Annons

Vidvinkelzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

MrElliott

Aktiv medlem
Hej, litar runt lite efter en bra vidvinkelzoom. Har kollat lite på Sigmas 10-20mm EX DC men är lite tveksam då vad jag förstår DC innebär samma sak som EF-S för Canonobjektiv. Har en 40D idag men kan få för mig att uppgradera till FF så småningom. Det verkar inte finnas så mkt på nedåt 10 mm och då är man ju redan på 16 mm. Tanken är att fota byggnader, landskap och lite renoveringsbilder inomhus där det är svårt att få med ett helt rum annars.

Budget ligger just nu på 3-5000 kr. Tar gärna emot förslag, först och främst inom budget men även lite andra mer extravaganta förslag.

/D

Jaa tokinas 12-24/4 är jubetydligt skarpare än sigmas 10-20 men den är ju även enbart gjord för Aps-c formatet. sen finns det nog även beg ef-s 10-22? som ska vara rätt skarpa

Om du ska ha vidvinkel på ff får du titta på sigmas 12-24 som funkar på ff fast du kanske spräcker budgeten då. Fast om du vill ha bra vidvinkel och har pengar kan du kolla på nikons D700 och 14-24 2,8 ;)

Kanske lite väl extravagant att föreslå systembyte bara för att få vidvinkel :p

Kanske får bli APS-C-objektiv ändå... ser att det finns några 10-22:eek:r men det är egentligen lite i överkant på budget.

Just på vidvinkelsidan så gör ju varje extra mm en skillnad så jag tror det är svårt att hitta ett vidvinkelobjektiv som är bra för både crop och fullformat. Det kanske är smartare att leta efter ett objektiv för crop med bra andrahandsvärde ifall du går över till FF så du kan byta utan för stor kostnad.

Ja du, det verkar vara den enda vettiga lösningen just nu. Har kollat runt och faktorn 1,6 påverkar ju mer och mer ju längre brännvidden är så det får bli crop.

Så mao, vad väljer vi då? Canon 10-22, Sigma 10-20, Tokina 12-24, fler?
Erfarenheter? Pris kontra kvalitet? Andrahandsvärde?

Ja du, det verkar vara den enda vettiga lösningen just nu. Har kollat runt och faktorn 1,6 påverkar ju mer och mer ju längre brännvidden är så det får bli crop.

Så mao, vad väljer vi då? Canon 10-22, Sigma 10-20, Tokina 12-24, fler?
Erfarenheter? Pris kontra kvalitet? Andrahandsvärde?

De är typ de alternativen du har men personligen skulle jag säga att det stog mellan tokinas 12-24 och Canon 10-22 eftersom de båda är skarpare, bättre byggda och har vettigare andrahandsvärde än Sigma. Och eftersom du skrev att du hade tajt budget så borde tokina vara alternativet för dig:)

Budget är ju bara budget och kan mycket väl brytas om det finns ett bra motiv :).

Vad talar för Canon mer än andrahandsvärde?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto