Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

viktigt säkerhetsmeddelande ... litiumjonbatteriet EN-EL3

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventileit

Aktiv medlem
Fick detta mail nyss och har konstaterat att mitt batteri ingår bland dom felaktiga :(.


-------------------------------------------------
Bästa Dan Furubro!

Detta är viktig information om det frivilliga programmet för återkallande och byte av vissa litiumjonbatterier av typen EN-EL3 för Nikons digitala SLR-kameror.

Genom strikta kvalitetskontroller har vi upptäckt att vissa laddningsbara litiumjonbatterier av typen EN-EL3 för Nikons digitala SLR-kameror i sällsynta fall kan bli defekta, vilket leder till överhettning under laddningen. Vi kan inte utesluta möjligheten att batteriet i värsta fall fattar eld på grund av defekten. Det laddningsbara litiumjonbatteriet EN-EL3 medföljer som tillbehör till Nikons digitala SLR-kameror D100, D70 och D50. Den här batteritypen kan också användas i Nikon D70s.

Fastän du kanske redan har kontrollerat partinumret på ditt EN-EL3 batteri i din kamera och inte har hittat det i listan över möjligtvis defekta batterier, vill vi be dig läsa detta brev noga och kontrollera ditt batteri en gång till eftersom vi har fastställt att ytterligare partinummer är drabbade utöver dem som vi identifierat tidigare.

Enligt vår information har du en av ovannämnda kameror, varför du troligtvis har ett laddningsbart EN-EL3 batteri. Därför råder vi dig att omedelbart ta reda på om ditt EN-EL3 batteri kommer från det aktuella partiet genom att kontrollera om batteriet har ett av nedanstående partinummer (se bild). De ytterligare partinumren är skrivna i fetstil.

Det frivilliga programmet för återkallande och byte gäller endast för enheter av modellen EN-EL3 som har följande partinummer tryckta på batteriets utsida:

De defekta EN-EL3 batterierna kommer att bytas ut gratis mot nya EN-EL3a eller EN-EL3e batterier.


PARTINUMMER FÖR BATTERIDENTIFIERING
44AC, 46AC, 46AD, 46AE, 46AF, 46AG, 46AH, 46AI, 46AJ,
46AK, 46AL, 46AM, 46AN, 46AO, 46AP, 46AQ, 46AT, 46AU,
46AV, 46AW, 46AX, 46AY, 47AA, 47AB, 47AC, 47AD, 47AE,
47AF, 47AG, 47AH, 47AI, 47AJ, 47AK, 47AL, 47AM, 47AN,
47AO, 47AP, 47AQ, 47AR, 47AS, 47AU, 47AV, 47AW, 47AX,
47AY, 48AA, 48AB, 48AC, 48AD, 48AE, 48AF, 48AG, 48AH,
48AI, 48AJ, 48AK, 48AL, 49AA, 49AB, 49AC, 49AD, 49AE,
49AF, 49AG, 49AH, 49AI, 49AJ, 49AK, 49AL, 49AM, 49AN,
49AP, 49AQ, 49AR, 49AS, 49AT, 49AU, 4AAA, 4AAB, 4AAC,
4AAD, 4AAE, 4AAF, 4AAG, 4AAH, 4AAI, 4AAJ, 4AAK, 4AAL,
4AAM, 4BAA, 4BAB, 4BAC, 4BAD, 4BAE, 4BAF, 4BAG, 4BAH,
4BAI, 4BAJ, 4BAK, 4BAL, 4BAN, 4CAA, 4CAB, 4CAC, 4CAD,
4CAE, 4CAF, 4CAH, 4CAI, 4CAJ, 51AA, 51AB, 51AC, 51AD,
51AE, 51AF, 51AG, 51AH, 53AA, 53AB, 54AE, 54AF, 54AH


Om ditt EN-EL3 batteri finns med bland ovanstående partinummer, råder vi dig att inte använda det längre! Gå till Nikon European Support Center på www.europe-nikon.com/support och registrera dig för att få mer information om hur du kan få ditt batteri utbytt. Registreringen tar bara några minuter. Se till att du har kamerans serienummer och partinumret på ditt EN-EL3 batteri tillgängliga. Om du behöver hjälp kan du ringa Nikon på nummer 08-519 921 36.

Vi ber om ursäkt för besväret som detta innebär för dig.

Med vänliga hälsningar

Nikon Nordic AB

T. +468 594 109 00
F. +468 590 751 40
-------------------------------------------------
 
Det gjorde mitt också, så nu ligger ett fulladdat nytt batteri i kameraväskan.
Trist bara att det tog sådan tid för Nikon att ordna det (väntade ~en månad från det att jag skickade in det tills jag fick det nya)

Har du inget extrabatteri, köp ett såvida du inte vill vara utan kamera en längre tid.

Hurra för Nikon dock som byter ut det till ett ännu bättre batteri :)

Mvh
André

PS. Finns ett antal trådar om detta sedan tidigare DS.
 
Jaha gör det?, sorry ... sökte lite snabbt men hittade inget, man skall nog låta bli vintetran efter en hård arbetsvecka ;)
 
Vad har egentlign Lion-batterier för fördelar jämfört med Nimh?

Enda riktiga är väl mig veterligen att dem väger något mindre. Men dess totala livslängd är ju inget att hurra för.

Har ett orginal Nimh batteri till min D1 (meföljde när jag köpte kameran begagnad) och det funkar utmärkt. Visst, det är säkert inte det ursprungliga batteriet då jag vet att kameran använts flitigt av JönköpingsPosten som körde den tidigare.
 
Om jag minns rätt så är självurladdningen långsamare och lithiumjonbatteriet tappar inte effekt lika snabbt i kyla som nickelmetallhydrid.
 
Freddan S skrev:
Om jag minns rätt så är självurladdningen långsamare och lithiumjonbatteriet tappar inte effekt lika snabbt i kyla som nickelmetallhydrid.


Oki, tillverkaren av ZebraMedias D1 batterier visar att det går att framställa vettiga NiMH.

Personligen avksyr jag Lion av just den anledning att skräpet inte håller spciellt länge.


Utan att kapaciteten försämras avsevärt, framför allt hos bärbara datorer är detta ett mer eller mindre uppenbart problem.
 
idioter

Nikon har sjunkit grovt i mina ögon. Skickade in batteriet för 2månader och jag har inte sett röken av det nya. Funderar på att maila och fråga hur de ska kompensera mig.
 
Re: idioter

spoon skrev:
Nikon har sjunkit grovt i mina ögon. Skickade in batteriet för 2månader och jag har inte sett röken av det nya. Funderar på att maila och fråga hur de ska kompensera mig.

Jo, tyvärr kan jag nog hålla med lite. Ta t.ex. det där med deras s.k. bakåtkompbilitet med äldre objektiv.
Varken D70 / D100 ger ju ljusmätning (Att D50 inte heller ger ljusmätning är lite mer förståeligt) med manuella objektiv.

Och sen den där sökaren. (what a joke) Testade med ett objektiv som jag använder flitigt med min D1, och D70 var påtagligt mörkare samt att jag upplevde ett tunnelseende.
Det var också mer omständigt att fokusera manuellt i.o.m att sökaren är lite mörkare.


Även om D70 ger lite bättre bildfiler så är D1s bildfiler allt annat än dåliga. (Det enda jag har att invända mot är att vissa ljusa partier ibland blir utfrätta om man inte är på sin vakt)

Med tanke på fördelarna som D1 har så har jag bara blivit allt mer varse om att jag valde rätt kamera när jag satsade mina sparade slantar på D1 istället för D70.

Nikon tycks iaf ha lärt sig sin läxa iom nya D200 + mer därtill, så det ger jag däremot gärna beröm för:)
 
Re: Re: idioter

schaki skrev:
Jo, tyvärr kan jag nog hålla med lite. Ta t.ex. det där med deras s.k. bakåtkompbilitet med äldre objektiv.
Varken D70 / D100 ger ju ljusmätning (Att D50 inte heller ger ljusmätning är lite mer förståeligt) med manuella objektiv.

Och sen den där sökaren. (what a joke) Testade med ett objektiv som jag använder flitigt med min D1, och D70 var påtagligt mörkare samt att jag upplevde ett tunnelseende.
Det var också mer omständigt att fokusera manuellt i.o.m att sökaren är lite mörkare.


Även om D70 ger lite bättre bildfiler så är D1s bildfiler allt annat än dåliga. (Det enda jag har att invända mot är att vissa ljusa partier ibland blir utfrätta om man inte är på sin vakt)

Med tanke på fördelarna som D1 har så har jag bara blivit allt mer varse om att jag valde rätt kamera när jag satsade mina sparade slantar (5000)på en begagnad D1 med laddare (laddaren ingår i normala fall inte, och är dyr) istället för D70.

Nikon tycks iaf ha lärt sig sin läxa iom nya D200 + mer därtill, så det ger jag däremot gärna beröm för:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.