Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelzoom till d90

Produkter
(logga in för att koppla)

ae bild

Medlem
Kikar på vidvinkelzoom till min nikon d90. Var först övertygad om att det var nikon AF-S 16-35/4G VR som är alternativet för mig. Fördelarna är ju att det är en Nikon och att den har bildstabilisering. Men den har ju inte bara fått positiv kritik i fototidningarna och så är den stor och dyr....

Är det någon som har någon synpunkt? Annat alternativ? När man kikar på alternativ hur vet jag att det funkar till min kamera?

// Anette (inga frågor är ju dumma har jag hört :) )

Hej!
Har själv ett Nikon 16-35. Objektivet är kanonbra. Just vid 16mm är distorsionen hög, men dock hemskt enkel att korrigera i datorn. Har tidigare haft både Sigmas 10-20 och Tokinas 11-16. Nikonobjektivet är klart bättre. Men jag kör det på en D3:a, på en D90 blir det ju inte så mycket vidvinkel. Nikons nya 10-24 för dx format har ju fått bra recensioner och skulle nog välja det objektivet idag om jag skulle ha en vidvinkel till en D90. Men funderar du på att så småningom köpa en kamera med småbildsformat på sensorn så kan det ju vara bra att redan nu köpa en vidvinkel som funkar på detta format.

Mvh

Magnus

Av tester jag läst så ska Tokinas 12-24/f4 vara väldig prisvärt, även Sigmas nya 10-20/f3,5 rekommenderas. Själv har jag ett Sigma 10-20/f4-5,6 som jag alltid varit mycket nöjd med, både på D90 & D300.

16 är inte särskilt brett på en D90 - förmodligen har du redan haft ett objektiv som börjar på 18 mm och skillnaden är inte jättestor.

Själv köpte jag ett Tokina 11-16/f2.8 när jag var i dina funderingar och jag är helnöjd med allt utom att zoomomfånget är ganska kort. Dock har jag ju inte provat nån annan i det omfånget, så jag kan inte ge några jämförelser.

När man kikar på alternativ hur vet jag att det funkar till min kamera?

Du har en D90 - den funkar med i princip allt som kan monteras i Nikon-fattning och huset har inbyggd autofokusmotor. Alla AF-gluggar brukar funka jättebra med både ljusmätning och fokusering. Monterar du ett manuellfokusobjektiv tappar du dock ljusmätningen, men det är mycket ont om manuellfokusobjekitv i dessa brännvidder.

(Enda undantaget jag råkat ut för var en urgammal Tokina AT-X AF 80-200/f2.8 som glappade kraftigt på min D90 men funkade på min analoga kamera...)

16-35/4 är ju en vidvinkelzoom för fullformat. Börjar man (på DX) på måttliga 16mm skulle jag hellre köpa normalzoomen 16-85/3,5-5,6 än 16-35/4, hur skarp den än må vara. Speciellt inte om du inte har planerat in en uppgradering till FX inom den närmsta tiden. Köp istället en riktig vidvinkelzoom som passar ditt sensorformat, alltså en som börjar på 10-12 mm. Jag har själv Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM och är överlag riktigt nöjd med det. Skärpan och bildkvaliteten är generellt kanske inte i absolut toppklass men inte heller på sämre sidan. Däremot är objektivet väldigt raktecknande för att vara en kraftig vidvinkelzoom, och även väldigt välbyggt och har blixtsnabb autofokus. Den äldre ljussvagare och billigare versionen av samma objektiv är inte heller dålig men mycket billigare.

Sigma har även en något dyrare variant gjord för FX (12-24/4,5-5,6) som ger en verkligen extrem vidvinkel på FX, samt en lika extrem vidvinkelzoom för DX (8-16/4,5-5,6). Båda är något dyrare än mitt.

Nikon har för FX-formatet ett 10-24/3,5-4,5 som är i samma prisklass som de två ovannämnda objektiven, och ett något dyrare 12-24/4.

Känner du att du kommer att uippgradera till FX nån gång inom de närmaste åren så tycker jag du ska satsa på antingen en av de förmånligare vidvinkelobjektiven för DX eller ett byggt för FX med hyfsat liten kortaste brännvidd. Det ska helst börja på 14 eller mindre för att du ska känna att det är stor skillnad gentemot 18mm som kortaste brännvidd på de vanligaste normalzoomarna, och för att du ska ha stor nytta av det också innan du uppgraderar (om du gör det, det vill säga, båda formaten har sina för- och nackdelar).

Känner du att du kommer att uippgradera till FX nån gång inom de närmaste åren så tycker jag du ska satsa på antingen en av de förmånligare vidvinkelobjektiven för DX eller ett byggt för FX med hyfsat liten kortaste brännvidd. Det ska helst börja på 14 eller mindre för att du ska känna att det är stor skillnad gentemot 18mm som kortaste brännvidd på de vanligaste normalzoomarna, och för att du ska ha stor nytta av det också innan du uppgraderar (om du gör det, det vill säga, båda formaten har sina för- och nackdelar).

Att köpa en vidvinkel som passar för FX och samtidigt ger vidvinkel på DX tycker jag inte är så klokt. Det blir förmodligen både dyrt och ändå inte speciellt vidvinkligt. Även om man tänker köpa FX tycker jag att man ska köpa DX-optik för att sedan sälja den när det blir så dags.

Själv använder jag Nikkor 12-24/4 till min D90 och är helt nöjd. Finns begagnad till hyggliga priser. Den behåller säkert sitt värde om du byter till FX senare, dessutom.

Per.

Instämmer med ovanstående. Satsa på DX-optik och kör med det tills den dagen du ev. uppgraderar till FX.

Jag slår ett slag för Tokina 11-16. Litet zoomomfång enligt vissa men jag ser fördelen med lite högre ljusstyrka. Har själv ägt det och var mycket nöjd (Tokina 12-24 ska vara väldigt bra också).

Tack alla ni som kommit med en massa bra råd. Nu har jag lite att fundera på och lite mer kunskaper i ryggsäcken.... blir glad över det engagemang som finns här på fotosidan att hjälpa varandra.
När arbetsdagen är slut ska jag hem och läsa om de förslag ni har.
/ Anette

Nu har du redan fått en del svar redan så jag vet inte hur mycket jag tillför men...

Jag tycker personligen att det står mellan dessa:

Sigma 10-20/4.5-5.6
Tokina 12-24/4
Nikon 10-24/3.5-4.5

Nikonen har ju fördel att ha ända från 10mm upp till 24, men kostar ju lite mer. Tokinan har lite mer "tele" än Sigman, vilket gör den lite mer användbar som "walkaround", medan Sigman ger mer vidvinkel med sina 10mm (skillnaden är rätt stor mellan 10 och 12mm även om man inte tror det när man bara tittar på siffrorna).
Sigman är något skarpare i mitten av bilden och har lite mindre kromatisk aberration, medan Tokinan har bättre skärpa i kanterna av bilden.

Sedan finns ju den riktigt extrema Sigma 8-16 åxå. Jag har inte fotat med ett så extremt vidvinkligt objektiv, men kan tänka mig att det nästan är lite FÖR vidvinkligt i många situationer. Man kan heller inte använda filter på detta objektiv.

Sigma 10-20/3.5 är större, tyngre, dyrare, har enorma 82mm filterdiameter, vilket såklart är dyrt, men det är åxå en lite "udda" storlek, vilket gör utbudet av filter något mindre eller iaf svårare att få tag på, samt att det passar sämre ihop med övriga objektiv som ganska ofta har 77mm. Dessutom är den, enl. flera tester jag sett, inte lika skarp som 10-20/4.5-5.6. Behöver man inte ljusstyrkan känns det alltså vettigare att köpa 10-20/4.5-5.6.

Tokina 11-16 har som sagt ganska litet zoomomfång. Om man behöver ljusstyrkan beror ju på vad man ska fota. Vanligen är det inte så kritiskt på denna typ av objektiv.

Nikon 12-24 är mer eller mindre identisk med Tokina 12-24 optiskt, men har sämre byggkvalitet och dubbelt så dyrt. Det är ett bra objektiv men inte så prisvärt, IMO. Jag hade hellre valt Nikon 10-24 isf, för det större omfånget.

Får man rekommendera en icke zoom?

Samyang 14mm, den nya. Den har manuell fokus, men jag tror inte det är problem om du ska fota objekt som är på avstånd (minimum några meter). Kostar väl cirka 3000kr inklusive frakt.

Får man rekommendera en icke zoom?

Samyang 14mm, den nya. Den har manuell fokus, men jag tror inte det är problem om du ska fota objekt som är på avstånd (minimum några meter). Kostar väl cirka 3000kr inklusive frakt.

Har den CPU trots att den är MF? Annars kommer man inte att få någon exponeringsatumatik på D90

Jag är tacksam för alla synpunkter jag fått, nu återstår att jobba välja och att jobba ihop pengarna :)
/ Anette

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar