Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelzoomsbryderi

Produkter
(logga in för att koppla)

Riddarture

Aktiv medlem
Hej
Jag funderar på att skaffa vidvinkelzoom till min D3000 i prisklass 5-8000:- är det ngn som kan tipsa om ngt lämpligt? Jag kommer i första hand att använda det i utomhusmiljöer, dock ej under svåra omständigheter (regn etc). Det är en fördel om jag kan ta med optiken om jag byter upp mig kameramässigt. Är de lite billigare alternativen ok eller ger ett dyrare objektiv mer valuta för pengarna? Ljuskänslighet är för mig av mindre betydelse.

Tips nr. 1:

Om du menar en ultravidvinkel till din D3000, alltså långt under 17 mm, så kan du glömma att köpa en som funkar på fullformat, på grund av skillnaden i bildvinkel vid samma brännvidd är en ultravidvinkel till DX annorlunda än en till FX. Köper du en som funkar till D3000 funkar den också till alla andra DX-kameror, alltså upp till D300.

Du kan ju t.ex. kika på Nikon 10-24/3,5-4,5 och Tokina 11-16/2,8. Det finns mängder med andra modeller också och jag är inte helt uppdaterad, men de två har gott rykte.

Tokina 11-16 har ingen AF motor så den bör du undvika.

Tycker du ska titta på Sigma 10-20/4-5.6 (bländare tror jag) den kan du få ny för en 4000:- (billigast av de som finns).

En riktigt bra är Tokina 12-24/4 var II (II har motor). Denna är något dyrare i Sverige men du hittar den billigare i Danmark och Tyskland. Eller så försöker du hitta en begagnad, tänk bara på att de flesta begagnade är av första varianten utan motor. Jag har denna första variant till min D90. Jag testade den samtidigt mot en Nikkor 12-24/4 men såg ingen större skillnad till Nikons fördel, så tycker inte det var värt skilnaden, men som begagnad kan du titta på Nikkor 12-24/4 också

Sigma 8-16mm är ett raktecknande dx-objektiv vilket är bredast i sitt slag. Införskaffat en sådan nyligen. Tyvärr ”lider” mitt objektiv fortfarande av en del bakfokus (har redan haft denna inne för AF justering och var därmed utan detta i ca 2 veckor – inte så kul att behöva skicka in det igen…), annars är det ett super fint vidvinkelobjektiv med mycket bra skärpa redan vid största bländare. OBS det är inte möjligt att använda filter med Sigma 8-16 eftersom den konstruerats så.

Om du menar en ultravidvinkel till din D3000, alltså långt under 17 mm, så kan du glömma att köpa en som funkar på fullformat, på grund av skillnaden i bildvinkel vid samma brännvidd är en ultravidvinkel till DX annorlunda än en till FX.
Det finns faktiskt en Sigma 12-24/4,5-5,6 som funkar på fullformat. Men det är så sinnessjukt vidvinkligt i det sistnämnda fallet att de flesta nog inte finner det särskilt användbart. Sen vet jag inte om den finns med inbyggd fokusmotor, vid närmare eftertanke.

Det finns faktiskt en Sigma 12-24/4,5-5,6 som funkar på fullformat. Men det är så sinnessjukt vidvinkligt i det sistnämnda fallet att de flesta nog inte finner det särskilt användbart. Sen vet jag inte om den finns med inbyggd fokusmotor, vid närmare eftertanke.

Jodå, det har HSM (liknande AF-S/SWM alltså). Om jag minns rätt har det förvånansvärt lite distorsion, men ganska mycket vinjettering och inte superskärpa och kontrast. Fast ta det jag skriver med lite salt, för det var ett tag sedan jag spanade på det.

Om jag inte är helt ute på den berömda cykeln så annonserade Sigma att de skulle komma med en ny bättre version. Fast jag har inte sett någon om det sedan dess, men jag har inte letat heller å andra sidan.

Tips nr. 1:

Om du menar en ultravidvinkel till din D3000, alltså långt under 17 mm, så kan du glömma att köpa en som funkar på fullformat, på grund av skillnaden i bildvinkel vid samma brännvidd är en ultravidvinkel till DX annorlunda än en till FX. Köper du en som funkar till D3000 funkar den också till alla andra DX-kameror, alltså upp till D300.

Du kan ju t.ex. kika på Nikon 10-24/3,5-4,5 och Tokina 11-16/2,8. Det finns mängder med andra modeller också och jag är inte helt uppdaterad, men de två har gott rykte.

Tjena! kan du förklara lite dehär med DX och FX har själv en D3000 och funderat på Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM. är lite ute o cyklar på de här ämnet.. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar