Annons

Vidvinklig kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

larjo

Aktiv medlem
Hej,

Jag är på jakt efter en kompakt/ultrakompakt som komplement till min systemkamera. Trodde i min enfald att det skulle fungera med en kameramobil på 3.2Mp. Men det blir allt för brusig inomhus med blixten på. Har tänkt mig en prislapp runt 3000. Problemet är att hitta en som har tillräckligt vidvinklig brännvid. Vill ha runt 24 mm. Har hittat på Panasonic FX35/FX500 o Samsung NV24. Den jag egentligen vill ha är Panasonic LX3. Men den är lite för dyr. Finns det andra förslag?

Ni som har kameror med en minsta brännvid på runt 35mm. Tycker ni inte det är för litet?
/Lars

Nix, jag har en Canon G9 med motsvarande 35-200, det är mkt bättre att ha mer tele än mer vidvinkel när man är ute tycker jag, hemma kan jag använda systemkameran.

Glömde att skriva att det inte behövde ha så stort zoomomfång.
Mest tänkt som gåbortkamera så systemkameran känns för klumpig.
/Lars

Ricohs GX100/GX200 verkar oxo bra. Men fortfarande lite för dyr. Kanske lite stor oxo. Nikons S600 ser sober ut men vill gärna kunna ställe inte lite manuellt. Får ta en tur på nån fotoaffär o klämma lite på dem.
/Lars

Edit:
Ser att GX100 har kommit ner i ett lämpligt pris. Hoppas den finns i stan så jag kan klämma på den!

Senast ändrad:
Ricoh Gr har 28mm fast vidvinkel, dock så kostar de ca 5000 lappen. Men den verkar tillrl intressant för att köpa som kompakt om man annars också kör system. Snabb o sätta igång, video, blixtsko, högt iso, manuella inställ och raw möjl.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto