Annons

Viken utrustning ska jag ta med?

Produkter
(logga in för att koppla)

ho_meros

Avslutat medlemskap
Viken utrustning ska jag ta med mig under en längre resa i USA.
Jag ska besöka städer och nationalparker.

Hej!
Jag är ny här och ganska oerfaren amatörfotograf .
Jag vill förbättra mitt fotointresse och utvecklas som fotograf.
Det är min första resa med den följande utrustningen.
Jag tänkte ta med mig Canon 5d mark II hus med 24-105/4 L IS USM,
70-200/4 L IS USM, 50/1,8 II USM, Speedlite 430 EX II eller 550 EX,
Minolta bordstativ, samt en Canon PowerShot S 95.
Jag fotograferar stortsätt allt som jag tycker intressant.
Vad som saknas eller vad som jag kan lämna hemma?
Tacksam för alla tips.

/Paul

Viken utrustning ska jag ta med mig under en längre resa i USA.
Jag ska besöka städer och nationalparker.

Hej!
Jag är ny här och ganska oerfaren amatörfotograf .
Jag vill förbättra mitt fotointresse och utvecklas som fotograf.
Det är min första resa med den följande utrustningen.
Jag tänkte ta med mig Canon 5d mark II hus med 24-105/4 L IS USM,
70-200/4 L IS USM, 50/1,8 II USM, Speedlite 430 EX II eller 550 EX,
Minolta bordstativ, samt en Canon PowerShot S 95.
Jag fotograferar stortsätt allt som jag tycker intressant.
Vad som saknas eller vad som jag kan lämna hemma?
Tacksam för alla tips.

/Paul

Har du inget fisheye. Kan vara roligt i New York...om du nu ska dit.
Annars finns det flera skyskrapor i USA

Ett mer vidvinkligt objektiv kanske? Kan vara häftigt för stadsfoto.

Annars ser det nog bra ut om du är nöjd, man behöver ju inte släpa på allt dagarna i ända bara för att man har det med sig på resan :)

Om du ska till nationalparker så kan väl 70-200 vara bra?

Nåt objektiv med bra närgräns brukar ju komma till användning i naturen, men jag vet inte om amerikanska nationalparker är annorlunda?

Vad utvecklas betyder är olika för alla och beror på vilket "stadie" man befinner sig på - om det öht finns några stadier... Men eftersom du frågar om råd så ger jag dig mina ören här.

Du har en av världens bästa kameror, 5D2. Jag skulle skippa alla zoomar och möjligen ta med mig 50/1.8 för resan. När du anländer skulle jag köpa 50/1.4 (är du rik så gäller 50/1.2L) dag 1 som är bättre på alla sätt, inte bara den fjunigt större bländaren (som också är bra). Se till du får ett bra ex genom att testa, displayen duger bra för koll. Fota 50 i en vecka och sen går du in i någon av de billiga USA-butikerna och köper ett 35/1.4L (priset är mycket bättre än här). Med 50 (normal) och 35 (social) har du allt som behövs för att skapa bilder som betyder något för DIG om 10 år. :)

Hej alla vänliga medlemmar!
Jag värderar högt ert tips.
Jag är inte helt nybörjare, har fotat analogt för många år sedan.
Inte avancerade bilder, mest familjen och på semestern.
Nu är jag pensioner med en konstnärlig utbildning och intresse.
Fotosidan har jag sett fantastiska bilder som väckte mitt fotointresse igen.
Innan resan har jag tyvärr inte tid för en fotokurs, men hemkommen ska jag ta itu med det.
Jag vill tacka alla som lämnade värdefullt tips till mig.

/Paul

Vad utvecklas betyder är olika för alla och beror på vilket "stadie" man befinner sig på - om det öht finns några stadier... Men eftersom du frågar om råd så ger jag dig mina ören här.

Du har en av världens bästa kameror, 5D2. Jag skulle skippa alla zoomar och möjligen ta med mig 50/1.8 för resan. När du anländer skulle jag köpa 50/1.4 (är du rik så gäller 50/1.2L) dag 1 som är bättre på alla sätt, inte bara den fjunigt större bländaren (som också är bra). Se till du får ett bra ex genom att testa, displayen duger bra för koll. Fota 50 i en vecka och sen går du in i någon av de billiga USA-butikerna och köper ett 35/1.4L (priset är mycket bättre än här). Med 50 (normal) och 35 (social) har du allt som behövs för att skapa bilder som betyder något för DIG om 10 år. :)

Bra tips, men jag vill se när jag får en bra minnesvärd bild av en Bald Eagle eller en kronhjorti en nationalpark med den utrustningen. =)

Bra tips, men jag vill se när jag får en bra minnesvärd bild av en Bald Eagle eller en kronhjorti en nationalpark med den utrustningen. =)

Hehe, man får väl ta sin 35:a och fota ett UTROTAT djur på något museum. Det går inte med Canons fina 4- eller 5-hundringar som är gjorda för live-konstnärer som Brutus :)

24-105 på en 5D måste väl vara tillräckligt vidvinkligt för stadsfoto?!

Att åka till en nationalpark och lämna 70-200:an hemma låter vansinnigt!

Men alla har vi olika preferenser.

24-105 på en 5D måste väl vara tillräckligt vidvinkligt för stadsfoto?!

Att åka till en nationalpark och lämna 70-200:an hemma låter vansinnigt!

Men alla har vi olika preferenser.

Sen är det ju bara det att när han har ett 24-105 så är 70-200 lite onödig. 200mm på FF är ganska lite. Tycker redan det är lite (för djurfoto) på APS-C kamera. Ett 100-400 skulle då vara bättre att komplitera med, men det igen kostar en bra bit. Fast som wfrank sa: Det är bra mycket billigare "over there".

Den första frågan är hur du ska resa?

Personligen tar jag aldrig med mig några telezoomar pga volym och vikt, men beror även på hur jag reser iofs. Om du tex ska hyra bil eller inte behöver bära packningen så värst mycket kan du ju lika väl ta med dig hela kittet.

Fundera ut vad du mest vill fota för atts edan fundera vilka brännvidder som dessa objekt passar till och välj sedan ut optiken du tar med dig.

Ha en trevlig resa!

Mvh Daniel
travelaroundtheworld.se

Sen är det ju bara det att när han har ett 24-105 så är 70-200 lite onödig. 200mm på FF är ganska lite. .

Men 200 är i alla fall bra mycket mer än 105! :)

Håller med ovanstående, det avgörande är ju hur man reser. Bor man på hotell, har hyrbil och färdas allmänt bekvämt är det ju bara att plocka med så mycket man kan. Är det back-pack och långa fotvandringar som gäller blir förstås prioriteringen en annan.

Men 200 är i alla fall bra mycket mer än 105! :)

Håller med ovanstående, det avgörande är ju hur man reser. Bor man på hotell, har hyrbil och färdas allmänt bekvämt är det ju bara att plocka med så mycket man kan. Är det back-pack och långa fotvandringar som gäller blir förstås prioriteringen en annan.

Jag reser mest i bil. Mindre vandring på stan, lite mer i Nationalparker.

/Paul M

Jag hade nog satsat på att få med det mesta.. Bara för att det är med på resan behöver man inte släpa på allt hela tiden.

Givetvis finns det risk för att städerskan eller någon annan kniper en glugg som ligger på hotellrummet, men jag hade inte oroat mig. Om det känns bättre kan du säkert lämna väskan eller de grejer du inte vill ha med just då i receptionen på hotellet.

På så sätt slipper du ha med allt när du är ute och går, men kan fortfarande känna att du inte saknar något som ligger hemma i Sverige :)

Mvh, Anton.

Om du reser mest i bil så är det inget problem varken med vikt eller utrymme som jag ser det. Stöldrisken får man räkna in, dock rest aktivt under sex år med kamerautrustning i diverse länder, flyktingläger och slumområden utan blivit av med något. En försäkring kan vara bra att ha om man känner att risken är för stor dock.

Mvh Daniel
travelaroundtheworld.se

Jag hade nog satsat på att få med det mesta.. Bara för att det är med på resan behöver man inte släpa på allt hela tiden.

Givetvis finns det risk för att städerskan eller någon annan kniper en glugg som ligger på hotellrummet, men jag hade inte oroat mig. Om det känns bättre kan du säkert lämna väskan eller de grejer du inte vill ha med just då i receptionen på hotellet.

På så sätt slipper du ha med allt när du är ute och går, men kan fortfarande känna att du inte saknar något som ligger hemma i Sverige :)

Mvh, Anton.

Du har rätt Överväger att ta med allt. Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar