Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

View NX 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej allesammans !

Har då ganska nyligen fått min D800E med medföljande programvara View NX2.

Eftersdom jag saknar ens den mest rudimentära kunskap om fotoregigeringsprogram, så tänker jag att det är en bra start att lära sig använda detta, innan det är dags att investera kapital i LR och PS.

Inför kameraköpet så köpte jag en trevlig tidsskrift med namnet "kameraguiden" specialutgåva NIKON, där dom bl. a tar upp ovan nämnda program, men även ett av NIKON framtagen programvara vid namn Capture NX2.

Nu till frågeställningarna:

För er som känner till ovan nämnda programvaror, hur står dom sig i förhållande till 3:e parts program (läs PS och LR) ?

Läste i ovan nämnda tidning att Capture NX2 är att föredra framför 3:e parts programvara, då det är utvecklat och framtaget SPECIELLT för NIKONS kameror. Dessutom så kostar det (nästan) lika mycket som LR.

Ja, vad säger panelen,hur står sig dessa programvaror i jämförelse med i första hand Lighroom ?

Detta är en väldigt politisk fråga. Många är fullständigt lyriska över allt som det står Adobe på, jag är lite mer skeptisk.

Capture NX2 är definitivt att föredra för en D800E och det skall faktiskt ingå med den kameran. Capture NX2 gör enligt mig ett bättre jobb på att ta bort moire än vad Adobeprodukterna gör.

En annan enligt mig stor fördel som Capture NX2 har är att programmet använder kamerans inställningar som standardinställningar när man läser in bilden.

/Karl

De skickade med en licens för CaptureNX2 i början men inte nu längre. Själv använder jag bara CNX2 för redigering. Äger både Lightroom och Photoshop Elements men förstår inte varför.

Med ViewNX kan du inte göra så mycket men du kan i alla fall konvertera bilder från RAW (NEF) till TIFF och JPG.

Mitt arbetsflöde är
Jag läser in alla bilder med kortläsare och lägger dem i filsystemet i datumföljd
Jag tittar igenom bilderna i ViewNX och raderar den första omgången, de sämsta
Om det är mycket bilder sätter jag taggar på de som senare skall sollas bort eller sparas
När jag skall redigera öppnar jag bilden i CaptureNX2, det gör jag från ViewNX

Arbetsflödet i CNX2 är väldigt likt det i Lightroom men det kräver en del av datorn, annars blir det segt.

En stor nackdel i Lightroom (andra tycker det är en fördel) är att man måste importera bilderna till Lightrooms databas innan man kan göra något med dem. Jag tycker bara det är irriterande.

Det är många som skriver att CNX2s gränssnitt är knöligt men det handlar nog mest om att sätta sig in det. Det jag gör med bilderna tar inte lång stund, jag följer verktygen uppifrån och ner.

Karl har redan nämnt en stor fördel i CNX2 och nu finns det en ny brusreduceringsfunktion som är väldigt bra.

Det finns mycket att säga om de olika programmen och ibland blir det krig men jag vill rekommendera CaptureNX2 å det varmaste till allla Nikonägare som fotar i RAW :)

/Frode

De skickade med en licens för CaptureNX2 i början men inte nu längre. Själv använder jag bara CNX2 för redigering. Äger både Lightroom och Photoshop Elements men förstår inte varför.

Med ViewNX kan du inte göra så mycket men du kan i alla fall konvertera bilder från RAW (NEF) till TIFF och JPG.

Mitt arbetsflöde är
Jag läser in alla bilder med kortläsare och lägger dem i filsystemet i datumföljd
Om det är mycket bilder sätter jag taggar på de som senare skall sollas bort eller sparas

Arbetsflödet i CNX2 är väldigt likt det i Lightroom men det kräver en del av datorn, annars blir det segt.

En stor nackdel i Lightroom (andra tycker det är en fördel) är att man måste importera bilderna till Lightrooms databas innan man kan göra något med dem. Jag tycker bara det är irriterande.

Det är många som skriver att CNX2s gränssnitt är knöligt men det handlar nog mest om att sätta sig in det. Det jag gör med bilderna tar inte lång stund, jag följer verktygen uppifrån och ner.

Karl har redan nämnt en stor fördel i CNX2 och nu finns det en ny brusreduceringsfunktion som är väldigt bra.

Det finns mycket att säga om de olika programmen och ibland blir det krig men jag vill rekommendera CaptureNX2 å det varmaste till allla Nikonägare som fotar i RAW :)

/Frode

Jag tackar för dessa svar på mina frågor, det ser ut som om jag inte behöver skynda mig till att investera några pengar i fotoredigeringsprogram.

Vad det avser CNX2 så fick jag med en kreditskortsliknande plastbit med en massa siffror på i kartongen med huset. Kan det vara nyckel till CNX2 ?

Sedan undrar jag vad jag kan förvänta mig för arbetsflöde med min nuv. dator, en HP G61 notebook PC med följande prestanda;

Windows 7 home premium 64 bit servicepack 1

Pentium dual-core T4300 @ 2,10 Ghz

4 GB RAM.

Är medveten om att det inte är någonting som imponerar och det finns en agenda att införskaffa en ny dator, har inte bestämt mig än om det skall vara en PC eller MAC (och det är en annan tråd), men det skall finansieras och jag är bara en optimistisk amatör, så det får inte kosta hur mycket som helst. Men som sagt, det är en annan tråd...

Det är svårt att säga om din dator räcker till eller inte men det kan du ju prova men jag tror det kan bli litet klent med arbetsminne.

/Frode

Jag har D800E själv och det är en grym kamera. Bildfilerna blir stora, jag kör med förlustfri komprimering i RAW och 14 bitars färgdjup och då blir bilderna 40-45MB stora.

Det går att komprimera hårdare och få mindre bildfiler men har man en sådan kamera skall man nog utnyttja den fullt ut tycker jag.

Lycka till. /Frode

För det första har jag aldrig använt LR men väl VNX och CNX. 4Gb är troligtvis i minsta laget vilket program man än använder med så stora filer. Vet inte hur mycket din dator klarar av men om det går långsamt fundera även över en SSD, den snabbar upp flödet.
Jag använder VNX och CNX till minst 95% av min redigering. Ända gångerna jag använder PSE(PS-elements) är när jag vill "leka" mer med bilderna vilket inte är fel alltid. Klonstämpeln är t.ex bättre i PSE i många fall när det är större områden att klona bort. Taggningen och sökfunktionen är inte lika bra i Nikons program men jag har ett PSE som jag använder för att söka efter bilder. VNX tror jag inte är några problem till din dator men jag gissar att CNX kan bli lite trögt om du inte uppgraderar.

Mitt arbetsflöde är

/Frode

Jag har samma erfarenheter som Frode gällande t ex Lightroom ,som inte ens öpnnar D800E-filerna om jag laddat in dom med Nikon Transfer ,som ingår i View NX2. Däremot funkar det helt smärtfritt i Nikon-sviten. Lightroom får "vila" tills dom löst det problemet!
Flödesmässigt jobbar jag på samma vis med undantaget att jag låter View NX namnsätta filerna med min signatur och tidsstämplen från varje fil. Därmed blir alla filer unika och jag lägger sedan
filerna i mappar med år och löpnummer som namn. När mapparna kommit upp i storlek motvarande en DVD-skiva bränner jag två skivor som backup. Desssa skivor förvaras sedan på olika fysiska platser.
/Peter

Jag har D800E själv och det är en grym kamera. Bildfilerna blir stora, jag kör med förlustfri komprimering i RAW och 14 bitars färgdjup och då blir bilderna 40-45MB stora.

Det går att komprimera hårdare och få mindre bildfiler men har man en sådan kamera skall man nog utnyttja den fullt ut tycker jag.

Lycka till. /Frode
Precis så resonerar jag också, jag har ställt in på RAW/NEF dock okomprimerat i 14 bitars färgdjup. Det där med förlustfri komprimering verkar suspekt så jag tar det säkra före det osäkra.

Tack för hjälpen !

För det första har jag aldrig använt LR men väl VNX och CNX. 4Gb är troligtvis i minsta laget vilket program man än använder med så stora filer. Vet inte hur mycket din dator klarar av men om det går långsamt fundera även över en SSD, den snabbar upp flödet.
Jag använder VNX och CNX till minst 95% av min redigering. Ända gångerna jag använder PSE(PS-elements) är när jag vill "leka" mer med bilderna vilket inte är fel alltid. Klonstämpeln är t.ex bättre i PSE i många fall när det är större områden att klona bort. Taggningen och sökfunktionen är inte lika bra i Nikons program men jag har ett PSE som jag använder för att söka efter bilder. VNX tror jag inte är några problem till din dator men jag gissar att CNX kan bli lite trögt om du inte uppgraderar.

Som jag tidigare nämnt så har jag för avsikt att investeras i en stationär dator på sikt, men eftersom jag lagt en betydande summa på kamerautrustning nyligen, så får jag avvakta med det. Tiden får utvisa hur det går med nuvarande dators prestanda, men om det blir för trögt så kommer en nyinvestering att påskyndas. Tack för inlägget i alla fall.

Det är svårt att säga om din dator räcker till eller inte men det kan du ju prova men jag tror det kan bli litet klent med arbetsminne.

/Frode
Skulle kunna köpa mer minne, men det känns som att slänga pengarna i sjön om jag ändå (på sikt) kommer att investera i en stationär dator som är optimerad för just bildbehandling, och jag vet inte vilken/vad jag skall satsa på (och det är en annan tråd).

En annan sak som jag funderar över;

När jag hämtade ner och installerade CNX2 igår och öppnade upp programmet på datorn, så stod det att man kan ladda ner det en gång och då bara på en dator. Jag sparade programmet på en extern hårddisk, men frågan jag vill ställa är; Om jag investerar i en ny hårdvara, kan jag då inte installera denna mjukvara på den då ,och om jag investerar i en MAC är det helt kört då och det måste till att köpas en ny nyckel till CNX2 ? Dum fråga kanske,men jag ställer den ändå...

En annan sak som jag funderar över;

När jag hämtade ner och installerade CNX2 igår och öppnade upp programmet på datorn, så stod det att man kan ladda ner det en gång och då bara på en dator. Jag sparade programmet på en extern hårddisk, men frågan jag vill ställa är; Om jag investerar i en ny hårdvara, kan jag då inte installera denna mjukvara på den då ,och om jag investerar i en MAC är det helt kört då och det måste till att köpas en ny nyckel till CNX2 ? Dum fråga kanske,men jag ställer den ändå...

Jag har precis bytt från PC till Mac och det var inga som helst problem att installer CNX2 på Mac:en med samma licensnyckel som på PC:n.
/P

Jag har också installationer på två PC. Å andra sidan äger jag faktiskt två licenser, en tidigare och den jag fick med D800E.

Angående minne så är det i de flesta fall billigt idag. Det kan ju finnas litet snäva begränsningar på bärbara och ibland är specialminnen ganska dyra. På min stationära hade jag 6GB först och tyckte det gick litet trögt, ökade på till 12GB och då blev det plötsligt fart. Nu har jag 18 men det beror på ett trasigt av de gamla och att priset inte avskräckte. Kan du få in 8GB i din bärbara och det inte kostar skjortan så tycker jag det är värt det om du får vänta ett tag med ny dator.

De flesta säger att det är svårt att finna någon skillnad på okomprimerad och förlustfri komprimering. När jag körde okomprimerat blev filerna 70-80MB stora och eftersom jag sparar alla bilder i NEF-formatet så blir det ganska mycket efter hand.

/Frode

Tack för detta klargörandet !!

P.S.

OT:

Varför/hur gick det med bytet från PC till MAC ? Går nämligen själv i dom funderingarna :p

Förvånasvärt lätt även om jag efter tre dagar ännu inte är fullfjädrad Mac-användare. Hanteringen av Nikon-sviten är i stort sett densamma och hanteringen av filer och mappar är lättare än väntat.
Retina-skärmen slår allt jag sett tidigare!
/P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar