor eller beskärningsfaktor. Alternativt "skenbar brännviddsförlängning".

Vad som sker är alltså samma sak som om man beskär en 24x36 bild till aps-c format. Men det blir fler pixlar på en 7D än en 5DMkII när den senares bild beskärs till aps-c format /c:a 9 mp.

Kantskärpan är lite mer kritisk på en FF och det talar till 7D.s fördel, anser många.

Men om vi talar om kameror med samma pixeldensitet och jämför en FF och en aps-c ser man på en gång att "brännviddsförlängning" bara är ren beskärning. Man rentav lite drastiskt jämföra med "digital zoom"

Rekommendation: 5DMkII


Det med kantskärpan är rent nonsens det har med objetiven att göra inget med kameran i sig. Att aps-c skulle ha bättre kantskärpa är nys. Om vi går in på extrem vidvinkel vilken ger toppresultat på aps-c?
Nu har det kommit vidvinklar som sopar banan med allt och det finns ingen glugg till aps-c som kan hävda sig mot dom.
Vidvinkel jag tänker på är zeiss 21mm. Allt beror på hur man presenterar sina bilder och hur motivet är alla gluggar har sina fördelar/brister. Om man tex tar min 16-36 version 2 så är den riktigt bra även i kanterna om motivet ligger lite längre bort.
Många hävdar att Nikons 14-24 ska vara så jäkla bra men den har stora brister som bla motljus/distorion.
Jag ska ge ett exempel om du fotar ett hus så (lutar) byggnaden mer med 14-24 än tex 16-35 och om du rätar upp byggnaden i photoshop så har du ungefär lika mycket kvar av bilden, och även om 14-24 är skarpare i kanten så är det bortskalat om du ska ha byggnaden snyggt uppställd.
Om man kollar mtf värden så är canons 16-35 minst lika skarp över hela bilden utom längst ut. Däremot så är 14-24 sågott som omöjlig att använda på 14-15mm pga
förvrängningen.
Jag använder dagligen 14-24 och vet dess brister och kompletterar med zeiss 21mm.

Varför jag kör med 14-24 är pga smidigheten men behöver jag riktigt bra kvalitet finns bättre alternativ.
Åter till huvudfrågan varför du velar mellan 7D och 5D mark 2 det undrar jag med.
Fördelen med 5D mark 2 är du får en större sensor och
- bättre bildkvalitet
- bättre på högre iso
- större dynamiskt omfång (bränner inte ut högdagarar/sotar igen lågdagrar)
- större sökarbild
- skärpedjup
- supervidvinkel som zeiss 21mm

Nackdelar är att den överexponerar rätt ofta, min D3x satte exponeringen betydligt bättre.
ingen kamera/objektiv är perfekt man får lära sig att leva med bristerna. Tom med zeiss 21mm är inte helt perfekt finns två brister bla ingen af samt inte helt perfekta motljusegnskaper.
Sedan så ska man lägga till att aps-c fungerar alldeles utmärkt till så gott som allt och om du ser en bild i a4 storlek i en tidning så är det mycket svårt att se skillnad mellan aps-c ff. Nu är kvaliten så pass hög på aps-c kameror så dom flesta skulle klara sig med det oavsett om du är proffs eller amatör.
så varför köpa en 5D mark 2 om skillnaden är svår att se?
Du har råd
Du är prylgalen
Du vill ha bästa möjliga bildkvalitet
Du vill ha tillgång till drömoptik utan förlängning

Det som oftast är viktigast är att det ska kännas bra. Vet du att det är det bästa och du slipper grubbla om du köpte rätt så kommer du troligen använda kameran mer. Jag har alltid bara kört ff men första dslr var canons 1ds för dryga 70000 det var mycket pengar då när den kom. Idag tycker jag att 5D mark 2 är ruggigt billig för den bildkvalitet du får.

Så mitt råd är köp det som känns mest rätt och vad du har råd till. Oavsett vad du väljer så kommer bildkvaliten räcka till.
 
Brännviddsförlängning? Ett objektivs brännvidd har väl aldrig berott på sensorns storlek?

Ja objektivet är ju fortfarande lika stort rent fysiskt och har samma "mm" men fotar man fågel och vill ha så långt tele som möjligt så kan det ju vara bra med bränviddsförlägningen som en cropad sensor ger.. 100mm blir ju 160mm på min Eos 40 i praktiken.
Vissa kommer väll att hävda att man kan croppa i efterhand med en FF men men. Vad är sporten i det ;)
 
Du skriver att du skall fota mycket macrobilder, mm.

En aspekt som inte tagits upp är just de olika sensorernas egenskaper vid macrofoto. Ofta leder ju macrofoto (låt oss inkludera all "close-up"-fotografering i detta begrepp, för det är ofta fråga om saker mellan, säg 3cm och 5mm som porträtteras.) var var vi? Ja, oftast leder detta till fotografering med mycket korta arbetsavstånd mellan objektiv och motiv. Här har ju stora sensorer ofta prisats (särskilt de gamla mellanformatskamerorna) för sitt korta skärpedjup och sanningen är ju att detta skärpedjup är en effekt av att man arbeter mycket nära motivet. Men om det är frågan om att fota levande motiv (småkryp) så finns det en klar nackdel med att behöva gå riktigt nära (särskilt om de rör sig snabbt eller kan flyga). För att få samma avbildning på en FF-sensor utan att delförstora så måste du gå betydligt närmre än med botsvarande cropsensor. Här finns alltså en praktisk fördel med cropsensor. Sammanfattningsvis:

Långa macro-telen är ganska dyra...

Jakten på den perfekta bilden med den "perfekta" (FF) utrustningen kan lätt leda till att fotomöjligheterna går förlorade...

/Peter
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.