Tony johansson
Aktiv medlem
Blev en 13-tums Mac Book Pro med Retinaskärm. Ryms i fotoryggsäcken och har otrolig prestanda även med D800E-filer på 45 MB/st. Köpte den på Elgiganten för starx under 16 tkr.
Som hittat...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blev en 13-tums Mac Book Pro med Retinaskärm. Ryms i fotoryggsäcken och har otrolig prestanda även med D800E-filer på 45 MB/st. Köpte den på Elgiganten för starx under 16 tkr.
Precis så resonerar jag också, jag har ställt in på RAW/NEF dock okomprimerat i 14 bitars färgdjup. Det där med förlustfri komprimering verkar suspekt så jag tar det säkra före det osäkra.
Tack för hjälpen !
Förlustfri komprimering är precis vad det låter som, förlustfri.
Varenda liten bit information kameran registrerar får du ut oavsett om du kör okomprimerat eller förlustfri komprimering.
Fördelen med att köra okomprimerat är att programmet du använder slipper återkonstruera bilden såsom kameran registrerat den.
Så att köra okomprimerat kan snabba upp arbetet en del men är man mån om plats så är förlustfri komprimering att föredra.
Som hittat...
Ok, jag får ut 99 bilder på ett 8GB SDHC okomprimerat 14-bitars färgdjup. Hur många bilder skulle jag få ut med ditt alternativ, eller kanske måste jag titta i manualen ?
Okomprimerat = 70-80MB
Förlustfri komp = 40-45MB
Alltså borde det väl bli knappt 200?
/Frode
Ja, det låter väl ganska rimligt.
Någonstans mellan 180-190 bilder skulle jag väl tippa på.
Och som sagt, har man gott om minneskort, gott om lagringsutrymme på datorn så kan man köra okomprimerat.
Annars är förlustfri komprimering att rekommendera, du förlorar ju trots allt ingen bildinformation.
Okomprimerat = 70-80MB
Förlustfri komp = 40-45MB
Alltså borde det väl bli knappt 200?
/Frode
Komprimerat är snabbare och utan kvalitetsförlust. Enda fördelen med okomprimerat är att om del av filen blir korrupt så förlorar man mer om man kör komprimerat.
/Karl
Komprimerat är snabbare och utan kvalitetsförlust. Enda fördelen med okomprimerat är att om del av filen blir korrupt så förlorar man mer om man kör komprimerat.
/Karl
Faktum är att jag varit inne på det spåret. Jag kan öka från nuv. 4 Gb till max 8 Gb och det skulle kosta ung. 1000:-. Men...När jag kör CNX2 och startar aktivitetshanteraren så ligger minnesanvändningen på 2,5-3 Gb medans processorn slår i taket. Utifrån det så drar jag slutsatsen att det är processorn som utgör flaskhalsen och inte minneskapaciteten...Jag har också installationer på två PC. Å andra sidan äger jag faktiskt två licenser, en tidigare och den jag fick med D800E.
Angående minne så är det i de flesta fall billigt idag. Det kan ju finnas litet snäva begränsningar på bärbara och ibland är specialminnen ganska dyra. På min stationära hade jag 6GB först och tyckte det gick litet trögt, ökade på till 12GB och då blev det plötsligt fart. Nu har jag 18 men det beror på ett trasigt av de gamla och att priset inte avskräckte. Kan du få in 8GB i din bärbara och det inte kostar skjortan så tycker jag det är värt det om du får vänta ett tag med ny dator.
De flesta säger att det är svårt att finna någon skillnad på okomprimerad och förlustfri komprimering. När jag körde okomprimerat blev filerna 70-80MB stora och eftersom jag sparar alla bilder i NEF-formatet så blir det ganska mycket efter hand.
/Frode
Konstigt, jag ställde in på komprimerat utan kvalités förlust, men i fönstret står det att jag kan ta 99 bilder, samma antal som när jag körde okomprimerat och jag har tryckt på OK när jag gjort inställningen för att spara. Jag har också formaterat om minneskortet. Vad gör jag för fel ?
Sedan kan jag kort nämna att detta alternativet ger 236 bilder, enligt manual.
Faktum är att jag varit inne på det spåret. Jag kan öka från nuv. 4 Gb till max 8 Gb och det skulle kosta ung. 1000:-. Men...När jag kör CNX2 och startar aktivitetshanteraren så ligger minnesanvändningen på 2,5-3 Gb medans processorn slår i taket. Utifrån det så drar jag slutsatsen att det är processorn som utgör flaskhalsen och inte minneskapaciteten...
De skickade med en licens för CaptureNX2 i början men inte nu längre. Själv använder jag bara CNX2 för redigering. Äger både Lightroom och Photoshop Elements men förstår inte varför.
Med ViewNX kan du inte göra så mycket men du kan i alla fall konvertera bilder från RAW (NEF) till TIFF och JPG.
Mitt arbetsflöde är
Jag läser in alla bilder med kortläsare och lägger dem i filsystemet i datumföljd
Jag tittar igenom bilderna i ViewNX och raderar den första omgången, de sämsta
Om det är mycket bilder sätter jag taggar på de som senare skall sollas bort eller sparas
När jag skall redigera öppnar jag bilden i CaptureNX2, det gör jag från ViewNX
Arbetsflödet i CNX2 är väldigt likt det i Lightroom men det kräver en del av datorn, annars blir det segt.
En stor nackdel i Lightroom (andra tycker det är en fördel) är att man måste importera bilderna till Lightrooms databas innan man kan göra något med dem. Jag tycker bara det är irriterande.
Det är många som skriver att CNX2s gränssnitt är knöligt men det handlar nog mest om att sätta sig in det. Det jag gör med bilderna tar inte lång stund, jag följer verktygen uppifrån och ner.
Karl har redan nämnt en stor fördel i CNX2 och nu finns det en ny brusreduceringsfunktion som är väldigt bra.
Det finns mycket att säga om de olika programmen och ibland blir det krig men jag vill rekommendera CaptureNX2 å det varmaste till allla Nikonägare som fotar i RAW
/Frode
Inget fel eller konstigt. Räknaren ställer in på det antal den tar i okomprimerat läge. När du börjar fota kommer du att se att efter 10 bilder kommer den tala om att det är kanske 95 kvar osv. Litet underligt men så är det.
/Frode
Satt och läste tråden då jag tänkt att investera i något annat program än ViewNX som jag använder för framkallningen samt Elements för sortering och mindre korrigeringar. Du nämner att brusreduceringsfunktionen är väldigt bra. Hur står den sig mot t.ex. Topaz Deoise?
//Urban
Pocessorn står väl inte på 100% hela tiden? Innan jag köpte mer minne såg inte min heller ut att belasta minnet särskilt hårt men det var stor skillnad efter utökningen i alla fall.
Står CPUn på 100 en längre tid har du något fel, kolla vilken process det är som tar CPU och utgå därifrån när du felsöker. Just när du startar program, öppnar en bild eller annat så är det inget konstigt att CPUn slår i taket en kort stund men den skall inte gå högt en längre tid.
/Frode
Jag har kört på Win 8 på min stationära och det startar snabbare men annars är det väl inte någon större skillnad. Jag brukar rekommendera på bärbara att köra det OSet som datorn levererades med pga drivrutiner mm.
/Frode
Så då är rekommendationen att endast uppgradera minnes modulerna då...Något speciellt att tänka på inför köp av minnes moduler, förutom att dom skall vara kompatibla med övrig hårdvara ? Är som du kanske förstått inte speciellt bevandrad när det gäller datorer. Denna datorn är den första som jag någonsin ägt och jag köpte den för C:a två och ett halvt år sedan...