Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka är de mest prisvärda kvalitetsobjektiven till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Det vore bra för mig som nybörjare om man kunde samla upp "bästa köp" bland objektiv i olika prisklasser och med olika brännvidder.

Något som också skulle vara bra är en nybörjarguide med objektiv, användningsområde, länkar till bildexempel, hur mycket ljusstyrka man behöver, behöver man byta mellan olika objektiv eller finns det bra allroundobjektiv, vilka butiker är billigast/bäst etc. Detta utan att behöva läsa igenom fotoböcker osv (även om jag förstår att detta naturligtvis är bäst, så tror jag fler än jag skulle uppskatta hjälp med vilka objektiv som rätt och slätt är bäst inom olika anv.områden)

Nu kan jag inget om dessa objektiv men t.ex;

Tamron 28-75/2,8 XR Di
Kommentar: Mycket bra objektiv som oftast används till landskapsfoto, men även kan användas till porträttfoto. Siffrorna 28-75 syftar på brännvidden (vilket betyder bla,bla..) Inom zoomområdet 28-40 (kallas vidvinkel), används objektivet bäst till landskapsbilder. Inom 50-75 finns potentialen att ta mycket fina porträttbilder. Siffrorna 2,8 syftar på objektivets ljusstyrka (hur mycket ljus som släpps in, vilket är avgörande bland annat för att kunna ta bra kort vid lite mörkare tillfällen, tex inomhus eller utomhus kvällstid, action/sportbilder behöver också ljusstarka objektiv). 2,8 är en mycket bra siffra. XR och Di står för...vilket betyder....

Prisexempel: 4200 :- på Cyberphoto
Bästa pris : 3900 :- på .......
Prestanda/Pris: 5 av 5 möjliga.
Passar bäst till: Canon EOS 300D samt Canon EOS10D (tex onödigt att köpa Ferraridäck till en Trabant)

Andra objektiv med liknande användningsområde: Canon EF 28-90/4-5,6 DC (ca pris 1600:) iofs klart billigare men med mycket sämre skärpa; Jämför bildexempel; (Länk) (Länk)

Canon EF 24-70/2,8 L USM (ca pris 13100:) Något bättre men är inte värt 3 ggr så mkt pengar som Tamron 28-75/2,8 XR Di.

Slutsats:
Bästa köp i användningsområdet kring 28-75mm är Tamron 28-75/2,8 XR Di

(Detta kan kompletteras med länkar till tester och bilder.)

Jag skulle önska att alla med viss erfarenhet utan att behöva vara proffs skulle kunna slänga några såna här guider. Eller bara kortare tips med kort motivering.

ANNONS