Annons

Vidvinkelzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus L

Aktiv medlem
Ska över till USA på konferens och tänkte passa på att köpa in ett par objektiv. Det lutar åt ett Nikkor 18-200 VR som får funka som ett allround-objektiv, men funderar även på ett med lite mer vidvinkel. Jag klurar lite på 16-85 VR, men det känns kanske lite i kortstaste laget.
Vad skulle ni rekomendera om man vill ha nåt som är lite vidare än 18mm och som funkar för en glad amatör? Jag är inte sugen på att fota i RAW och sitta och redigera. De objektiv jag sneglat på är:
- Nikkor 14-24 f2,8 - in my dreams....
- Sigma 10-20 f4,0-5-6
- Sigma 12-24 f4,5-5,6
- Tokina 12-24 f4

Är det något av dessa som är att föredra, eller finnns det något objektiv som är ett bra alternativ i prisintervallet upp till motsvarande ca 700 dollars?

/Magnus
 
Jag skulle nog säga att just nya 16-85 VR är väldigt allround. 18-200 i all ära, men någonstans har de snålat in på kvalitén i förmån av omfånget. Jag har hellre två korta än en lång.
 
Sitter i samma sits... sugen på allround 18-200 men uppskattar också vidvinkel. Är dock inte så sugen på byta objektiv allt för ofta. Har också sneglat på 16-85, men bara för att komma fram till att för samma peng så kan jag få 18-200. Tror inte att bildkvalite skillnaden mellan dessa kommer att störa mig. Kameran jag har haft tidigare är en Konica Minolta Z5 (superzoom) där jag har uppskattat omfånget (12x zoom) väldigt mycket, (35mm equivalent: 35 - 420mm), f/ 2.8 - f/ 4.5

Det jag är ute efter är mer vidvinkel än ovanstående (vilket iofs 18*1,5 är men jag uppskattar även mer vidvinkel) samt ljusstyrka.... som ni kanske har märkt så har jag ännu inte bestämmt mig på långa vägar... men detta är vad jag funderar på nu, och kommer att följa denna tråd med spänning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.