Annons

Vidvinkelzoom - Sigma 10-20 vs Nikon 10-24

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur beter sig de olika gluggarna i motljussituationer eller då man får ströljus på frontlinsen? Har sett en del exempelbilder från Sigmas 10-20 som drabbats av detta och det var ingen vacker syn. Men det är kanske lika illa för alla?
 
Hur beter sig de olika gluggarna i motljussituationer eller då man får ströljus på frontlinsen? Har sett en del exempelbilder från Sigmas 10-20 som drabbats av detta och det var ingen vacker syn. Men det är kanske lika illa för alla?

Samma på Tokina 11-16. Nästan hopplöst att ta bilder i motljussituationer om man inte vill acceptera någon grön/gul strimma i bilden.
 
Tokina 11-16

Lite sent i debatten kanske, men gratulerar till ett bra val. Jag är supernöjd med Tokinan 11-16. Zoomomfånget gör inget. Jag använder mest 11-13 mm. mvh Stefan Andersson
 
Något sent kommer jag in i diskussionen, men hur ser motljusbilderna ut på tokinan? Vad är det som blir galet?
 
Jag har tyvärr inget eget exempel att visa i detta ögonblick men om du tittar här: http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm under 'Ghost Comparison' så ser du ett ganska typiskt resultat.

Det blir strimmor i diverse färger p.g.a av solens reflektioner. Jag tycker inte att det är någon dealbreaker på något vis, vad jag förstått är det relativt vanligt på vidvinkelobjektiv.
 
Jag har tyvärr inget eget exempel att visa i detta ögonblick men om du tittar här: http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm under 'Ghost Comparison' så ser du ett ganska typiskt resultat.

Det blir strimmor i diverse färger p.g.a av solens reflektioner. Jag tycker inte att det är någon dealbreaker på något vis, vad jag förstått är det relativt vanligt på vidvinkelobjektiv.

Tack för snabbt svar. Jo, jag ser det du påpekar men jag undrar om det verkligen är något att tjafsa om i de prisklasserna?

Mitt problem nu är att bestämma mig för vilket vidvinkelobjektiv jag ska köpa, eller om jag till och med ska köpa ett något mer begränsat, men lite roligare, 10,5 fisheye från Nikon?
 
Tack för snabbt svar. Jo, jag ser det du påpekar men jag undrar om det verkligen är något att tjafsa om i de prisklasserna?

Mitt problem nu är att bestämma mig för vilket vidvinkelobjektiv jag ska köpa, eller om jag till och med ska köpa ett något mer begränsat, men lite roligare, 10,5 fisheye från Nikon?

Jag tycker inte att det är något att tveka kring. Man lär sig hantera detta objektivs egenskaper precis som andra. Du ser ljusstrimmorna direkt i sökaren innan du tar bilden och ibland funkar det att skymma med handen andra gånger räcker det att flytta kameran litegrann (förhoppningsvis utan att förstöra sin komposition). Är det vidvinkel du är på jakt efter är detta en bra kandidat, själv var jag även lite nyfiken på Sigma 10-20 F3.5 innan jag köpte mitt.
 
Domen föll på Sigma

Det blev ett Sigma 10-20/3.5. Jag har några bilder i min profil. Testbilder laddas upp inom kort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.