Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Viket objektiv ska jag ta med mig till Borneo!

Produkter
(logga in för att koppla)

Svedjemo

Medlem
Hej!

Jag har bokat en resa till Borneo där jag ska vandra i regnskogen, klättra i berg ligga på stranden. Jag kommer givetvis att fota en hel del, dels i djungeln och dels landskapsbilder och "vanliga" turistbilder. Jag har en canon 350D (ska nog byta upp mig till 40D innan resan) och har för närvarande ett 70-200f4L.

Jag undrar nu vilket objektiv ni hade rekomenderat mig att ha med på min resa? Räcker det med mitt 70-200? Behöver jag komplettera det med något eller kanske byta ut det? Kan inte lägga ut mer än 15000kr.

Tack på förhand!
 
Jag skulle lätt ha valt ett vidvinkelobjektiv också, för att fota landskap,stad etc. Personligen skulle inte resa med bara ett 70-200.
Canons 10-22 har fått bra i tester men det finns ett par vidvinkelzoomar från 3:e partstillverkarna också.
Trevlig resa!
/ Vifo
 
hej
På mina resor har jag oftast, då jag haft 1,6 crop, klarat mig långt på 24-70
Sista resan hadde jag FF (5D) och köpte då till en 24-105 pga lite mer zoom


Roine
 
10-22 å 70-200 är en grymt nice kombo som Viktor nämnde. Porträtt klarar du på 70 mm med F/4.

350D är ju smidig å nätt, passande till resan.
 
Varför undvika normalzoomomfånget, 18-55(70)? Att bara 70-200 inte räcker är alldeles klart, men jag hade nog hellre kompletterat med en normalzoom än en vidvinkelzoom.

Kliv gärna upp på MtKinabalu, om du får en chans, det är värt mödan! Där kan man springa sådan här tokskallar, en snubbe som bar upp sin cykel till 4100 möh för att bräcka sina kompisar med cykling på hög höjd!:
 

Bilagor

  • galning_2_s.jpg
    galning_2_s.jpg
    37.1 KB · Visningar: 348
Det är mörkare i djungeln än du kan tänka dig. Jag sprang ut i Borneos djungler med mitt 70-200/2.8, men det ångrar jag. ISO 1600 och fortfarande jättelånga slutartider.

Ett ljusstarkt normalobjektiv och ett vindvinkelobjektiv kan rekommenderas. På orangutangsafari kan du ta fram teleobjektivet, men det blir många kilo att släpa på.

Lycka till! Och glöm inte att besöka det "kinesiska stället" i KK - bäst mat i hela staden.
 
perstromgren skrev:
Varför undvika normalzoomomfånget, 18-55(70)? Att bara 70-200 inte räcker är alldeles klart, men jag hade nog hellre kompletterat med en normalzoom än en vidvinkelzoom.

Kliv gärna upp på MtKinabalu, om du får en chans, det är värt mödan! Där kan man springa sådan här tokskallar, en snubbe som bar upp sin cykel till 4100 möh för att bräcka sina kompisar med cykling på hög höjd!:

Haha... vilken lirare :) Jag har redan bokat en tvådagarsklättring till toppen av MtKinabalu.

Jag har ju kitobjektivet 18-55 men är inte så förtjust i det...
 
Satsa på ett objektiv o ha ett billigt i reserv, tex kitsaken.

Det väger bly då du går, du får in skit i kameran osv.

Roine
 
18-55 is väger ingenting och är skarpt som fan. Och snygg bokeh skadar ingen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.